Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2532 ggr
[Emma--]
0

FIP och ras?

Jag får inte svar från den som kom med påståendet att FIP drabbar raskatter, och att den risken är näst intill obefintlig på huskatter/bondkatter.

Har försökt googla runt lite, men tänkte att jag ställer frågan här också. 

Finns det något som gör att risken skulle öka hos en särskild ras t.ex? 

Både på SVA och andra sidor hittar jag inget som talar för det i alla fall.

Tänkte det är väl mer en fråga om miljö, antal katter, stress m.m som kan öka risken att det bryter ut?

sagan
0

Vilken katt som helst kan drabbas av FIP som har dåligt immunförsvar och är utsatt för Coronaviruset. Dock är det mer vanligt bland raskatter med tanke på avel och att viruset inte har samma möjlighet att försvinna på samma sätt som när man har en eller två katter om det inte är kroniskt vill säga. Då många katter delar låda så går smittan bara runt. Därför är det nog större andel raskatter som drabbas. Men även huskatter har det och drabbas.

Så svaret är att ingen går säkert om den utsätts för viruset och är svag.

OberonsMatte
8

Att det tycks vanligare bland raskatter beror nog bara på att raskattägare är mer benägna att ta katten till veterinär, ha katten försäkrad och obducera i de fall där orsaken till kattens sjukdom varit oklar. De katter som blir sjuka och bara dör/blir avlivade akut utan någon officiell diagnos är ett stort mörkertal. Likaså alla de fall där veterinären gissat på Fip utan att någon obduktion görs efter avlivningen för att fastställa det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

#1 Jo det blir ju ett högre smitttryck när man håller många katter ihop och på det sättet. 

#2 Okej så det kanske inte alls stämmer.  

Det tycker jag man hör om lite då och då, att en veterinär gissar sig till den diagnosen utan att det faktiskt kollas upp efteråt.

OberonsMatte
2

Att smitttrycket blir större (för alla smittsamma virus) när man håller många katter på en begränsad yta är sant, men det spelar ingen roll om det är raskatter eller huskatter.

Att stressen hos katterna ökar och kan försvaga immunförsvaret när man håller många katter på en begränsad yta stämmer också, men det gäller som sagt för alla katter.

Hygienen i katternas miljö har också påverkan på hur lätt smittor sprids, men katten blir dock inte sjuk bara för att den utsätts för och bär på Coronavirus. Viruset måste mutera till Fip när katten bär på det för att katten ska insjukna och sjukdomen Fip smittar inte, bara Coronavirus.

Sajtvärd Katter iFokus

LaSadie
2

Som #2 säger så är raskattägare mer benägna att ta sina katter till veterinären om något är fel, men en huskatt som man köpt för "5 kr tassen" antingen bara försvinner eller "det är tråkigt att den dog" mentalitet. Och om katter avlivas hos vet. för man är orolig för sin sjuka kan så är det nog inte vanligt att man skickar den på obduktion.

[Emma--]
0

Tack så jättemycket för svar.

Som sagt så sökte jag ju runt och tittade bland annat på SVA och där nämndes inget om ras. 

Men tänkte att det kanske fanns någon grund i påståendet, men som kanske missuppfattats.

Silvestris
2

Det finns en genetisk benägenhet till att utveckla FIP också vilket innebär att vissa raser eller linjer helt klart kan vara predisponerade för att utveckla FIP. Jag köper inte avelskatter från linjer med flera katter som drabbats av FIP.

Jag vet att försäkringsstatistik har visat på skillnader mellan olika raser, men jag kommer inte ihåg vilka raser som låg sämst till.

[Emma--]
0

#7 Okej, har du fått se någon gång att någon linje haft flera katter som drabbats inom den rasen du föder upp och avstått av den anledningen? 

Synd du inte minns, hade varit intressant att se den statistiken.

Solitaire
1

#8 Det är helt klart som #7 säger, att det finns en viktig genetisk komponent vid FIP. Niels Pedersen, en av världens främsta FIP-forskare, har studerat stamtavlor som uppfödare skickat in och kommit fram till att det finns "FIP-linjer". Man rekommenderar att en avelshane som ger många avkommor som utvecklar FIP ska tas ur aveln. När det gäller vilka raser som är känsligast ansåg man åtminstone tidigare att Birma var utsatta. Sphynx verkar också vara känsliga. Men alla raser kan drabbas, och självfallet också huskatter.

Silvestris
0

Ja, jag har hållit mig borta från specifika linjer pga. att flera FIP-fall har uppdagats. Nära släktingar som har utvecklat FIP trots att de har bott i olika hem.

[Emma--]
1

#9 Okej så det är rätt viktigt inom uppfödning allmänt att hålla koll på hur det ser ut i linjerna man väljer att avla på. 

Nu ska jag googla namnet och se om man hittar lite att läsa 🙂

[Mustangcab]
0

Jag har haft kattungar som drabbats av coronavirus och det var inga raskatter och de fick det frårn en katt som kom från ett katthem där samtliga var dåliga i magen. På tal om katthem där är ställen där många katter vistas och håller man inte på katantänsregler så finns det risk för att FIP kan spridas.

Silvestris
1

Det är jätteviktigt att ha en allmän koll på hur det ser ut inom olika linjer. Det gäller allt som kan ha ärftlig bakgrund. Tyvärr finns det allt för många uppfödare som förnekar den genetiska faktorn bakom FIP eller som tom. försöker vända det till att "men de katter jag har som då inte har utvecklat FIP måste ju då vara genetiskt resistenta och bra att avla vidare på". Så har man gjort världen allt för enkelt och glömt vilken komplex sjukdom det handlar om.

