Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4501 ggr
Cockerspaniel
0

Tappad klo!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina Dooleys har tappat en klo!

Hur jag upptäckte detta var igår någon gång på eftermiddagen!

HUR jag upptäckte det började redan på morgonen då jag hittade blodfläckar som jag började torka upp, men jag trodde direkt det kom från mammas hund som dagen innan hade lekt med den nya kattungen så jag trodde ju det var från hon.

Igår på eftermiddagen då jag ska lägga mig ner i soffan och kolla på en film så hittar jag en blodig klo (inte avsevärt mycket blod på den var det inte) och jag visste direkt att den kom från Dooleys så jag skyndade mig fram för att kolla på vilken tass han tappat klon på och det var på högra tassen, klon närmast vänstra tassen som han tappat. Lille gubben hade ju väldigt ont så ringer mina föräldrar (som så klart inte svarar då man ringer). Ringer då min syster så tyvärt hade hunnit dricka vin så hon bad mig ringa min veterinär medan hon kunde försöka få tag på mina föräldrar.

Pratar med receptionisten på veterinärhuset och jag talar om vad som hänt m.m.
Hon bokade in mig på en akuttid idag (8/8) så idag klockan 08.45 fick vi komma in och träffa våran veterinär som kollade på tassen och där kunde vi även konstatera att klon hade redan börjat infekteras (luktade blääää!!) så Dooleys vart kvar för dagen så de skulle få operera bort klon.

Ish… fast den där grabben är som han är så fast matte gick så brydde han sig inte. Han skulle tydligen få gosa med sköterskorna sen ;)
Kvinnotjusaren min, hihi! :p

[Elinors]
0

Usch, stackars misse! :(

En fundering; om de opererar bort klon, kommer en ny att växa ut?

Cockerspaniel
0

#1… Har jag med funderat på men det bär det ju göra hoppas jag! :)

[Elinors]
0

Är kissen hos veterinären nu? Kan du inte fråga när du hämtar honom? :)

Mamma och pappa har nämligen en katt med klo problem. Hans ena klo slutar inte växa. Den har växt in i tassen två ggr. Nu har han iof inte haft problem med detta på länge. Vet att de opererade honom en gång, kanske att de tog bort klon då, eller så har han inte problem för att de klipper klon noggrannare nu kommer inte ihåg. 

Vill mest veta ifall han skulle få problem igen :)

OberonsMatte
0

Stackars Dooleys…

Min Oberon opererade bort klokapslar på båda baktassarna förra sommaren (5 eller 6 st har jag för mig). Det jobbiga var att att han skulle ha speciella bandage på tassarna tills det läkt ordentligt och att dessa skulle bytas varje dag (blev väldigt ofta kan jag säga eftersom han blev expert på att sparka av sig dem)…

De sa att klorna troligen skulle växa ut igen så småningom och det har de gjort!

Sajtvärd Katter iFokus

Cockerspaniel
0

#3 Ska höra med dem då jag väl hämtar hem honom igen ^_^

#4 Ja men då vet jag att de växer ut igen! :p
men gud så jobbigt med att det var så många klor som han fick operera bort! Jag hoppas iaf att Dooleys inte sparkar av sig bandagen!
Tur är det att jag är ledig fram tills söndag så jag kan ha koll på honom, men sen får de nog flytta hem till mamma och pappa så de får ha koll på honom! :)

OberonsMatte
0

#5 Ja, det var jobbigt med bandagen och jag kan säga att jag är tacksam för att det var min ragdoll och inte min hetsiga skogishona jag var tvungen att pilla på tårna flera gånger per dag!

Sajtvärd Katter iFokus

Cockerspaniel
0

#6 Hehe jag har 2 st bondkatter med överskottsenergi så jag med är glad att det var min ragdoll och inte någon av dem som ständigt har myror i byxorna ;)

Cockerspaniel
5

Nu är Dooleys hemma. Just nu mår han inte bra, inte på grund av nedsövningen utan på grund utav att han måste bära hatt och sen bära bandage på benet!

