Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3574 ggr
Millchan
0

Vilken katt?

Har funderat länge på det här med raskatt och ev avel framöver.
Högsta önskan är ju Bengal men jag tror inte att det fungerar hemma hos oss då vi har dels 4 barn och 4 andra katter samt chilla avel.
Rätta mig om jag har fel.

Vad jag vill ha hos katten är att den passar bra i barnfamiljer, är lugn med barn men ändå att det finns bus och go i katten om ni förstår hur jag menar.
Jag gillar stora katter gärna semilånghåriga.

Har inte tänk köpa nåt just nu men tänker lite högt.
Har också tänkt på att det mest troligt blir en innekatt som våra 4 andra katter.
En kastrerad hankatt och 3 honkatter har vi idag.

Vad tror ni skulle passa i våran familj?
Kan tillägga att jag jobbar som personlig assistent hemifrån och är väldigt mycket hemma.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[[pimey]]
0

Har precis starta upp vår ragdolluppfödning :) underbara familjekära katter! Min 2 åriga son bär runt dom som ingenting och de skulle aldrig göra en fluga förnär :) kolla gärna in rasen!

[[pimey]]
0

Sen är det en ren och skär innekatt och bör helst inte vara ute:)

Sofy
0

#2 Det där lät lite fel, bör helst inte vara ute utan uppsikt menar du väl?😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Millchan
0

#1 så söt kissen är på din Avatar, kan du berätta lite om rasen och din egna upplevele om den, hur stor blir den, vikt som vuxen, utställning vad krävs utav katten för att det ska gå bra, mentalitet mot främmande mäniskor mm,,, är väldigt intresserad utav utställningar så jag kommer nog att gå på några utställningar innan jag bestämmer mig hur jag gör och söker så mycket fakta jag bara kan om olika raser, har ju bara haft huskatter innan som är duktigt bortskämda 😉

[[pimey]]
0

2# haha oj det är så jag menar ja. 3# tack! Han heter vallhovstassens Jägermeister och är vår tilltänkta avelshane! Ragdollen är en stor ras och kan bli upp emot 8-9 kg tung har även sett exemplar på 10 kg! Men vanligast är det mellan 5-8 kg. Ragdollen är en riktig soffpotatis, och fick sitt namn ragdoll pga att den slappnar av alla leder i kroppen då man bär den som en "riktig trasdocka". En ragdoll ska inte vara skygg eller tillbakadragen utan ska vara framåt och social och vill gärna vara uppe i dig. Alla ragdolls jag träffat hälsar det första det gör när man kommer innanför dörren:). Temperamentet är otroligt viktigt så det du ska kolla efter hos en ragdoll förutom att den är renrasig, frisk osv är temperamentet. Om du ska ställa ut så ska du hitta en katt som är korrekt tecknad till att börja med och som du säger gå på mycket utställningar och kolla in andra och fråga gärna olika uppfödare på plats om raserna som intresserar dig! De brukar vara väldigt tillmötesgående :)

persikorochparis
0

Sen är det väl så att många ragdolls även om de är väldigt sociala ej är "knäkatter" utan snarare "vid-sidan-av" katter. Även om de fortfarande är sociala/lätthanterliga/gosiga. Det läste jag ganska mycket innan jag köpte min lilla och det tycker jag passar väldigt bra in på henne.

[[pimey]]
0

6#

Ja självklart är det ju väldigt indviuellt från katt till katt. Men i temperament så ska de vara sociala, trevliga och framåt

Millchan
1

#5-6 Tack för bra info, då måste jag fråga vad är korrekt tecknad på en Ragdoll kanske har ni en bild på en som är korrekt tecknad.

Vad kostar en riktigt fin hona som kan gå på utställning och som duger till avel?

Finns det kända sjukdomar på den här rasen?

Finns det ytterligare raser som duger i ett hem med barn, tar gärna emot tips om korthåriga också, så ös på nu med alla raser som är familjekära och gillar barn, samt går ihop med andra katter.

[[pimey]]
0

Det beror på helt vilken teckning du har på katten då ragdoll kan se ut på olika sätt det finns mitted, colorpoint & Bicolor. Själv har jag en Blå mitted hane.

FEL

Allmänt:

Finlemmade ben
Kort kropp
Smalt huvud
Pinchad eller smal nos
Uttalat böjd nos
Runda ögon, eller tendens till orientalisk form
Blek ögonfärg

Colorpoint: Vitt någonstans på kroppen Mitted: Färgad haka Bicolor: Dåligt centrerat V

detta står på Ragdollklubbens hemsida som du även kan besöka för mer info och hitta uppfödare!

