Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 871 ggr
[Lilla Fröken]
9

Tar reda på info innan köp?

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser om någon som köpt eller fått en katt och inte verkar veta något om katter. Vad de ska äta, vad för sorts sand som kan användas, hur man sköter en katt helt enkelt. Tar ni inte reda på någon info innan? Det som skrämmer mig mest är när barn får en katt hur som happ och inte verkar veta vad det verkligen innebär att äga ett djur.. Självklart behöver man inte vara en expert, men det grundläggande?

Lite gnäll, men jag var bara tvungen att få ur mig lite :)

[Elinors]
2

Håller med. Vanligt att en ser på blocket katter som bara är ngt halvår/år som omplaceras pga av tidsbrist, flytt o.s.v. En del aktiva kattraser omplaceras även vid denna åldern, ofta med ursäkten "vi har inte tid att ge vår kisse vad den behöver". Väldigt tråkigt att folk inte kollar upp innan vad de får utan bara går på utseendet.

Men jag tror ddet har mycket med kattens status att göra. Eftersom en katt inte kostar något är det ju faktiskt enklare för ett barn att köpa detta, t.o.m. billigare än en hamster/mus.

jollycox
2

Håller med dig. Hur många skulle gå in i en affär som säljer mobiler och peka på en fin och säga 'den vill jag ha' utan att läsa om mobilens egenskaper och att den har det man vill ha innan man ens går till affären? "Alla" gör det. Hur många läser på innan dom tänker skaffa katt? Få. Man kollar bara på blocket och väljer ut en fin katt och hämtar den.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
3

Att det finns impulsiva och oansvariga människor kan man inte göra något åt, men att en sådan person får köpa och ta över ansvaret för en katt är den kattens uppfödare/ tidigare ägares fel. Den som ska sälja/omplacera en katt måste ta på sig ansvaret att se till att katten hamnar i goda händer, dvs. hos någon som vet hur en katt ska skötas och behandlas och som har tänkt igenom beslutet noga.

Sajtvärd Katter iFokus

KitoBonito
2

Jag tror människor lever med tron att "katter sköter sig själva" ganska mycket. Att det räcker med en låda sand och lite torrfoder, sen löser sig resten. Så tror jag det är, tyvärr! Jag tror inte människor tänker alls ibland dessutom.