Birma, Info
Min mamma ska skaffa katt och hon funderar över några raser. Har några frågor och jag undrar om nån kan svara på dessa om Birma :)
Positivt?
Negativt?
Egenskaper?
Skötsel?
Mat?
Storlek?
Vanliga sjukdomar?
Vad bör man tänka på när man skaffar denna kattras?
Temperament?
Ålder?
Har ni några andra bra råd, svar på frågor som kan vara bra att veta jag inte skrivit eller något sådant så skriv gärna det också :)
Jag har haft 2 birmahonor och har en 2,5-årig birmahane nu. Så här ser mina erfarenheter ut:
Positivt? Att de oftast är så små och behändiga jämfört med de flesta andra semi-långhårsraser. Att de ser ut som små prydnadskuddar, men ändå är "riktiga" katter med riktiga katters beteenden och behov.
Negativt? Hm, kan nog inte komma på något negativt faktiskt… Att det är svårt att hitta birmor med perfekta vita markeringar på tassarna kanske (om man är intresserad av utställning).
Egenskaper? Allt hos en birma är förfinat, mjukt, fluffigt och graciöst. De ger ett lite förnämt intryck och rör sig försiktigt och mjukt, men samtidigt smidigt och snabbt. De är lagom lugna, lagom lekfulla, lagom keliga och lagom av allt (på ett positivt sätt) tycker jag. Det enda som är extremt med dem är att de är så extremt vackra.
Skötsel? Birmor har oftast en lättskött päls som de klarar av att hålla fin, ren och tovfri själva. Jag har aldrig behövt bada mina birmor, trots att de är utomhus ganska mycket. Kammar gör jag då och då med Mirakelkammen, dels för att ha koll så att det inte börjar bildas tovor, men mest för att katterna tycker att det är så mysigt och för att kamma bort lös päls som hårar ner.
Mat? Birmor kan äta samma mat som alla andra katter.
Storlek? Oftast ganska små och lätta under den fluffiga pälsen. Ingen av mina birmor har vägt över 4 kg.
Vanliga sjukdomar? Birmor har inga rasspecifika sjukdomar, utan det är samma som hos alla andra katter (främst hjärta och njurar). Enligt Birmans hälsoprogram ska man testa avelsdjuren för hjärtsjukdomar innan de går i vidare avel. Det sägs även att Birmor är känsligare för narkos, vilket kan vara bra att veta om, men det är ingenting jag själv har märkt.
Vad bör man tänka på när man skaffar denna kattras? Det man alltid bör tänka på när man ska köpa raskatt är att se till att det faktiskt är en raskatt man köper. Dvs en katt med stamtavla, och att katten är dubbelvaccinerad, chip-märkt och veterinärbesiktigad vid leverans.
Temperament? Precis lagom tycker jag. Inte något extremt åt något håll, utan lätta och roliga katter att leva med. Funkar utmärkt med andra raser med liknande aktivitetsbehov. Min birma bor och trivs med en ragdoll och två norska skogkatter.
Ålder? Som alla andra katter skulle jag gissa. Min birmagumma blev 15 år och det är väl en ganska genomsnittlig ålder för katter över huvud taget. Sedan finns det såklart individer vars liv både blir kortare och längre, men så är det ju med allt levande.
Tips? Gå in på www.birma.se (Birmasällskapet) så hittar du all information om birmor du kan önska dig. Där finns även uppgifter om uppfödare och kattungar till salu.
Sajtvärd Katter iFokus