Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3003 ggr
WornOut
0

Pissar i sängen

Måste ha hjälp med hur f'n vi ska få våran katt att sluta kissa i sängen!

Hon började med detta vid något tillfälle för över ett år sedan när lådan (enligt henne, kräsen katt) var lite för smutsig (inte rengjord på 2-3 dagar). Efter det har det hänt ungefär varannan månad oavsett om lådan varit ren eller ej.

Nu har vi nyligen flyttat för tre månader sedan och i samband med det även köpt ny säng, ny madrass samt nya sängkläder. Och för 4 dagar sedan kissade hon i sängen igen! Jag dränkte madrassen i ytdesinfektion, som fick stå i två dygn. Jag tvättade täcke+lakan i 60 grader två gånger med både grönsåpa, ytdes. och tvättmedel. Efteråt dränkte jag både säng+madrass+täcke/lakan med både urine off och Scentstop!!

Idag kissade hon i sängen igen.

Alla tips mottages tacksamt!!

(Hon är kastrerad för två år sedan, tycker inte illa om kattsanden)

OberonsMatte
3

Hur många katter har ni?

Hur många lådor har ni?

Vilken typ av lådor (öppna, med huv, med svänglucka)?

Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Är hon kastrerad?
Är hon veterinärundersökt?

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

hur många, lådor med eller utan huv har du?

hur ofta mockar du?

har urinprov tagits?

hur gammal var hon då hon kastrerades? testa p-piller även om hon är kastrat om ej urinprovet visar något. hjälper de kan de vara något som gör att hon fortfarande löper=revirkissar

[Mustangcab]
0

Har ni några andra djur utöver denna katt? Hur stort bor ni och hur bor ni lägenhet eller fristående villa. Finns det några andra katter som har sitt revir i närheten av er lägenhet?

sagan
3

Hur vet du att hon inte tycker illa om kattsanden? 🤔

Eine
7

Stäng dörren till sovrummet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

WornOut
0

#1 Vi har bara henne. En låda, med svänglucka. Har haft lite olika sand, men nu vanlig klumpbildande.. Katty heter den tror jag. Mockar lådan ungefär varannan dag.

#2 Hon är kastrerad. Inte veterinärundersökt för detta. Hade kristaller för ca ett år sedan.

#3 Har en låda med lock och svänglucka. Mockar ca varannan dag. Inget urinprov taget nu. Hon hade dock kristaller för drygt ett år sedan. Hon var ett år någonting, om jag minns rätt, när hon kastrerades. Direkt efter första löpet var det iallafall! 

#4 Vi har bara en katt, inga andra djur. (Eller ja, massa hästar, men dom bor inte inomhus ;)) Bor nu i ett litet hyreshus på landet. Ca 55-60kvm. Innan det i en lägenhet på ca 50kvm. Ingen annan katt i närheten, förutom en gammal hane som är utekatt på gården där vi nu bor. 

#5 För att vi tidigare har haft Kattsand som hon visade tydligt att hon inte gillade, och så är det inte med denna. Enda sanden jag hittils märkt att hon ogillar är den med vita och blå "kristaller". All "vanlig" klumpbildande sand har funkat bra.

#6 👍

WornOut
0

Kanske ska tillägga att vi är ute med henne minst en gång om dagen i koppel, om det skulle ha någon betydelse för något?

OberonsMatte
15

#7 Jag kan glädja dig med att problemet med all sannolikhet är väldigt lätt för dig att lösa.

1. Ta bort svängluckan på lådan, helst hela huven.

2. Skaffa ytterligare en låda.

3. Rensa lådorna morgon och kväll istället för varannan dag.

Sajtvärd Katter iFokus

WornOut
0

#9 Är det verkligen så "enkelt" ? Är dock inte överdrivet sugen på att ta bort luckan eller locket då det blir sand ÖVERALLT! Hon skvätter sand som tusan…

OberonsMatte
7

#1 Ja, all erfarenhet säger att det kan vara just så "enkelt". Det är viktigt för katter att lådsituationen är anpassad efter deras behov.

Sajtvärd Katter iFokus

Zandrama
1

En sån här låda har vi två st av :)
http://animail.se/dogman-professional-kattlada-50x40x21-5cm.html
Den är helt underbar med sina höga kanter :D

//Belinda aka Zandrama

WornOut
0

Okej om jag nu fixar detta med lådsituationen.. Tror ni att det jag gjort för att tvätta madrass och sängkläder är tillräckligt för att det inte ska lukta toalätt om det, så att hon skulle sätta sig där ändå?

