någon som vet om någon säljer?
Helajssn. Jag ska köpa en Savannah katt. En liten leopard haha. Så ja undrar om någon vet någon som säljer. Jag vet att Wildside säljer. Men dom är väll inte dom enda i Sverige? Tacksam för svar.
Jag tror att de är ensamma om att avla på rasen. Det är ju inte direkt något vanligt här i landet.

de är olagliga i sverige
You can't spell Bitchy without Itchy
Tillstånd att lägga upp bilden?
De är häftiga, men är nog inte direkt många som föder upp i Sverige tror jag inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 De är är inte olagliga så länge de har gått mer än 4 generationer sedan de parades med en vild katt. F5 är fullt lagliga i Sverige möjligen även F4 lite osäker på den dock.
För den som vill läsa på hur det funkar:
Asså jag vill bara ha svar på om någon vet som säljer eller om wildside är ensamma. Så ingen behöver skriva onödiga kommentarer som inte har något med frågan att göra tack.
Okej nightcat :)
Kommentaren om att de var olagliga var absolut passande. Det är forumets ansvar att se till så att inte olagligheter uppmuntras :) Sen att det inte råkade stämma, det är en annan sak.
Ja det är ju bra med larm.

katten på bilden är en F1, och en F5a ser ut som en normal spotted huskatt, så då tkr jag att man likagärna kan adoptera en fläckig hemlös katt
och såvitt jag har förstått så är svannah inte en SVERAK eller Fife
Oj skrev på fel hahaha. Ja jag menar inte skrivs. Men jag vill ju veta svaren. Det är de jagg letar efter . :)
Jag menar att man får gärna skriva. Men jag vill veta svar jag är ute efter också om någon ett. Jag vill ha en stor katt det är därför jag vill ha en son och för dom är vackra. Savannah är ju den största kattrasen tydligen vad jag läst (svårt att skriva med telefonen).
Eftersom det finns en uppföddan som säljer savannah, ni kan ju gå in på sidan och läsa. Så isåfsll om de hade varit olagliga så hade väll dom inte finnas i Europa eller?:)
Sverige menade jag
Jag har en norsk skogkatt och bondkatt är det i honom och han var hemlös. Men nu vill jag somsagt ha en stor katt.
Stor katt oavsett aktivitetsnivå?

#14 hur kan du ha en Norsk Skogkatt om det är bondkatt i honom ?
Men hallå vad har du med det och göra? Det kan lika gärna vara en enhörning. Antingen var han bondkatt eller huskatt eenigt veterinären

*facepalm* huskatt & bondkatt är samma sak, men en Norsk Skogkatt är en katt med stamtavle & om är registrerad i sverak, om du nu har en enhörning som har stamtavla & som är reggad i sverak, ja då är han väl en enhörning ;)
#17 En bondkatt är en huskatt, huskatt är den officiella benämningen av bondkatter, blandraser och tja, alla katter utan stamtavla. Du har alltså en huskatt men vill nu ha en raskatt? Vad mer söker du än storlek? Tror Wildside är de enda i Sverige som föder upp Savannah men är inte säker, de är inte så vanliga i Sverige.
wildside planerar ju en eller två kullar senvintern/våren 2013, de har även en äldre kastrat till omplacering. har du kontakta dem? tror de är de enda i Sverige.
#11 F5 som är lagliga i Sverige kommer aldrig upp i 13kg klassen utan är ungefär storleksmässigt som en bengal, tänkte om du inte visste de..
Han är 80% skogkatt och 20% Bond katt om jag inte mins fel.

han är 100% huskatt
OOchh nej annzoo jag såg inte att dom har en för omplacering. Tack för att du sa det ska kolls upp det.
Folk som äger massa undras om han är renrasig.

stamtavla = norsk skogkatt
ingen stamtavla (blandras) = 100% huskatt/bondkatt
Tänk på tonen!
Bondkstten hade också norsk skogkatt i sig.

så en veterinär är expert på kattraser ???
tror knappast det, och det spelar ingen roll hur mkt du försöker övertala att din katt är en nosk skogkatt, den är INTE en Norsk Skogkatt, acceptera det helt enkelt
Du vet väl att man gör test va.. nej tänkte väll det Du kan ingenting och lekerkstt expert.
#28 veterinärer har sällan någon faktisk kunskap om hur det fungerar med raskatter och huskatter, de säger den ras de tycker katten liknar mest. Enligt veterinären skulle min honkatt vara manx, vilket hon inte är, utan tvekan har hon det inte ens i sig alls. Har de ingen stamtavla är de huskatter oavsett om deras egna föräldrar var renrasiga med stam.

jag är utbildad djurvårdare, och har jobbat på massvis med kattutställningar med äkta raskatter
och tror knappast att veterinären erbjöd ett svindyrt DNA test på en bondkatt för att fastställa att det är just det, en bondkatt
Jag bryr mig inte vad dyrt säger. Jag har hört att spinna som föder upp skogkatter att han örhänge en i sig. Han har toffsar i öronen och stor och fluffig svans och han är stor.
Han har samma form och annat

det går inte ens att begripa vad du skriver…örhängen ? inga katter har eller ska ha örhängen, och tofsar har de flesta långhåriga katter, och stor fluffig svans har min morsas hund, betyder det att han oxo är en skogis ??
Jag har en gammal skikt telefon som rättar fel är inte mitt fel. Jag säger att han har likadan kroppsdelar, du har bara sätt ansiktet Man kan inte utgå på bara ansiktet. INGEN.

