Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1293 ggr
Lyan
1

Vilken sand?

Vilken sand tycker ni är bäst?

Har fått hem en "liten" hemlösing och behöver hjälp med vad jag ska ha i hans låda. Har hittills provat flamingo babypowder som inte höll lukten borta, och everclean extra strenght som dammar. Är nöjd med everclean förutom dammet så är väldigt jobbigt. Finns det någon som är likvärdig men som inte dammar?

Han är Väldigt noga med att allt ska grävas ner så långt det bara går och har jag då inte hunnit rensa bort det han har gjort tidigare så gräver han sönder klumparna. Jag rensar så fort jag ser att han har varit på lådan men dsom i natt så kissade han två gånger och bajsade en så då är det lite svårt att hinna rensa.

Lådan är 55*35 i innermått och just nu är det ca 7cm sand i den. Ska försöka skaffa en större låda så jag kan ha ännu mera sand så förstör han förhoppningsvis inte klumparna lika mycket.

sagan
1

Skaffa en till låda? Backar av olika slag är att föredra då du kan ha i mycket sand. Samt att dem är större än vanliga kattlådor. 

Sandsorter är så olika vad gäller tycke och smak. Själv föredrar jag Classic.

vinteralvan
0

Det där med att Ever Clean dammar, det verkar vara olika i olika förpackningar. Den jag har just nu dammar inte alls medans den förra dammade rejält.

MolnBlomman
0

Jag har testat flera olika märken men ingen slår EverClear! Jag försöker hälla upp sanden så försiktigt som möjligt så dammar den mindre.

Jag prövade tex nyligen Four Friends och den liknande EverClear i klumbildning men dammade tyvärr mycket den också. Den tog inte heller bort lukten lika bra som EC. Rekommenderas kanske till någon som vill ha en billigare sand. Kanske kan man blanda den med EC.

Lyan
0

Såg att jag har skrivit fel i #0 Som är väldigt jobbigt ska det stå, och inte så är väldigt jobbigt.

#1 Jag har redan en back, han hade knappt fått plats med rumpan i en vanlig låda :-P Men tanken är att skaffa en till som är både större och djupare.

Classic? Menar du extreme classic då? Den var ju helt okej i pris också såg jag.

#2 Oki. Får se om jag provar en everclean till.

#3 Det är inte så mycket när jag häller upp utan när jag rensar som det dammar.

Just nu blandar jag everclean och flamingo eftersom jag hade flamingo kvar, vill inte veta hur mycket det hade dammat om jag inte blandat :-/

cBrodin
0

Extreme Classic är en favorit här. Tyvärr säljs den inte där jag handlar sand. Så brukar bli Ever Clean blandat med Pussi. Det funkar bra och dammar inte så farligt.

sagan
1

#4 En till är bra att du tänkt ordna med. 

Extrem Classic stämmer bra det. 🙂

#5 Går att beställa och få hemkört om du vill.http://www.grizzlyzoo.se/ har hemkörning. Fri frakt om du beställer över 500kr 👍

kattig
1

pussi kompakt tyckte jag funkade jättebra o dammade inte så särskilt, men har numera eldorados kompakt, dammar knappt och är billigare och funkar jätte bra, katterna hemma är nöjda!

mnilep
1

jag har börjat köpa compact care, finns på grizzly vad jag vet :)  är riktigt nöjd med den. Hade tidigare problem med katt som bajsade utanför lådan men när jag böt sand till denna så var det precis som att problemet försvann dessutom, så båda mina katter är nöjda med den också :)

Linnslins
0

Vi använder antingen extreme classic som finns på 15 kilo nu för tiden men när arken har rea på sin egen sand (vilket de har rätt ofta om man är medlem) så köper vi den. Helt okej faktiskt. 

Förr körde vi med olivers Kattsand som man får gratis hemkörd till dörren om man köper tre påsar =) Också en bra sand.

Lyan
0

#8 Compact care är det jag har såg jag, den hette flamingo innan.

Kommer prova extreme classic men vilken sort är bäst?

Har också skaffat en stooor låda men behöver köpa sand innan jag kan börja använda den