[silkesnosen]
1

#10 Ja förhoppningsvis är den det. Hos hästar mockar man ju oftast flera ggr varje dag, så varför ska katten ha det sämre? Sedan är det ju viktigt att det ej luktar kiss i sängen så att hon går dit igen. Lägg folie el liknande på sängen ett litet tag.

WornOut
0

Kan ju fråga en sak till om lådan nu när vi ändå pratar om det :)

Finns det något medel eller liknande som tar bort ammoniaklukt? Även om man mockar lådan varje dag så luktar det ju ammoniak efter ett tag. Hur ofta byter ni ut sanden helt?

[silkesnosen]
0

Nu har ju jag kristaller, men även innan dess så hade jag typ en plastpåse i botten och minst 10cm sand. Jag hade Everclean då. Luktade aldrig. Jag har hört att ICAs ska vara minst lika bra. Sedan tvättar/tvättade jag med såpa en gång i månaden.

OberonsMatte
2

#15 Om det luktar ammoniak om sanden (fast den är rensad) är det dags att byta ut den. Hur ofta det behöver göras beror på en massa olika faktorer, men en av dem är vilken sand man använder. Med "sämre" sand behöver man byta oftare.

Jag rekommenderar Extreme Classic (finkornig, klumpbildande och oparfymerad) som man köper i djuraffärer eller på nätet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Förmodligen så är det så enkelt som de säger ovan. Men ta katten till en vette och kolla upp urinen igen då den haft kristaller tidigare. Det kan vara samma sak igen. Och som sagt  stäng dörren till sovrummet.

Sen kan det vara att den känner sig osäker då det finns en annan katt på reviret. Är den katten okastrearad? Har ni kännt om det luktar kattkiss på er ytterdörr?

Själv har jag 5 katter och 2 stora lådor som jag rengör 2 gånger dagligen minst.

Miisala
0

Kastrerade katter får lätt urinsten. Då kissar dom utanför lådan.

OberonsMatte
1

#19 Ja, men när det (som i det här fallet) finns andra helt uppenbara anledningar till att katten kan känna obehag inför lådan tycker jag att steg 1 är att åtgärda dessa.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Kastrerade katter får inte alls lätt urinsten men det förekommer. Jag har 5 kastrater och ingen av dem har fått urinsten. Och det var kristaller som T.S katt hade.

OberonsMatte
1

#21 Ja, det stämmer. Urinsten och kristaller drabbar oftast äldre katter och äldre katter är ju ofta även kastrerade.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
0

#12 Den lådan har jag också, riktigt bra :) 

Min ena misse felkissade ett par gånger när han var yngre, har dock inte hänt sen vi tog bort huven på lådan vi hade då och numera har vi den som länkas i #12 med höga kanter så det inte blir sand överallt, plus att man kan fylla upp den ordentligt :)

Jag byter sanden helt när man känner att det luktar lite fast den är rensad, brukar bli ca varannan vecka och då skurar jag ur lådan helt med vatten och liiite diskmedel (ej citrusdoftande!). Däremellan fyller jag bara på sand när det behövs.

Thaeri
4

När det gäller själva lådan så byt ut den mot en vanlig förvaringsback i plast, en hyfsat djup sådan, så blir det inte alls lika mycket sand utanför som med en klassisk kattlåda. Även om den i #12 är åt det hållet är den dels mycket, mycket dyrare och dels är den lägre vid ingången så där kan katten mycket väl gräva ut en hel del. Sen behöver man ju byta låda då och då, och då är en plastback mycket billigare 🙂

Vill du verkligen minimera sandspridningen är ett hett tips att ställa in sagda plastback i en HOL från IKEA. Sätt en matta som effektivt fångar upp Kattsand mellan lådan och öppningen, och skaka ur den minst varannan dag. Öppningen bör du såga upp i ett nedre hörn på framsidan, inte på kortsidan, för då kan inte katten rusa rätt ur lådan, utan måste ta det lite lugnare och då får den inte med sig lika mycket sand på tassarna.

Sen kan du även klä in den delen där lådan står med plast eller vaxduk, men inte hela lådan och inte locket, för gör du det blir det samma instängda grej som med en huvlåda.