Vill du ha en hona till avel och utställning så kostar de flesta 10.000 kr och uppåt. Till sällskap & utställning så varierar priserna mellan 6-8000 kr.

OberonsMatte
5

Förutom en korrekt teckning är det många andra saker som spelar in och som avgör om en katt är rastypisk till utseendet eller inte. Man får plugga in rasbeskrivningar och titta på många katter för att skaffa sig en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten när det gäller vad som är önskvärt och mindre önskvärt.

Att bara skaffa en raskatt och genast ge sig in på egen avel rekommenderar jag inte. Det är så mycket man måste lära sig först, både om rasen och om avel, genetik och uppfödning.

Jag skulle råda dig att som första steg satsa på att bli fodervärd åt en registrerad och erfaren uppfödare. Då får du glädjen av att ha en avelskatt hemma och föda upp kattungar utan att behöva stå för hela ansvaret själv. Det kan även hjälpa dig att få in en fot i uppfödarkretsar (inför eventuell egen avel i framtiden) och lära dig mycket om både rasen och hur uppfödning och utställningar går till.

Sajtvärd Katter iFokus

Millchan
1

#9 tack så mycket

#10 låter som chillauppfödning där man också bör lära sig om färger, genetik, avel mm.
Finns det nån typ temadag för katter via klubbar som ger ut kurser i genetik och grundläggande kunskap vad gäller raskatter?

Inom chillavärlden ska man ha varit medlem i föreningen i 2år gått temadag 1 & 2 + ha haft mentorskap i 6 månader och ha klarat av ett uppfödarprov för att få bli reggad uppfödare. Som reggad chillauppfödare ska du ha minst 4djur med minst 80p/100p för att få avla på djuren.
Hur fungerar det i kattvärlden?

Har ju skrivit inlägg om att jag vill gå på utställning med mina huskatter och lära känna lite folk, lära mig mer om seriös uppfödning mm.
Har dock inte kommit iväg på nån utställning nu under sommaren ännu men om ni vet nån utställning i Östergötland gärna Linköping så hojta till.

OberonsMatte
0

#11 Här kan du läsa om vad som gäller för Sverak-registrerad kattuppfödning, klicka på länkarna till vänster: http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Sajtvärd Katter iFokus

Millchan
1

#11 Det var en del att läsa men har läst igenom och förstår att det är en hel del att lära sig, tålamod är väl nyckelordet eller 😛.
Men ska jag pyssla med avel så vill jag göra det seriöst och nånstans måste man ju börja.

Har kontaktat Linköpings kattklubb med lite frågor och väntar på svar, så fort jag har fått svaren där och tycker det känns bra så blir jag medlem, sen ska jag id-märka djuren och börja åka på utställningar om jag finner några och få mer uppfattning om raskatt världen.

Vad tror ni om Skogkatt eller Maine Coon som familjekatt eller vill dom vara mer ute katter?

Har kollat en hel del på Ragdoll och det verkar vara en helt underbar ras men jag vill kolla runt ändå.

fvanilla
0

#13 Finns ingen ras som är mer utekatt eller innekatt. Gå efter den sorts katt du vill ha. 🙂

Vixxen
1

Ta kontakt med en uppfödare av den ras du är intresserad av och hör om du kan få bli fodervärd till en katt. Då har du chansen att få bra stöd av en erfaren uppfödare och hjälp på vägen för att lära dig mer inom  kattvärlden.

Millchan
0

Har googlat runt nu på olika uppfödares hemsidor och har hittat en massa underbara katter.

Men jag har en liten fundering efter att ha läst på sidorna och dom flesta uppfödare säljer bara avelskattungar till andra reggade uppfödare, hur kommer det sig?

Om man så småningom vill köpa en avelshona hur går man då tillväga?

Vixxen
0

Börja som fodervärd och sen kanske du får använda den katten när du väl inleder din egen karriär som uppfödare! Det är mycket att lära på vägen och då är det perfekt att ha en mentor!

Millchan
1

#17 jo jag förstår hur du menar och är fullt medveten om läran av allt därför frågar jag frågor och vill gärna ha svar på dom,

var bara så att jag undrar hur det fungerar i försäljning av kattungar när bara uppfödare sinsemellan får köpa ungar av varandra, blir det inte lätt att alla har katter av varandra och då blir inavel, för jag kan inte tänka mig att det finns hur många som helst uppfödare av en ras i Sverige för att det ska hållas rent hur länge som helst om du förstår.
Kanske jag har fel, det kan ni svara på hoppas jag.

