Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 706 ggr
[JonnaA1]
1

Tandproblem!

Hej alla kattälskare! 

Jag har lite problem med min katt just nu. Igår gosade jag med honom i soffan som vanligt och han var som vanligt. Inga problem, men imorse när jag tittade så får jag syn på att en av hans tand har 'åkt upp' eller vad man ska säga.

Ja, han såg ut som en mamut. Och tanden var både lite svart och grön. den hade vridit sig på något konstigt sätt. Och jag blev förskräckt. Den sitter väldigt lös och han kommer nog tappa den när som helst..

Det man bör veta är att han har luktat illa i sin mun ett bra tag just nu. Ja, så länge jag kan minnas.. och han kom till mig när han var en liten kattunge så jag vet inte riktigt hur gammal han är men han är nog 11/12 år. 

Han har haft problem med sina ögon i ungefär 2 månader just nu. (Hans vitor har nästan täckt halva ögat) Men nu har det börjat lugna ner sig lite. Men det kommer och går.

Så. Har han fått någon tandlossning ? Eller vad kan det vara för problem? (Han äter o dricker som hans ska) Men det värkar göra lite ont i tanden så ingen får röra hans mun. 

Jag testade att borsta hans tänder för ett halvår sedan och det gick ju lagom bra… NEJ. Det gick inte över huvud taget. 

Om någon vet något skulle jag vara SÅ GLAD !! Ni är bäst då. 

tycker så synd om min söta vän… :(<3

Silvestris
1

Är det så illa ska du kontakta en veterinär. Det kan vara fler tänder i munnen som är drabbade, bara inte lika illa. Dessutom kan tandköttet vara inflammerat och då har katten ont (vilket kan  vara en anledning till varför de inte låter en borsta tänderna på dem).