Billig sand börjar lukta fort, för min del kostar det inte mer i längden att använda EverClean (200 kr för 10 kg) än sand från mataffären, för jag har aldrig behövt byta ut all sand pga lukt, vilket gör att det går åt 10 kg i månaden (för två katter) istället för 20-30, och så slipper jag ju äckellukten sista tiden innan det börjar bli dags att rengöra lådan lite mer noggrant.

Och se till att det alltid är minst 10 cm sand i lådan, när den är nypåfylld är 15-20 cm mer lagom. Då blir det grävvänligt och sanden håller sig fräsch längre, men du måste ändå rensa minst 2 ggr om dagen.

Det jag gör är att jag när sandlagret börjar krypa ner mot de där 10 centimetrarna går jag igenom all sand med en spade med små hål (värdelös att vardagsrensa med, perfekt för detta ändamål) för att få bort även de pyttesmå klumparna som ramlat loss från de större, skurar ur lådan, häller tillbaka den gamla rena sanden och fyller på med ny sand.

sagan
1

För att minimera lukt kan man ta sig en tur till Ö&B och köpa aktivt kol. Ha i 1-1½ dl till 10kg ungefär. Det hjälper om du vill få bort lukt men ändå kunna hålla kostnaderna nere genom att kunna blanda dyr och billigare Kattsand. Finns bättre och sämre där med. Men det förutsätter att du rensar lådan morgon och kväll oavsett! Och två lådor som andra skriver är jättebra att ha.

Lusthan
2

Vill ni inte köpa dyr sand så kan jag rekommendera att testa ICAs sand på kartong som är parfymfri. Jag har fyra katter och en belgisk jättekanin som går på två lådor med huv men utan svänglucka och en jättestor burbotten och nu luktar det mindre än när vi använde Everclean dom kostar det dubbla. ICAs 50 kr för 6 liter, Everclean 99 kr för 6 liter. Alla andra råd du fått skriver jag under på. Ha ett rejält lager sand i lådorna, du kan köpa en vanlig låda och ha båda för att se vilken katten föredrar. Mocka ur morgon och kväll gör jättemycket. Finns katter som tycker det är så äckligt med kiss och bajs att de bara vill kräkas och går alltså inte på lådan. Jag har en som bara stoppar in rumpan i lådan och har tassar och kropp utanför när någon gått där innan henne. Sängkläderna kan du nog tvätta som vanligt och ha i lite ättika. Ättika neutraliserar lukten av ammoniak. Prova att rengöra lådorna en gång i månaden eller så med klorin, vissa katter fullständigt älskar den doften. Fungerar inget av detta så ta katten till veterinären. Då är det troligtvis något annat. Även om katten inte fysiskt visar att den mår dåligt, förutom att kissa fel, så kan den må sämre än man tror. Lycka till!

JohannaEkroth
0

Kan rekommendera ICAs klumpbildande premium sand med doft. (Är en ragdoll på pappkartongen) Ättikssprit + vatten att spraya där ni inte vill att hon ska kissa. Det luktar bara tills det torkar, sedan känner bara katten doften. Dödar kisslukt. De gillar inte heller citron, men den dödar inte lukten lika bra.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

WornOut
5

#14 Haha, mocka flera gånger om dagen åt hästar? Har hållt på med (och jobbat med) hästar i hela mitt liv, och aldrig mockat åt en häst mer än en gång/dag.

Jag har nu varit och köpt en extra låda + en annan typ av sand. Så nu har hon två lådor med olika sand att välja på och jag ska börja rensa 2ggr/dag. Hoppas kisse blir nöjd! Djupet har alltid varit som ni beskriver :)

[silkesnosen]
0

#28 Hm har jag med och vi mockade minst två ggr per dag.

sagan
1

#28 Jättebra, har du tagit bort luckan och huven och att den nya inte har likadant? För annars gör det nog ingen skillnad😉

sagan
2

Mocka åt hästar beror väl på om dem står uppstallade eller är ute om dagarna. Står dem uppstallade blir det ju skitigare än om dem är ute. Är dem ute räcker det ju att mocka en gång. 🙂

WornOut
0

#29 Gissar på att du bara varit i stall där hästarna står inne 23h/dygn? ^^

#30 Tagit bort luckan på den "gamla" lådan och den nya har ingen huv alls :)

[silkesnosen]
0

Nej… Har väl bara varit på renligare ställen. Strunt samma..

sagan
2

#32 Bra! Skriv gärna om det blir någon förändring sen du skaffat ny låda och tagit bort luckan. Skulle det fortsätta prova då köpa aktivt kol som du blandar i.

