Kloklippning
Hej, har två ungkatter här hemma som tycker att det är väldigt jobbigt med kloklippning. Är det någon som har några smarta tips på hur man kan underlätta för dom?
Börja med att ta mycket på deras klor (du kan även vänja dem vid att du tar på deras öron och mun mycket, bra om du ngn gång behöver undersöka dessa) så ofta som möjligt, när de redan är lugna. Typ när ni ligger och myser. Tryck på tassen så som du gör när dessa ska klippas. Gör det när ni redan har det mysigt och ta inte upp dem mitt i en lek. Börja låssas mer och mer att du klipper dem vid hanteringen av tassarna. Sedan kan det vara bra om klotången ligger framme på det stället där klorna ska klippas (om du klipper i soffan, ha den nära till hands), går du upp och hämtar den märker katterna att det är ngt på g. De känner att du blir lite nervös och ligger de i knät när du reser dig så gör de ju desamma.
Så ta det långsamt. Vänj dem vid hantering och vid klotången så kommer de till slut knappt märka att du klipper klorna ist för att mysa med tassarna :)
Jag vande mina katter vid kloklippning genom att leka dem helt slut, för att sedan klippa klorna medan de fortfarande är trötta.
Har aldrig haft några problem alls med det sedan. Kattungar vill ju helst inte vara stilla, därför det kan vara bra att trötta ut dem.
Lycka till!
I början när jag klippte klorna på min katt så gjorde jag det när han hade sovit ett tag. Så han vaknade av det. Hade godis eller något annat som han tycker är rickigt smarrigt i närheten som han kunde få efteråt.
Inga problem nu.