Mumsig mat
Jag är en sån person som inte gillar att mala på med samma saker om och om igen, jag tycker det är tråkigt att servera samma slags mat till min kisse dag ut och dag in.
Hon får Mjau blötfoder och Royal canin torrisar dagligen, blötfodret blandar jag med en äggula ibland och även lite extra vatten ibland (min zelda är ingen höjdare på att dricka tycker jag och hon gillar geggig mat).
Vad har ni för olika sätt att servera mat till era hårbollar?
Är intresserad av allt! Recept, smakliga tips, extra näring osv! :)

Tja, börja med att kasta ut Royal Canin-torrfodret som innehåller massor av märkliga grejer som en katt inte borde äta :P
Sen kan du kika på lite olika köttsorter till henne! Lamm, vilt av alla dess slag, nöt, fläsk, råa kycklingvingar att gnaga tänderna fina på… Färs är också bra, du kan mala/mixa köttet till färs själv om det inte finns så stort sortiment på färs. Blanda färs med äggula brukar vara poppis :) Fisk är inte att föredra då det är högallergent, men om du ändå ger det så bör den absolut inte vara rå eftersom rå fisk hämmar upptaget av tiamin, en livsviktig B-vitamin.
Torrfoder kan du servera i olika grejer så att hon får tankenötter att lösa, det stimulerar hjärnan bra. Jag har till exempel limmat ihop ett gäng fyrkantiga minikrukor som jag lägger torrfoder i, där måste de arbeta med hjärna och tassar för att få tag på ett par bitar i taget. Likaså lägger jag torrfoder i halvstängda toarullar, gömmer under mattor och bitar utspridda lite varstans i hemmet…
Lämpligt torrfoder innehåller minst 80% kött varav minst 20% fett, inget spannmål.
Lite tips iaf :)
Vad roliga svar!
Torrfodret har jag då det var det hon åt hos uppfödaren, har inte haft henne så länge men hon äter det nästan inte ändå, hon föredrar blötmaten!
Köttfärs och kycklingvingar och sånt har jag funderat mycket på! Zelda är så liten så är rädd att det inte är bra att ge henne kycklingvingar ännu, eller spelar det ingen roll?
Min katt har ätit barf dvs rå föda sedan han flyttade hem till mig och då var han 15 veckor. Han fixar inte att äta hela kycklingvingar men om jag bankar sönder dom och delar i bitar så går det bra.
Du får väl helt enkelt prova lite olika saker och se vad din katt tycker om. 🙂
Visst kan man variera om man vill men vill bara inflika att katterna ser nog inte, likt oss människor, att maten känns tråkig för att man ätit det i några dagar i rad. Så det är inte nödvändigt att variera så mycket för kattens skull.
#6 Katter är också individer och jag har haft olika typer bl a en som vägrade äta något annat en viss sorts torrfoder. Då blev det ingen variation. Nuvarande katt slutar äta om han får samma mat serverad för många gånger i rad så då måste jag variera.
#7 Ok, pratar bara av egen erfarenhet och ingen av mina katter har krävt någon större variation. Har haft 10 katter allt som allt. Det jag märkt är att nästan alla katter föredragit att maten varit rumstempererad istället för kylskåpskall.
Men jag kan ju inte uttala mig om annat än min erfarenhet då jag inte forskat i något större sammanhang.
Mitt svar riktade sig mest till att TS refererade till sig själv och jag ville bara säga att generellt så har nog inte katter samma behov av variation som vi människor.
Vart kan man få tag i typ kycklinghjärtan och andra bra grejer? :)
Min Zelda har lite speciella matvanor, hon är väldigt förtjust i "soppa", dvs att jag blandar blötfodret med tillräckligt mycket vatten att det nästan blir flytande, det tycker hon mycket om :)
#8 Ja, vi har ju lite olika erfarenheter med oss i bagaget och jag har full respekt för dina erfarenheter. 🙂
#9 Du hittar allt möjligt smått och gott i köttdisken i vanliga matbutiken. City Gross är en av de bästa tycker jag för de har väldigt mycket att välja på. Även Willys. Välj svenskt kött för då vet du att det är testat och kan ges rått till katten utan problem.