Lycka till!

WornOut
1

Har inte vågat släppa in henne i sovrummet igen.. Ska nog skaffa ett madrasskydd först innan vii låter henne gå in där, för även om jag gjort vad jag kunnat för att "toalättsituationen" ska bli så bra som möjligt så vågar jag inte riktigt lita på att hon inte kommer göra om det ändå..

Labolina_73
6

Jag har inte läst hela tråden men jag hakade upp mej på…

när lådan (enligt henne, kräsen katt) var lite för smutsig (inte rengjord på 2-3 dagar).

anser du det vara kräset av henne att inte gilla lådan om den inte är rengjord på 2-3 dagar?

vad skulle du själv tycka om att gå på en och samma toa utan att spola i 3 dagar?

Börja med att rengöra lådan minst 2 ggr / dag, och ta bort bajs när du ser eller märker att det är bajsat i lådan. Skaffa en till låda.

//MVH Linda

WornOut
1

Du kanske ska läsa hela tråden nästa gång :)

sagan
0

#35 Madrasskydd är jättebra att ha när du inte känner dig säker. 🙂

AnnaFagerell
0

Jag har inte läst alla inläggen riktigt men vill bara säga att häst och andra djur, katter ex kan påverka henne! Lukten av andra djur kan göra att katten visar dig att något inte är okej. En vän till mig hade en kass som jämt kissade på dörrmattan där hästskorna stod… min egen katt kissar på mina stallkläder… 

Själv rensar jag lådorna varje dag. Har en utan lock och en med lock.

Hade en katt en gång som jämt bajsade i min säng när han proteseterade mot något, "bara" att hitta vad de säger ifrån efter

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sagan
1

#39 Att din väns katt kissat på dörrmattan där hästskorna stod är inte konstigt. Dem traskade hon ju runt med i boxen där det finns väldigt mycket ammoniak lukt 😉Likaså med dina kläder från stallet.

[Mustangcab]
0

# 40 Helt riktigt vilket de flesta som har katter känner till😂

AnnaFagerell
0

#41 varför skulle de flesta känna till det? Min vän fick en aha upplevelse när jag sa det…

Kanske kan katten vara svartsjuk på att man klappat en häst eller katt eller hund… det tror jag, så pinkar de av missnöje

[Lilyz]
1

#42 Jag tror inte katter tänker på det sättet, kissningen är nog snarare än doftmarkering för de känner en "markering" från ett annat djur på deras revir. :)

[Mustangcab]
2

# 43 Helt riktigt, katter "tänker" inte på det sättet. De känner att det doftar kiss och kissar där eller att någon annan inkräktar på deras revir.

AnnaFagerell
0

#43 #44 Så fel ni har… måste vara okunskap!   Kär

Jag har haft en kass som definitivt visade att det inte var okej med andra katter… Det var inget att ta miste om… Tycker att ni undervärderar era små påpälsade hårbollar… katten är ett mkt smart djur!

[Lilyz]
3

#45 Absolut att de är smarta! Men vi kattälskare har ofta en förmåga att förmänskliga våra små pälsbollar och deras känslor. Det vi uppfattar som "avundsjuka" har snarare att göra med kattens naturliga instikter att försvara sitt revir. Och till saken hör att även vi katt"ägare" ingår i missens revir och därför tillhör vi hushållets katt och ingen annan katt får beslagta oss!

Men varken du eller jag kan säga att den andra har fel för vi har olika åsikter vilket är helt okej 😉

AnnaFagerell
0

#46 Visst är det så! Men du får lov att inflika att jag inte är kattälskare… Tråkig inställning

Miisala
0

#20 Jag läste inte igenom alla inlägg, så jag flikade bara in med standardinfo. :)

AnnaFagerell
0

#46 du skriver att du förmänskligar dem… vad har du för människor runt dig som pinkar revir?   😉

[Lilyz]
4

#49 Jag skriver inte att jag förmänskligar dom utan jag menar att det är lätt att man gör det. Just det med revir är ju vad jag menar med att de styrs mycket av instinkter och inte av mänskliga känslor såsom avundsjuka. En revirmarkerin är alltså inte ett "förmänskligat" beteende utan det naturliga kattbeteendet. :)