[Emma--]
0

Hittade den här jag tänkte roa mig med att läsa

#12 Ja där blir det ju också ett högt smitttryck. 

#13 Det är ju tråkigt när vissa ser så lätt på det och förnekar det. Det kan väl ta lång tid innan man märker det också. :/ 
Tyvärr blir jag väl inte direkt förvånad att höra att det finns dom som gör så.

Sen som köpare blir man ju såklart också rädd.

[jnfr]
0

En katt med coronavirus är det en katt som alltid kommer vara bärare, eller kan viruset försvinna? Vad är symptomen för coronaviruset? Jag har läst diarré, men finns det några andra symptom? Vad jag förstår kan vissa katter vara symptomfria.

Silvestris
1

Huruvida katten kommer göra sig av med viruset eller inte beror på i vilken miljö katten lever. Är det en ensamkatt där lådan rengörs dagligen är sannolikheten att katten gör sig av med viruset väldigt hög. Likaså om man bara har ett par katter och är noga med hygienen. Då bryter man ganska lätt smittcykeln och katterna gör sig av med viruset med tiden. Har man däremot många katter är det lite meckigare. Då måste man vara noga med hygienen och man bör dessutom ta avföringsprover så att man kan separera de katter som gjort sig av med viruset från de som fortfarande bär på det.

De flesta katter blir aldrig sjuka av coronaviruset. De som blir det får symptom i mag/tarmkanalen dvs. främst diarré. Sedan är det en mycket liten andel, 5-10%, som utvecklar FIP och då beror symptomen på vilken vävnad det är som angrips.

[jnfr]
0

Är det alltså via avföringsprov man tar reda på om katten har coronaviruset? Det smittar främst via avföring? Smittar en symptomfri katt? En katt försämrat immunförsvar, har den lättare att drabbas? Försvagar coronaviruset immunförsvaret mot andra sjukdomar? Ber om ursäkt om du upplever att jag kapar tråden, Emma-- Efter dessa frågor är jag nöjd. :)

Silvestris
2

Man kan ta blodprov också men poängen med avföringsprover är att man får veta om katten fäller virus eller inte dvs. huruvida den smittar eller inte. Ett blodprov visar bara på om katten har infekterats.

[Emma--]
0

#17 inga problem. Det hör ju ändå till ämnet 🙂

[Mustangcab]
0

De katter jag hade här hade ingen kontakt med mina katter och använde inte samma lådor. Det var kattungar och jag fick ned till vetten för att vätska upp dem. Jag var på benen 2 dygn i sträck pga att de hade diarré. Jag hade den lilla toaletten som sköjlrum. Men de tillfrisknade och fick nya hem och en av dem vet jag är i livet då det var vänner till mig dom tog den. Det var 10 å sen.

Silvestris
2

Coronavirus hos katt smittar främst via avföring, men till viss del även via saliv så man ska vara noga med hygien i matskålar och vattenskålar också. Symptomfria katter kan sprida smitta, ja.

En katt med nedsatt immunförsvar löper alltid större risk än andra att insjukna i infektioner, oavsett infektion.

Coronavirus i sig (det finns flera olika stammar) ökar inte risken för att insjukna i andra sjukdomar, de flesta katter klarar av infektionen utan att ägaren någonsin märker av någonting. Om katten blir dålig av coronavirus kan den dock lättare dra på sig andra infektioner.

Solitaire
2

#15, #17 m fl:

Förutom det Silvestris informerat om kan jag tillägga att övre luftvägssymtom (snuva) också kan vara ett symtom på coronavirusinfektion.

När det gäller avföringsprov och utsöndring av virus är det litet knepigt, för även om ett prov ger negativt resultat kan man inte vara säker på att katten inte kommer att utsöndra virus några dagar senare. Katter kan nämligen vara periodvisa utsöndrare.

Det finns två skolor bland forskare, den ena (främst företrädd av Diane Addie) anser att man ska försöka bli av helt och hållet med coronavirus ur katterier som drabbas. Detta innebär att man måste testa alla katter (avföringsprover) kanske 5-6 ggr/månad under längre tid. Dessutom ska man följa antikroppstitrar med blodprover. Samtidigt ska man givetvis hålla en strikt låd- och matskålshygien. Målet är att helt bli av med infektionen från katteriet.

Den andra skolan - som Niels Pedersen representerar - menar att det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att helt eliminera coronavirus ur en besättning. Pedersen anser att det är bättre att fokusera på god lådhygien och att hålla nere antalet katter, plus att undvika alltför mycket stress. Han tycker att det är slöseri med pengar att testa avföringsprover och följa titrar i blodet.

OberonsMatte
1

#22 Att hålla nere antalet katter, fokusera på god lådhygien och undvika stress (även sådan som beror på understimulans) tror jag är nyckeln till att få bukt med många problem som har med kattgrupper att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

Solitaire
0

#23 Absolut.

Kinne
1

För att en katt ska utveckla FIP så krävs 3 faktorer. Nedsatt immunförsvar rent genetiskt, Corona-virus & stress. Men detta är bara vad jag fått lära mig i samtal med en av USAs första och mest engagerade uppfödare av Pixie Bob.

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se