Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1686 ggr
MrsBex
0

Annons på blocket

Hej! Jag har en vän som har lagt ut sina kattungar på blocket. Nu bor hon visserligen i Stockholm, men jisses vad många konstiga människor som ringt på hennes annons! Snart är det ju dags för mig att sätta ut en egen annons, är det något särskilt jag skall tänka på? Hur skiljer man agnarna från vetet, när det gäller köpare?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[Mustangcab]
7

Trodde att de redan hade köpare?

Mooniq
2

skriv att du vill ha fortsatt kontakt med familjen som köper av dig. Du vill veta vad de har haft / har för djur.

du vill träffa dem innan du bestämmer dig för att sälja. Finns många oseriösa tyvärr.  skriv även i annonsen att oseriösa inte göre sig besvär, inga djur som djurmat, eller för tester, eller för att plåga. 

kort sagt, se till att du bestämmer vem som får chans att se o köpa dina djur.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Emma--]
7

Vaccin, idmärkning, besiktning. Ett högre pris. Kanske lov om att när man kastrerat katten vid 6 månaders ålder att man får tillbaka 500 kan vara en lösning. Ställ frågor om hur katten ska bo, vad den ska äta osv. Säg att du vill träffa köparna minst en gång innan köpet? :)

MrsBex
0

Ja, det var bra tips. Jag tänkte även erbjuda mig att öpa tillbaka katten, om något skulle gå snett… Hellre att den kommer tillbaka till mig, än säljs vidare. Jag ska vaccinera dem, men har inte tänkt på ID-märkning… Vad kan man sätta för pris på huskatter egentligen, för om priset blir för högt, kanske de inte blir sålda alls heller. När avmaskar man kattungar första gången?

Imasy
3

Jag sätter aldrig ut mitt telefonnummer i annonsen då det ringt att för många tomtar på dygnets alla tider.

Säljer jag ett djur så skriver jag i annonsen att de får maila och berätta lite mer vad de kan erbjuda djuret i fråga. Verkar de vettiga kan telefonkontakt tas då.

Silvestris
11

Vaccinerade, ID-märkta och veterinärbesiktigade kattungar kan du lätt ta 1500 kr för. De som inte är beredda att betala för det ska inte ha katt. 

Ett bra sätt att sålla agnarna från vetet.😉

Thaeri
6

Det bästa är ju om du kan kastrera också, och då är 2000-2500 eller så ett rimligt pris tycker jag, lite beroende på vilka utgifter du får själv.

Oftast kan man förhandla till sig ett paketpris, så det blir betydligt billigare för dig som gör alltihop på en hel kull än vad det skulle bli för den enskilda köparen.

Och jag håller med #6, att den som inte har lust att betala 1500 för en katt som är vaccinerad, ID-märkt och besiktigad ska inte ha katt, för den köparen har ändå inte tänkt ge katten några sådana omsorger.

MrsBex
0

Ok, jag skall vaccinera, hälsokontrollera och chipa mina kattungar (och min hona) Jag har en som vill ha två kattungar. Säljer dem för 2300:- för båda katterna och har sagt att jag köper tillbaka dem om nägot skulle hända… Känns som om jag har garderat mig hyffsat iaf. Vad tycker ni?

[Emma--]
1

Det låter så. 🙂
Finns ju många som inte vill betala den summan för en katt, så känns ju positivt när nån är redo att göra det.