Sen får du naturligtvis tycka att det är "tråkigt" att se katten för vad den är. Katter har säkert många känslor som man kan jämföra med våra, det tvivlar jag inte på, men det mesta katterna gör har en helt naturlig, icke förmänskligad förklaring :)

AnnaFagerell
0

#50 jag skulle vilja säga att människan ibland hindrar katten i sitt naturliga beteende… tyvärr oftare än man tror och tänker på

[Lilyz]
0

#51 Håller med, finns många som inte förstår sig på katters natur. Det är inte alltid lätt med ett husdjur men man får göra sitt bästa :)

AnnaFagerell
0

#52 Det ringde en från stan en gång och ville ha en katt. Efter att ha pratat en stund förstod jag att de aldrig sett ett djur ens… Det är nog ganska vanligt att folk skaffar djur som de inte tar hand om och där de säger att djuren blivit elaka etc.

Jag köpte själv en valp för några år sedan som inte trivdes hos mig och mina barn. Gick jättebra när jag var ensam utan barnen men så fort barnen var med slöt sig hunden så jag lämnade tillbaka honom till uppfödaren. Frågan är vad som händer om man behåller ett sådant djur i det läget… jag tyckte synd om hunden. Samma är det nog med katter på många ställen. Barnen är inte snälla mot dem och så blir de skygga och så vill folk inte ha dem å så åker de ut. Eller så bajsade katten på golvet för att lådan var full å så åker katten ut

[Lilyz]
1

#53 Ja desvärre är det ofta precis så som du beskriver… Och just katter ses väldigt mycket som en slit och släng vara man kan ge sina barn för att de ska få en söt leksak. Så ska man inte se på ett levande djur.

Det var bra av dig att lämna tillbaks valpen så den förhoppningsvis hittar ett hem där den trivs. Alla djur går inte ihop med barn och så är det bara och alla människor är inte lämpliga att ha husdjur.

Fel uppfostran och behandling leder till just beteendestörningar så jag tror att i stort sett alla hundar och katter som tex. visar sig aggresiva har fått fel behandling för den individen.

AnnaFagerell
0

#54 Ja jag tyctkte synd om hunden helt enkelt och uppfödaren tog honom tillbaka men jag vet många som inte skulle tagit hunden åter och det kan jag också tycka är fel. Då ska den stackaren byta hem igen. Nu fick hunden vara hos uppfödaren igen där den kände igen sig för att sedan bli placerad av henne igen. Tyckte det var bäst så. När jag lämnade bort mina kattungar gav jag samma erbjudande åt de nya ägarna, fungerar det inte så kom med katten igen

WornOut
0

Nu har hon pissat i sängen IGEN! Även fast jag köpt en extra låda, städat båda lådorna två ggr om dagen, har olika sand i lådorna och inget lock på den ena plus huv men utan lucka på den andra.. Lådorna hade gjorts rent runt lunch, och så runt 20 på kvällen innan jag gjort rent dom för kvällen lyckades hon smita in och det första hon gjorde var att sätta sig i sängen.

Jag funderar på om hon protesterar för att hon vill vara ute? Vill egentligen släppa ut henne så hon får vara både ute och innekatt, men vi har en väg ganska nära och därför vågar jag inte utan går ut med henne i koppel 1-2 ggr/dag.

Usch.. Igår efter detta hänt pratade jag med min mamma som erbjöd sig att hon kunde få flytta till dom och bli ute/inne katt… Hon har varit hos dom förut när vi vart på semester och trivs kanon där, och mamma bor bra utan större vägar i närheten.
Blev helt förstörd bara jag tänkte tanken… Frågan är om jag ska vara "självisk" och ha kvar våran älskade, älskade katt, eller om hon ska få flytta hem till min mamma och ev bli lyckligare som utekatt… ? 😢

WornOut
0

Kan även tillägga att jag bytte sanden i båda lådorna för knappt en vecka sedan, så sanden är "ren" och luktar inget.
Plus att hon förut har kissat på sambons täcke, men den här gången på mitt, som alltså inte ens är kissat på tidigare..

persikorochparis
0

Vad är det för täcken ni har? Är det duntäcken så kan deras prasslande och doft vara del av problemet också har jag läst i andra trådar.

WornOut
0

Inga duntäcken… Vanliga "tunna" med någon bomullsliknande stoppning.

