Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6034 ggr
kattig
0

tips för trattkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick hem min lille misse idag efter att hon blivit steriliserad, och ska ha tratt nu några dagar framöver… tänkte att det är väl inga problem, har varit rätt lugnt med mina tidigare katter, men hon är en jäkel på att komma ur den, strax efter att vi kom hem har hon redan fått loss den två ggr!

och jag jobbar på dagarna så är lite orolig för vad hon kan göra när jag inte ser på :( just nu gör hon inget annat än att försöka få loss den dumma tratten och jag vet inte hur hårt jag kan knyta fast den där hlr, ifall hon fastnar måste hon ju få komma loss också på nåt sätt.

och så ska hon så klart gå under datorbordet och trassla in sej i sladdar, dom ska jag dock koppla loss under natten och när jag är på jobbet så att jag inte behöver oroa mej för det på dagarna :o

nåt annat jag kan tänka på för att underlätta för en liten trattkatt?

borde jag ha henne instängd i ett rum bara om dagarna när jag inte är hemma? (kan dock bli svårt för har inga dörrar förutom till litet badrum och sovrum) nu är hon ju fortf. lite groggy också så kanske lugnar sej när det börjat släppa och så?

[jnfr]
0

Min katt kastrerades i fredags. När hon kom hem var hon inte heller så förtjust i tratten. Försökte få av sig den, trasslade in sig i saker, gick in i dörrkarmar osv. Jag tog därför av henne den, men alla gånger jag gjort det vill hon snabbt ner till såret. Hon har en liten utstickande trådbit jag är rädd att hon aka börja dra i. Därför har det blivit tratten på. Hon blev van redan till nästa dag. Nu tar jag av den åtminstone en gång om dagen så att hon kan tvätta sig. Annars har hon den på mestadels nu utan problem. Förhoppningsvis så vänjer din tjej sig. Annars vet jag inte riktigt. Jag var fundersam över samma sak innan.

AnnaFagerell
0

Jag har aldrig haft tratt på mina. De gånger det behövts något skydd har jag trätt en strumpa över magen, funkar bättre än tratt.

Kastrerat hos två olika vettar här och ingen av dem tycker att tratt behövs.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sagan
0

Det finns att köpa body till katter, eller sy en egen så slipper dem tratten.

Kaiia
0

Ha en sele på henne, så är det mycket svårare att ta sig ur tratten :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

kattig
0

tack tack för tipsen, ska testa det där med strumpa om ja hittar nån som e stor nog, eller med selen kanske, men känns som det är mer risk att hon kan fastna då, inte för att det borde finnas några ställen som hon ska kunna haka sej fast på inomhus hoppas jag.

känner mej också kanske lite onödigt orolig :p

mitzerl
1

Att katten slickar på såret är ändå okej till en viss grad. Det är om den tvättar sig mer än normalt där - om den inte kan låta bli såret alls - som man bör ha ha skydd i form av tratt eller liknande. Min katt behövde aldrig något sådant.

Men om man inte har skydd bör man ju förstås ha uppsikt, så om man jobbar om dagarna så är det kanske bäst att ha det när man är borta.

Här är en sida med lite tips på trattar och bodys som man kan göra själv. 

http://www.kattstatus.se/sida26.html

Rafflan
1

Jag brukar ha body om det går beroende på vart såret sitter :)

till er andra: Många låter sina katter slicka på såret vilket är fel, kattens mun innehåller massa skit och lyckas katten slika så bakterierna kommer in, vips infektion, eller så kan dem slika sönder dem inre suturerna = stor smärta och akut operation, eller så slickar dem sönder dem yttre suturerna = öppen buk på katt och akut operation.

Nej för f*n ha tratt eller annat på katterna så dem inte slickar!

AnnaFagerell
0

#7 jag har fått två steriliserade då dom hade källingar… Veterinären sa att det var jättebra göra det när ungarna var 3-6 v gamla så det gjordes däromkring. Mammorna fick inga problem och då hade de diande kattungar hos sig.

Däremot förstår jag inte vilka veterinärer som kastrerar under årets varmaste månader, det gör inte min veterinär. September tidigast nu.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nova12
1

Istället för tratt eller strumpa köpte vi något som ser ut som en uppblåsbar blå liten badring som man sätter fast med ett halsband. Bra slitstark material och vår kisse började faktiskt gilla den! Vi köpte vår i djuraffären.