jo man kan utgå från bara sett ansiktet att det inte är en skogkatt, de har en väldigt speciell ansiktsform, ngt du borde veta om du hade en norsk skogkatt
Även om en katt är lik en ras så betyder det inte att den behöver ha den rasen i sig.
Och även om den är hälften skogkatt så räknas det fortfarande som en huskatt.
Tyvärr så luras många också, men visst är det möjligt att det är just skogkatt i din. Men det är som sagt många som hittar på för att katten får lång päls t.ex.
Det är absolut inget negativt att katten är en huskatt eller hur? 🙂
Våra huskatter finns ju nämligen i alla storlekar, former och pälstyper.
Sen får att återgå till ämnet, hur är din katt du har hemma? Tänkte om en väldigt aktiv ras är det bästa sällskapet för katten du redan har hemma?
Nej jag bryr mig inte om hans ras jag älskar honom. Men när alla säger ink veterinären sätt han har norsk skogkatt och blond katt i sig. Och att hans päron är norsk skog katt och bondkatt. Nu skiter jag i det här. Jag fick inte svar på mina frågor så hejdå. Min katt är mitt allt.
Och när hon säger att han inte är det..
Veterinärer är tyvärr heller inget att lyssna på, då dom inte utbildas i kattraser så vitt jag vet.
Fick du se stamtavla på föräldrarna är det ju mer säkert i alla fall 🙂
Jag tror att alla bara menar att katten helt enkelt räknas som huskatt oavsett. Och inte menar något illa med det. 🙂
Sen igen så tycker jag du ska fundera över aktivitetsnivån, så inte katterna krockar alldeles för mycket på den biten. 🙂
#40 du har fått svar, flera av oss har skrivit att vi tror att Wildside är enda uppfödaren av Savannah i Sverige även om vi inte vet säkert.
Det finns inget test som bedömer vad för rasinslag en katt har. UC Davis gör sådana tester på hund, men inte för katt. Det enda som går att göra just idag är att fastställa föräldrarna med DNA-test dvs. man jämför en individs DNA mot de misstänkta föräldrarnas.
Och jo, Wild Side är den enda savannah-uppfödningen i Sverige. Tror det finns några i Norge också.
Regeln är att om katten i fråga saknar stamträd så är det en huskatt…
Intresset för savannah verkas plötsligt ha exploderat på sistånde.
Wildside är det enda katteriet i Sverige som föder upp savannah, finns några i Norge och några även i Danmark, men det är som sagt f5:orna och frammåt iom att allt annat är otillåtet då de inte får räknas som tamdjur innan dess då savannah är en rakt av hybrid mellan tamkatt och en serval.
Iom att rasen är ny så har man inte kommit långt i att utveckla rasens utseende då man fått jobba mer på att få fram fertila linjer, inte det enklaste med en hybrid-ras, så f5:orna ser tyvärr inte alls ut som ursprungskorsningen f1, utan mer som en grönögd, randig huskatt, eller eventuellt en dåligt typad bengal.
Jag säger samma till dig som jag sagt till andra som varit intresserad av Savannah att skaffa en bengal istället, dom är ganska lika, men utbudet är större och bättre om du skulle välja en bengal, och priset är ungefär det samma.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Varför är det så fruktansvärt att säga att ens katt är en blandras? TS verkar ju vara helt säker på att ena föräldern är renrasig och då blir det en blandras oavsett om den reggas som huskatt hos veterinären/försäkringen, osv!
Det är inte fel att säga att ens häst är korsning mellan halvblod/fullblod, eller Connemara/russ, eller att hunden är chihuahua korsning, men att säga att katten är norsk skogkatt blandning får man 20 kommentara om att det är den inte? seriöst, stör ni er så på att TS har en blandras katt och faktiskt kallar den för det istället för huskatt?
#48 Stör mig inte alls, försökte bara förklara.🙂
Skulle nog rekommendera att skaffa en oriental istället för en bengal om man vill ha en katt som liknar en savannah. Bengalen är inte särskilt lik savannahn alls, dock används oriental flitigt i savannah-aveln så en brunmönstrad oriental kan vara ett bra alternativ rent utseendemässigt.
#48 Jag ogillar att folk hävdar rasinslag på sin huskatt utan att ha belägg för det. Att en förälder är långhårig, slank, grönögd etc gör den inte till en "blandras" utan kan helt sonika vara så äkta huskatt det bara finns att tillgå
Jag har en huskatt som är 50% birma, han är blå och mycket stor. Jag har bevis på att hans mamma är birma eftersom jag sett hennes stamtavla. Men enda gången jag nämner hans birmainslag är till veterinären i samband med narkos
Hundar som är blandraser kan man oftare se mer detaljerat vilka raser som finns inblandade eftersom hundar kommer i mer specifika rastyper än de flesta kattraser (undantag perser/exotic) men även där hävdar jag att det är fruktansvärt ointressant om hunden har 12,5% det ena eller andra rasen i sig så länge man inte letar rasspecifika sjukdomar
Det som stör mig mest är de som hävdar att de har en xxxx eller yyyy men UTAN stamtavla för uppfödaren tyckte det var onödigt, men den är ABSOLUT RASREN. Bullshit!!
Vill du hävda att du har en viss ras, visa då upp beviset (stamtavlan) annars kan du kalla det för vad det är, huskatt eller blandrashund
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Savanna var för mig en stor besvikelse, de jag sett var inte alls stora o såg inte alls spektakulära ut. Sedan ska man ha klart för sig att ska man till vet är det inte alltid så lätt med en sådan katt. Vi har faktiskt tämjt våra katter för vi ska kunna hantera dem. Folk vill alltid ha häftiga katter men inte alltid man får en goskatt precis.
Bengaler är så mycket häftigare o titta på!