Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1691 ggr
Em_
0

Raskatt vs hittekatt

Diskuterar med min pojkvän och undrar vad ni tycker. Han har en raskatt och funderar på att köpa en till katt. Han vill ha en till raskattunge eftersom man vet vad man får medans jag är mer inne på en vuxen hittekatt, då vet man ju också vad man får. Vad hade ni valt?

Fridaaaa
2

Jag hade valt katt från katthem. Ville ge dem en ny chans i livet, att komma till ett bra hem med kärlek och omtanke 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mullemu
2

Jag har haft 4 huskatter varav en omplaceringskatt och nästa katt har jag bestämt ska bli en raskatt. Brittisk långhår eller klassisk perser.

Mewz
2

En aspekt är ju även att man ska få ihop nya katten med den gamla vilket kan vara svårt med vuxna.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

OberonsMatte
4

Båda sätten att skaffa katt är bra. Att skaffa en kattunge underlättar introduktionen med den befintliga katten och ökar chansen att de kommer att få en nära relation till varandra. Genom att välja samma ras eller en ras som är kompatibel med den befintliga katten ökar också chansen för att katterna kommer att trivas med varandra och att ni får den typ av katt som passar er.

Att skaffa en vuxen katt från ett katthem är framför allt en behjärtansvärd gärning och ni kommer att slippa den jobbiga och ettriga kattungetiden som man annars måste stå ut med oavsett vilken ras man har. Att sammanföra två vuxna katter kräver dock tid och tålamod och det är först när man gått igenom den (ibland väldigt långa) fasen som man med säkerhet kan säga hur den nya katten kommer att fungera i er familj och med kattkompisen.

Sajtvärd Katter iFokus

Mewz
4

Vill man ta en hemlösning så finns det ju även kattungar :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Em_
2

#2 Varför byter du till raskatt? :)

#3 och 4 Att en kattunge blir lättare att introducera har vi inte tänkt på, bra att ni sa det. Den första katten är lugn men lite nyfiken på andra katter, men det ska ju funka från båda håll. Sen vet man ju aldrig hur det blir när första katten måste dela med sig av sitt revir. Kanske är lättare för en unge att komma tillbaka till uppfödaren och sedan vidare än för en hittekatt att åka in på katthem en omgång till, om det inte skulle funka.

Mullemu
2

#6 För att jag gillar dessa raser både till temperament och utseende.

IceJossan
4

TS: Hittekatt så klart!! Nog för att det finns många goa raskattungar, men hittekatterna BEHÖVER er verkligen! Om ni adopterar en hittekatt så räddar ni en ifrån döden. Ni kan dessutom välja en katt som redan har en personlighet ni tycker om och som passar er befintliga katt.

Fridaybrew
5

Skulle köpa raskatt, det är ju så att han har tidigare haft ett såpass intresse och varit klok nog att skaffa en raskatt så då tycker jag att det vore trevligt att fortsätta med det.

Hemlösingar fungarar bra för dom som har det intresset men om han hade det skulle han troligen skaffat hemlösing som första katt istället för en raskatt.

Det är ju han som ska skaffa den så länge ni inte är gifta så tycker jag att du ska säga din åsikt men inte styra eller ändra hans beslut.

Rent krasst sett så hinner man med fler flick-/pojkvänner under en katts liv. Så det vore synd att låta någon annan påverka för mycket.

Låt grabben skaffa sin raskatt. Om du vill hjälpa hemlösingar så kan du ta upp det som ett eget intresse, separat.

/Fridaybrew

Rafflan
1

Beror på vad man vill ha, en katt man har lite mer koll på sjukdomar eller en katt där man har 0 koll på sjukdomar ;)

[Emma--]
1

Fördelen med raskatt är att ni kan välja en unge och veta att den hamnar på ungefär samma nivå som katten ni har redan. Och vad exakt är det han vill veta? Är det kattens bakgrund är det ju också en raskatt som gäller egentligen. Men det är ju väldigt fint att öppna upp sitt hem för en hemlös katt om man vill och kan :) Jag kommer alltid försöka hjälpa till på andra sätt för dom hemlösa, för här är det rasen devon rex som gäller :P utan allergi i släkten hade det kunnat se annorlunda ut, men nu är det en stor fördel med katter som fäller lite, samt att jag verkligen gillar rasen.

Jessicahagstrom94
3

Hjälp en hemlös eller flera genom att adoptera från katthem. :)

[Mustangcab]
4

Raskattungar behöver också goda hem.

HagensYeats
2

Välj efter hjärtat!

Jag själv hade tänkta att adoptera en vuxen hankatt från ett katthem förra sommaren. Så blev det inte. När jag skulle hämta min lillebror hos sin kompis träffade jag Wilma som var deras enda otingade kisseungen. Hon gick rakt in i hjärtat på mig.  Eftersom att hon var en unge ville jag ha en till katt som sällskap medan jag var på jobbet. Då fick jag syn på en annons om en ragdollkattunge och förtjust i rasen som jag var ringde jag uppfödaren och en vecka senare hälsade jag på och även Eivor sprang rakt in i hjärtat på mig.

Så även om man bestämt sig för en viss sak behöver det inte bli så. Därför är mitt råd till er att följa hjärtat. Leta på både katthem och hos raskattuppfödare. Det är mitt råd! :)

Lycka till! :)

[Classsic]
0

Det beror helt på vad ni känner för :) Själv är min första katt en huskatt och min andra en raskatt. Skaffar jag fler katter i framtiden så kommer det bara bli raskatter i den ras jag nu redan har.

Em_
3

#9 Självklart har min kille sista ordet :) 

#11 Ja, det är bakgrunden, eventuella sjukdomar och så vidare.

#13 Ja, men det är ofta lättare att hitta bra hem till renrasiga ungar än vuxna hittekatter. Därför tycker jag att man av princip i alla fall kan fundera igenom det alternativet.

Det blir nog en liten ragdoll om några månader ^^

elli-kleo
1

Jag skulle valt en raskatt (kattunge) och i andra hand en kattunge från katthem

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus