Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6336 ggr
SolidShinta
0

Nya kattraser

Hej alla ni som har koll! ;)

Hur tillkommer egentligen nya kattraser? Blandas redan befintliga raser med varandra för att få fram ett önskevärt utseende och psyke?  Det måste väl vara reglerat på något sätt för det kan väl inte få blandas hur som helst? :S

Sen för att det ska bli en godkänd ras,  hur går det till?

Är bara nyfiken, inget jag funderar på att göra själv så inga arga "byb-avel är fel"-meddelande tack. ;) Det håller jag absolut med om och skulle aldrig syssla med.
Som sagt är det bara något jag har funderat över av nyfikenhets skull.

Sökte runt en del men kunde inte direkt hitta något om det. Så jag tänkte "på katter i fokus lär säkert någon veta". :D
The more you know!

MonicaLagerquist
6

Jag är ju just nu med i processen att godkänna en ras.

Våren 1982 i Dallas Orlando  föddes det på en gård en naken kattunge som sedan utvecklade en långhårig lockig päls.Curly,  Ägaren, Linda Koehl, som var okunnig om katters genetik accepterade sin lilla mutant som unik men funderade inte så mycket mer över det. Curly fick sen kattungar och de föddes också nakna och fick sen lockig päls. La permens lockgen är dominant visade det sig.För att göra historien lite kortare så fick ägaren hjälp med att börja avla och nu är vi på väg mot att få La permen godkänd.I Början på 2013 visades det upp 15 La permen med ett visst antal fulla stamtavlor för två FIFe domare .På Fife GA möte i maj preliminärgodkändes La permen.Nu har vi ett par år på oss att från och med 20140101 ställa icg visa upp våra katter,När vi har fått 15 stycken som är IC/IP kan vi ansöka om att få rasen fullt godkänd.Framn tills dess måste vi ansöka om kontrollavelstillstånd rapporeta kullens utfall och utveckling.Vi maste vid ansökan om tillstånd för parning ha en noga uppgjord plan i flera led för varje parning.

Det är med andra ord en lång och jobbig sak att få en ras godkänd inget som man själv kan göra på en kaffekvart.

Innan vi ens fick visa uppkatterna så har vi gjort en rasstandard och den skulle även översättass till alla fife språken osv.Så det är inte bara jobbet med katterna utan det är även en massa massa pappersjobb.Som vanligt när man håller på med avel så kommer det baklsag.Planer går om intet pga att katten man tänkt para med blir sjuk eller helt enklet inte håller måttet.

På den här sidan kan man läsa om La permewn och hur det hela har gått till in i minsta detalj.

http://www.laperm.nu/

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
1

31 års utvecklingsarbete fatta vad mycket arbetstid och pengar det måste ha kostat att komma så här långt. =) Tror det är smartare och definitivt enklare att hitta en redan existerande ras än att "uppfinna" en ny. För att inte tala om billigare att hålla sig till etablerade raser, även om man håller sig till de dyrare exotiska katterna.

Det finns gryyymt många olika raser att det vore konstigt om man inte hittar en enda ras som tilltalar en. Fast iofs risken finns ju då att man helt enkelt inte är en kattperson lol.

/Fridaybrew

SolidShinta
2

Rolig läsning och beundransvärt arbete!  :)
Jo jag förstår verkligen att det är mycket jobb bakom att skapa en ny ras. Var bara nyfiken på arbetet bakom. Och sen är jag lite av en informations knarkare, haha. Tycker om att läsa och sätta mig in i saker.
Har ju poppat upp en hel del nya raser hit och dit på senaste tiden också tycker jag.

Jo verkligen!
Jag funderar inte själv som sagt på att skapa en ny ras. Bara nyfiken på hur det går till, då jag börjat intressera mig väldigt mycket för genetik på senaste. Rolig läsning iaf tycker jag. :D
OM jag skulle börja med avel någon gång så skulle det nog bli Norsk skogkatt för mig dock. Då jag varit skogisägare i drygt 8 år och älskar rasen. Men för tillfället har jag varken tid, plats eller råd. För det är ju trots allt väldigt tidskrävande och dyrt att föda upp djur om det ska göras på rätt sätt. :)

SolidShinta
0

Men så i stort sätt kan en ras börja med vilken katt som helst? Som tex La permen på gården som egentligen "bara" var en "vanlig" bondkatt till att börja med. (antar jag)
Sen förstås måste allting vara strikt kontrollerat med bakom liggande sjukdommar och blodgrupper och sånt? Men hur går det då om det tex är en hittekatt eller huskatt som man inte vet bakgrunden på?

MonicaLagerquist
1

#4 I princip alla raser kom till på detta sätt. Man tar tillvara en katt som ser ut som den ras man vill skapa.Sen avlar man vidare på de som ser ut som den ras man vill skapa.Gör stamtavlor och avlar vidare.Självklart krävs massor av jobb och massor av hälsotester.

Burmillan däremot är en ren korsning från början.Man började med chinchillaperser och burma.

Stolt ägare till tre La permer

[Mustangcab]
0

Selkirk rex är en annan ny ras. Den är också lockig och finns både som korthår och långhår.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Selkirk_rex

SolidShinta
0

Tack för alla svar! :D

Mewz
0

Fast nja, wikipedia info är ju rätt bristfällig ;)

http://rexringen.nu/selkirk/index.html skulle jag hänvisa till istället.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

vallhund
0

Såg servalungar på TV igår, blev genast intresserad o såg att den använts för att skapa rasen Savannah Bengal har oxå kommit till på liknande sätt, finns någon mer tror jag.

AgnetaB postade en bild på en Sibirisk katt i allergitråden, völdigt vacker men kanske inte en ny ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kinne
0

Kurilean Bobtail är inte heller någon helt ny ras, men ännu ovanlig i Sverige & Europa. Vi är för tillfället bara 2 uppfödare i Sverige.

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

[Nightcat]
0

http://www.lykoicat.com/

En ras som de arbetar med i USA för att få godkänd. Riktigt häftigt tycker jag :)

Belimas
0

Personligen skulle inte jag påstå att sibirisk katt är en ny ras men det är väl en definitionsfråga. 1997 godkändes den av FIFe i alla fall men den nämndes redan i slutet på 1800-talet, visserligen som den ryska långhårskatten men ja.

Niiinah92
0

#11 wow, ja de var riktigt läckra 😍

[Lilyz]
0

#11 Oj jag tror jag är kär 😍

Valyria
1

#11 Nja, en sådan skulle inte komma in i vårt hem, haha.
Tänk och vakna upp och se den sitta stirrandes på dig i ett hörn. Brr :-P

vallhund
2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kinne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är dom fina. Och har ett helt otroligt temperament!

Jag är så glad att jag valde denna rasen. När jag importerade Yolka, min första hona, betalade jag flyget för uppfödare & katt. Uppfödaren tog sedan ut Yolka och la henne i knät inne på Arlanda. Hur lugn och go som helst. Inte ett dugg skärrad av flygturen. Idag har jag tre vuxna Bobtails. Alla importerade. & idag, ett och ett halvt år senare så står jag här med våra 2 första Bobtail-kullar. Kattungarna är otroligt sociala & modiga. Jag har dom ständigt efter mig & på mig (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Silvestris
2

Jag är lite sugen på tennesse rex, men tycker nog att det verkar ha blivit lite för mycket business runt denna ras.

Valyria
0

#17 Gudomligt fina!