Bada katt
Hejsan!
Hur vänjer man en katt vid att badas eller duschas?
Nu har inte vi någon katt som behöver det, men vill ju skaffa en till katt & då kanske en långhårig.
Jag brukar börja med att skölja katten med vatten för jag upplever inte mina rädda för vatten men de tycker att själva duschmunstycket är obehagligt.
Så jag använder en tillbringare i början och häller vatten på katten i diskhon eller i duschen. När de är vana med själva proceduren brukar jag använda duschmunstycket med svag stråle och sen öka successivt
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Okej tack!:)
Men när den än van vid duschmunstycket, kan man då börja att bada den successivt?
Att man t.ex fyller på lite med hjälp av duschen i en balja samtidigt som katten står i den.
Jag har aldrig badat katt i den bemärkelsen utan alltid duschat dem
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Okej tack!
Jag har två katter här hemma som är vana att bada och ska nu börja vänja den tredje som jag har!
Jag startade med att duscha med öppen dörr (vilket jag alltid gör) men det första jag startar med är att jag efter någon vecka börjar klappa dem med en blöt hand då de sitter där inne med mig och tittar på. Efter någon vecka där med börjar jag testa blöta svansen/tassen beror helt klart på.
Sen fortsätter veckorna genom att jag kan kanske lyfta in dem i duschen tillsammans med mig då jag duschar bara för att se hur de accepterar situationen. Det har alltid fungerat och så just idag kan vid duschning bara hoppa in i duschen och bli duschad utan protester! :)
Wow!
Tack för tipset! :)
#6 vsg! :p
har alltid med båda mina katter duschat med öppen dörr i början när jag fått dom, för dom har alltid velat följa med mej överallt o veta vart jag är och vad jag gör, försökt smått i början ungefär som du beskriver, klappa med blöt hand få lite vatten på dom, och när jag badat har iaf den äldsta av dom alltid varit nyfiken och sitter gärna på kanten och tittar på vattnet.
men så fort nån av dom får lite för mycket vatten på sej, eller jag försöker sätta dom i badkaret för att duscha nån av dom, så blir det klor och panik och allt för att få komma därifrån.
även testat en liten balja så att tassarna bara blivit blöta (den lilla har jag mest försökt bada då hon haft diarre länge och gärna bajs på tassarna o rumpan/svansen väldigt ofta) men det känns helt omöjligt att få det att funka, känns ju lite som en saga när jag hör hur bra det går för dom flesta att vänja sina katter vid duschen :(
ingen av dom vill längre frivilligt vara med i badrummet när jag sätter på vattenkranen :/ dom går båda med när man ska på toa lr borsta tänderna, men som sagt, så fort badkarskranen går igång är dom poff borta båda två.
#8 Är det ett badkar du har kanske? Mina gillar inte trånga utrymmen så som badkar för de kan då få smått panik. Mina är vana med att duscha i en dusch och sen får vattnet gärna vara liiiite varmare än ljummet, då trivs de i duschen!
Dock vet jag att jag kommer få kämpa lite med den yngsta eftersom hon redan nu visat att hon inte vill vara med då jag duschar! Då har jag inte rört henne ännu! Jag brukar vänta 2-3 veckor innan jag börjar klappa dem med en blöt hand!
ja det är ju badkar jag har, misstänkte att det är just karet som är problemet, därför jag försökte med en balja typ med låga kanter, just för att jag måste skölja av lillkatten så ofta :/ det är inte riktigt lika panikigt då men hon försöker komma undan, äckligt att få tassarna blöta ju hehe :)
Jag har duschat mina i diskhon med kran och då brukar jag först lägga en handduk i botten, de får inte riktigt samma panik när de inte halkar runt med tassarna :)
Okej tack allihop! :)
Då vi var tvungna att avliva min siames Sune igår vilket lämnade Lillkiss helt ensam.
Så vi ska åka iväg & hämta en liten vit, långhårig honkisse senare idag.
Jag vill egentligen inte ha en katt så tidigt men jag vet att Lillkiss inte gillar att vara ensam.