Och eftersom den håller på att lossna så ska jag nog bandagera om det åt honom ^^

OberonsMatte
1

Sötplutten då… Jag och Oberon sänder medkännande tankar.

Fick du inte sånt där självhäftande färglatt tass-bandage att ha utanpå gasbindan? Oberon och jag avverkade massor av sådana rullar i olika färger, både gult, rött, blått och grönt…

Sajtvärd Katter iFokus

Cockerspaniel
0

#9 Inte jag heller köpte ett eget, men han har kastat av sig det 3 ggr nu!! :(

Cockerspaniel
5

Dooleys har ändå tur som har sådan underbar familj som bryr sig om honom.
Lukas kom ganska fort efter det och pysslade om honom, även lilla Iris kom och pussade Dooleys på pannan (har det inte på bild) innan hon traskade vidare för att leka lite <3

Lol V Stein
0

Stackars din kisse! Om din katt blir deppig av plast-tratt så kan jag rekommendera en uppblåsbar krage. Min kisse hade en sån här: http://www.zoo.se/petcare-inflatable-collar-flamingo-skyddskrage-bla-xs.html

Cockerspaniel
0

#12 Vad tycker hon om den kragen? :)

Eine
2

#3 Problemet måste ha berott på att dina föräldrar inte klippte klorna på katten. Klor slutar inte att växa,man måste klippa ett par gånger i månaden minst 🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lol V Stein
0

#13 Eftersom hon har platt nos så kunde hon äta och dricka bättre med krage, samt att hon inte längre gick in i saker i samma utsträckning. Hon blev faktiskt mycket mer som sitt vanliga jag i jämförelse med när hon hade tratt. Då låg hon mest på en matta och led. Vägrade äta om vi inte handmatade : ) Hon skulle lätt välja krage över tratt.

[Emma--]
0

Stackarn då! 
Hoppas det läker fint och fort. 🙂

Cockerspaniel
0

#15 Okej, men min Dooleys får på dagarna nu vara utan tratt. Vi har precis tagit bort de gamla bandaget och satt på ett nytt efter att vi tvättat med koksaltlösning! ^^
Duktig pojke, nu protesterade han inte iaf utan låg och kurrade i famnen medan jag klippte bort de gamla, tvättade och sen satte på ett nytt xD

Ska fotografera en bild på hur hans tass"bandage" ser ut som nu! :p

#16 Det tror jag med! Jag har mycket att göra nu under min ledighet då jag ska hålla på att tvätta och göra rent i 10-20 dagar minst! :)

[Elinors]
0

#14 Fast det var ngt speciellt med just den klon, vara kanske att den växte snabbare eller ngt åt det hållet. Men det är ju som du säger med kloklippning, tror tyvärr inte de var så noga med det :/ Men han mår bra nu iaf, och har inte haft problem med klon sedan jag var liten, han är ju gammal gubbe nu, 14 år :)

Cockerspaniel
0

Idag har det nu gått 2 dagar sen Dooleys fick sin klo bort opererad och kan säga att idag hade han det väldigt ont och haltar lite. Han vart väldigt grinig eftersom det gjorde ont då jag tvättade honom. Dock kom det på ett nytt bandage och killen min haltade iväg en bit innan han kom tillbaka och ville upp i famnen <3

Han fick lite metacam nu på morgonen, hälften av vad han ska ha dagligen så ska han få mer av metacamen senare. 

Här kommer en bild på bandaget, enda som är bandagerat är ju tassen hans med bomull och Fixomull Stretch sen över tassen och över ryggen har vi spänt fast… jag vet inte vad det heter men man använder det oftast för att hålla fast riktiga plåster, blir en sorts värme… kan ej förklara det men det kanske kan förklaras på bilden vad det är för något xD