Samt om någon vill köpa en unge för avel i framtiden, växa upp med den osv, ha mentor samtidigt, ställa ut det vackra djuret från början, vara med från scratch, utbilda sig mm, går det inte att göra så?

Jag har mer än gärna en mentor samt pratar med olika kattuppfödare för jag vet att det finns olika uppfattningar hos olika personer så att jag kan med tiden bilda en egen uppfattning om det hela.

Kinne
1

Självklart kan man som 'privatperson' få köpa en kattunge till avel. Men då vill ju uppfödaren veta om det från början. Dels ska ju katten vara lämpad för avel, man ska kunna lita på personen som köper katten, & ofta vill uppfödaren att du redan innan skaffar ett stamnamn. Jag föder upp både Ragdoll & Kurilean Bobtail. Jag har en mentor i varje ras & bollar det mesta med dessa personer. I Ragdoll-världen finns betydligt fler katter i Sverige och Europa. Inom Kurilean Bobtail är vi bara 2 uppfödare. Det kräver ett större samarbete. Men båda mina mentorer är oerhört viktiga för mig. Däremot upplever jag att det känns svårare att sälja en Bobtail till avel, då en hel del personer har uttryckt till mig att dom vill sköta sin avel 'själv'. Då hanarna som finns i Sverige kommer antingen från mig eller min mentor känns det därför ganska ologiskt att inte vilja ha ett samarbete för att undvika att förstöra rasens genbank. Men avel är kul, lärorikt & givande! Prova när det känns rätt (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

[Mustangcab]
1

Men om du blir fodervärd till att börja med så kommer du att kunna bli uppfödare sen. Det är så att många försöker att köpa en raskatt för att avla på den s.k Back Yard Breeding (BYB) och detta vill uppfödarna stävja vilket jag  förstår. Det är inte så att om man har samma ras att man har samma linjer för den skull.

Sofy
1

#18 Att vara fodervärd är oftast att följa kattungens födsel, ta den kattunge som passar bäst till avel då uppfödaren själv vill ha bästa möjliga avelsmaterial och få vara med i allt som har med avel och utställning att göra från att katten är gammal nog för det och när katten tas ur avel brukar du kunna använda katten till din egen avel eller så har du redan erfarenheten och bra kontakt med en kunnig uppfödare att ta hjälp av.

Det är inte så att man inavlar varandras katter inom uppfödarvärlden, utan de raser som inte har många individer i landet eller raser över huvudtaget importeras från andra länder och andra linjer.

Det är klart att du kan börja från scratch med din avel på egen tass men då bör du utbilda dig och lära dig om avel och lära känna rasen innan du köper en avelskatt av den rasen och så bör du självklart registrera ett katterinamn innan du köper avelskatten.

Det du beskrivit är att vara fodervärd, att vara fodervärd är inte alltid att ta en vuxen katt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Millchan
2

#19 Tack för svar.

Ja det är det jag vill att det ska kännas rätt, älskar ju katter och har haft katt sen jag var 8år och har aldrig varit utan och är nu 32år.

Har ju nu seriös chinchilla avel med stamdomännamn, har mentor och håller på att plugga till att bli reggad uppfödare och ställer ut på alla utställningar vi har i Sverige tyvärr bara 4st utställningar/år så det är ju samma jag vill med katter.

Jag förstår att kattuppfödare vill vara säker på vart dom säljer avelsdjur, kände bara att det var bra med en förklaring än inget alls.

Har nu pratat med ordförande i LK och ska få hjälp så förhoppningsvis är jag på gång nu.

Kinne
0

#22 Det känns som att du har sunda värderingar & funderingar! Jag önskar dig lycka till när det väl beger sig (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Millchan
0

#23 Tack så mycket, jag värderar min familj och mina djur lika mycket, men tror att djuren är lite mer bortskämda 😉

Millchan
1

Då har jag gått med i Linköpings Kattklubb.

Millchan
1

Har bestämt mig nu att jag kommer att besöka Norrköpings utställning i september (utan katt) och se hur det går till på utställningen, förhoppningsvis träffar jag på trevliga mäniskor som vill lära mig lite om utställningar då mm.
Kostar det nåt i inträde och måste man ha kontanter om man vill köpa nåt eller tar dem kort?

Hur många här kommer att åka dit och ställa ut/ besöka utställningen?