Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1172 ggr
Elin-a
0

Undvika klös på möbler

Hej! Det är så att jag och min sambo funderar på att skaffa kattunge (ev. två kattungar). Han är lite nojig över att det ska klösas på möbler, tapeter osv, men jag har aldrig vart med om det med tidigare katter. Men för att vara beredd på det värsta söker jag tips och råd innan vi tar hem några katter :).

Vad gör man med möbler som man vill ha ifred, och hur lär man en kattunge att enbart klösa på sitt klösträd?

[NinaCrown]
2

Jag skulle rekomendera ett riktigt högt klösträd, och att ni sen har kattmynta på den då och då 🙂 Jag brukar även lägga godis på den ibland så att den fortsätter vara spännande, och det har funkat.

[silkesnosen]
2

Se till att skaffa ett stadigt klösträd/tunna och gärna väv på en vägg el liknande där katten kommer att gå förbi. Visa katten genom att mjukt dra klorna där ni vill att den ska klösa och beröm! Lek även kring klösbrädorna.

Om man har rottingmöbler, så får man inse att det är en klösmöbel för katt…. Lägg ex.vis plädar äver soffändar och liknande, då katten vill klös på ngt stabilt och klipp klorna ofta.

OberonsMatte
3

Det enda sättet att minska risken för förstörda möbler och tapeter är att skaffa rejäla klöspelare (stadiga, rätt placerade och tillräckligt stora) som förhoppningsvis är roligare att klösa på.

Trots detta kan det hända att andra saker kloas på, och är man inte beredd att acceptera det bör man inte skaffa katt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Elinors]
0

Har för mig att klösning inte bara beror på att klorna behövs vässas utan det kan även vara ett problembeteende/revirmarkering. Därför att det bra att inte ta katten för tidigt och att kastrera så tidigt som möjligt :) Är ju bra i förebyggande syfte tänker jag :) Och om katten skulle börja klösa på något, stoppa beteendet så fort som möjligt genom att introducera nya klösställen eller spraya feliway.

Sedan ger jag samma tips som de andra, många (gärna en stor) klösmöbler och använd kattmynta för att göra dessa attraktiva så borde det inte vara några problem :)

[silkesnosen]
2

#4 Det är en revirmarkering och av den anledningen så är det bra att dra tassarna på klösbrädan, så att den luktar.

[Elinors]
0

#5 Smart! Inte gjort kopplingen att det är därför en drar tassarna över klösbrädan, trodde det berodde på att katten skulle förstå vart det skulle klösas. Varje dag lär en sig ngt nytt :)