Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1774 ggr
makeupbox
0

Tandsten

Min yngre katt som idag är 1,5 år har alltid fått blötmat medans min äldre alltid fått torrfoder förutom en kort period då den yngre flyttade in. I höstas då den yngre kastrerades så sa veterinären att han hade dåliga tänder med mycket tandsten som då togs bort. Vi fick hem tandkräm (Bucacat) som vi skulle använda. Problemet är bara den att han ääälskar den och äter upp den.

Sedan dess har ingen av kissarna fått någon blötmat då torrisar sägs "skrapa" bort tandsten till viss del. Men jag undrar om det finns någon tillskott eller liknande jag kan ha i maten så att misses tänder kan bli bättre? Tandkrämen äts ju bara upp..

Niiinah92
2

Råa kycklingvingar ska vara mkt bra för tänderna

vinteralvan
2

Torrfoder hjälper inte då det är för poröst. Som #1 säger, kycklingvingar är bra för tänderna.

[silkesnosen]
1

Borsta tänderna:)

Sofy
0

Torrfoder har ingen speciell nytta för tänderna. Borsta tänderna på en katt kan förstöra emaljen och är ett dåligt alternativ då råa kycklingvingar är ett sånt bra alternativ!

Råa kycklingvingar eller kycklinghalsar så får katten fina tänder.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

mitzerl
0

Jag har läst på ett annat forum att torrfoder för katter är som knäckebröd för oss människor och alltså inte har någon effekt på tandsten alls. 

Råa kycklingvingar skall ju vara bra mot tandsten, men det funkar ju bara för katter som inte är kräsna tyvärr.  Det duger inte för min kräsmadam här hemma, som också har lätt att få tandsten. 

Någon som har något tips som kan funka för kräsna katter så är jag idel öra.

MolnBlomman
0

Har oxå problem med tandsten på mina katter.

• Bucca-cat ger jag till mina varje kväll och dem tycker det är jättegott. 

• Kör oxå en omgång med plaque-off. Jag vet att det är för mycket jod för katterna så det är bara en tillfällig kur.

• Sen borstar jag tänderna på dem men det är inte lätt. Jag vill göra det till en vana dem trivs med så jag går långsamt fram. Just nu biter dem mest bara i tandborsten. :-P

• Kycklingvingar vill inte mina katter ha. Dem äter bara torrfoder.

• Har läst att man kan massera tandköttet med klorhexidin om det är rött och irriterat så det ska jag testa.

[silkesnosen]
0

Det låter inte särskilt hälsosamt att ha klorhexidin invärtes…. Borsta istället. Den tandkrämen som säljs på apoteket för katt är överlägset bäst upplever jag och nej jag tror knappast man förstör emaljen….snarare tvärtom.

MolnBlomman
0

Jasså? Ska läsa på lite mer om detta.

[silkesnosen]
0

Menar hos veterinären..den är av märket Virbac. Heter Enzymatic toothpaste.. Jag navänder en mjuk bäbistandborste:)

jollycox
0

#7 Man kan använda klorhexidin i munnen. Det är bakteriedödande och bra om katten(eller människan) har tex tandköttsinflammation. Jag använde corsodyl(som innehåller klorhexidin) till att rengöra när min katt hade dragit ut tänder och fått komplikationer.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[silkesnosen]
0

jo, men det är väl anpassat till munnen och som människa ska man ju skölja väl..har tyvärr haft en del tandproblem.

jollycox
0

#11 Corsodyl är för munnen men man kan använda klorhexidin i munnen också. Den vanliga klorhexidinlösningen är 0,5mg/ml och den som rekommenderas till munnen är 2mg/ml men man ska inte skölja efter, bara spotta ut såklart. Till katt tar man ju på en kompress eller liknande och masserar så dom inte sväljer det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin