Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 997 ggr
[Emma--]
4

Att så ett litet frö?

Såg en som sökte en hane till sin blandrashona. 

Att börja skriva om dom hemlösa direkt brukar inte alltid ge den bästa reaktionen. Eller om den mättade marknaden. 

Skrev bara att det kan vara bra att skriva vad mer som krävs av hanen. Hälsotester, blodgrupp osv.

Räcker det för att så ett litet frö tro?

Detta var på facebook och vill inte så gärna hamna i någon diskussion där.

Eine
4

Jag tycker man ska avråda direkt från huskattavel. Annars verkar det som att det är ok om man bara testar hannen…Men alla sätt är ändå bra.Vi gör så gott vi kan för att förhindra fler hemlösa katter och oönskade ungar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Emma--]
2

Frågan är hur man avråder utan att få en massa sura kommentarer tillbaka och för att så ett frö och inte bara skapa upprörda känslor.
Är som sagt på facebook och i en annonsgrupp. 
T.ex här kan jag diskutera för jag tycker det är vad forum är till för. 😛

Jag är ju heller inte emot huskattavel 100% så länge man tar sitt ansvar för att försöka få fram friska katter, även om jag ser problemet med den mättade marknaden.

[Nightcat]
0

Blodgrupps testa så att det inte blir blodgrupps krock, då dör alla kattungar. HCM skanna kan också vara bra.

[Emma--]
0

Inblandade raser ska vara ragdoll och norsk skogskatt. Pappan önskas vara nån liknande, eller maine coon. 

Så rent hälsotester så blir det ju en hel del om det blir ragdoll, maine coon och skogis (om det är skogis).

mitzerl
7

Jag tror att det är en bra taktik att tipsa om hälsotester som man räknar upp och blodgruppstester, och gärna trycka på att man väl inte vill föda fram sjuka katter. Information om hur man på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt huskattsavlar är bättre än att rent avråda. Då är chansen större att de kan ta till sig det hela. Avråder man helt (vilket man ju helst skulle vilja göra) finns risken att de slår bakut och vägrar lyssna alls. 

Helst önskar man ju att de skall bli avskräckta när man radar upp sjukdomsrisker och kostnader och jobb för tester, så att de beslutar sig för att kastrera istället.

annzoo
0

#5 men ett argument är ju att man inte behöver testa bladraser då de är friskare ;) så vad man än säger så kommer de att para sin hona.. :(

mitzerl
2

#6 När man informerar om hälsotester så informerar man ju såklart om att sjukdomar kan förekomma hos alla katter.

Silvestris
2

Mest effektivt brukar vara att fråga om de har tänkt på kostnaderna det innebär att föda upp. Förutom det givna med mat och sand så kostar ju de där rutingrejerna som en god kattägare gör dvs. vaccinerar, ID-märker och veterinärbesiktigar. Dessutom kan det ju bli kejsarsnitt. Du kan dessutom bli tvungen att stödmata eller helt handmata några kattungar. Kattmamma och kattungar kan bli sjuka.

Kort sagt, har de tänkt på worst case scenario och hur ställer de sig till det både praktiskt och ekonomiskt.

Nerdysiamese
3

jag tror inte folk inser hur mycket kedje-effekt det kan bli vilket gör att kostnaderna rusar iväg även om man inte skulle hälsotesta.

Uppfödaren till min ena katt fick kejsarsnitta honan när det visade sig vara 8 ungar i kullen, vilket blir mycket för vilken katt som helst, men sedan hade även en av ungarna satt sig på tvären.

Problemet sedan var att alla ungar blev magsjuka och kräktes, så då fick dom stödmatas och ges antibiotika, men det blev inte bättre.
Det visade sig att mammans snitt blivit infekterat, även fast hon inte visade på några symptom, och gav vidare infektionen till ungarna genom mjölken, så mamman fick också behandlas med antibiotika innan alla blev friska, och som resultat blev ungarna tvungna att stanna ytterligare några veckor för att växa till sig och återhämta sig efter infektionen.

Hela kalaset blev så pass att även om hon sålt alla 7 överlevande ungar för 8000 kr hade hon ändå gått tusenlappar back.

Dvs inga ras-specifika problem utan bara en massa otur, otur även en helt vanlig huskatt kan få.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Emma--]
0

Känns svårt att börja prata om kostnader. Ekonomi kan ju också vara en känslig punkt.