OberonsMatte
0

1. Vilken sand sand har du i lådorna nu (märke och sort)?

2. Vad fanns det i lådorna (förutom sand) när hon kissade i sängen?

3. Var är lådorna placerade?

4. Hade du varit hemma hela dagen när det hände?

5. Fanns det mat i matskålen?

6. Är ytan hon vistas i inomhus kattanpassad så att hon kan komma upp på högt belägna utkiksplatser, spana ut genom fönster, vässa klorna (och klättra) på stabila klösstolpar? Finns det gott om sovplatser i olika nivåer och på olika platser där hon kan sova ostörd? Finns det gömställen?

7. Hur har hon reagerat på att sovrumsdörren är stängd och att hon ej har tillgång dit (och till er) på nätterna?

8. Hur hade kattens dag sett ut när hon kissade fel nu senast?

Sajtvärd Katter iFokus

WornOut
0

1. I den ena Kittypower kattströ, klumpbildande. Och i den andra någon budgetsand med lite finare korn än i den ändra. Även den klumpbildande.

2. En kissklump i den ena och en bajs i den andra.

3. Den ena står i hallen och den andra i tvrummet.

4. Jag var inte hemma när detta hände och hade inte vart sen dagen innan. Sambon hade vart hemma hela förmiddagen och var sen ute några timmar mitt på dagen och grejade i trädgården, då var hon alltså i hallen+bastu/toadel. Sen kom han in på eftermiddagen igen och var hemma med henne. Vet inte om hon hade vart ute eller inte den dagen. Har inte frågat sambo.

5. Mat + vatten fanns.

6. Tre olika klösbrädor, två i hallen(den ena en 50 cm lång råtta som "hänger" och den andra en stabil klösstolpe) och en i tvrummet + soffan ;). Fönster har hon att sitta i och ser ut mot både trädgården och baksidan av huset mot hästhagen. Massa olika sovplatser. Hatthylla (där ligger hon ofta), på garderober, i bastun, soffan, i en tunnel, i öppna spisen(som inte används) mm.

7. På nätterna får hon sova med oss, är inte speciellt rädd att hon ska kissa då eftersom hon själv ligger och sover med oss hela natten i sängen. Hon får dock inte vara där på dagarna när vi inte har koll. När vi är hemma och har koll får hon vara i hall+tvrum+bastu/toadel. När vi inte är hemma får hon nu vara i hall+bastu/toadel(stor hall plus bastu osv, ca halva husets yta) Detta pga att sovrummet liigger på övervåningen och man går lixom upp för en trappa "genom" taket dit upp. Alltså finns det ingen dörr att stänga. Hon vill vääääääldigt gärna upp dit bara för att hon inte får. 

8. Mer eller mindre som de flesta dagar.. Läs 4.

JohannaEkroth
0

Testa och ställ torrfoder i sängen. Katter är renliga och gör inte gärna toalett där det finns mat.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Thiah]
0

Jag har lagt en uppklippt sopsäck, modell större, över sängen när min hankatt kissa i sängen. När jagf satte torrfoder så åt han upp det först och kissa sen på samma ställe 😃

Det kan ju ta lite tid att vänja sig vid nya sanden. Jag har lärt mig att medan hankatten levde måste det vara 2 lådor på olika platser. Stod dom nära varandra funkade inte det heller…Sen tvättade jag med klorin inuti lådorna för att han skulle fatta att det är där man kissar. På ytorna han kissat har jag haft ättika.

Sagolika
1

TS, du bör nog åka till veterinären och kolla så att katten inte har UVI eller kristaller igen. Om det gör ont kissar de ju ófta på mjuka saker som i sängen, så jag tror det är bäst att du utesluter att det är något sådant. 

Fortsätt också med två toalådor, Kattsand av god kvalitet samt att rensa morgon & kväll och skura lådorna regelbundet. Det är mycket viktigt att lådorna hålls rena.

AnnaFagerell
0

#64 Håller med… kolla upp katten innan du lämnar den till din mamma… Sen skulle jag prova sätta en skål med fy kristaller i sängen. Hon går inte dit då, det kan jag nästan garantera

[Mustangcab]
1

Har du tänkt på att fråga en kattbeteenderådgivare om hjälp?

WornOut
0

#66 Aldrig hört talas om någon sådan tidigare 🤔
Vart får man tag i sådan?

sagan
0
[Mustangcab]
0

# 68 Ja hon är bra, har varit på ett par av hennes föreläsningar och läst ett par av böckerna.😃