Har blivit med katt!
Japp, jag har försäkrat alla mina katter hos agria :)
Ja jag har Agria på alla fem katterna. Det känns skönt med att de inte sänker beloppet när katten blir över 8 år.
Den glasskålen från Orrefors ser ut att leva farligt när katten sitter där. Flytta den till en säkrare plats.
Lycka till med lilla kisen. Och välj det högsta försäkringsbeloppet.
Jo, Vi kom på det efter att den inte stog på det säkraste stället :) Men nu har vi skaffat försäkring på Agria!
Hej! Igår på morgonen så kissade och bajsade han på golvet. Vi misstänker att han var rädd. Då han och våran hund inte hade blivit sams och då var dom på varandra hela tiden. Men det har blivit bättre och jag tog honom till hans toalett imorse. Han gjorde sina behov men jag undrar, brukar bebisar göra sina behov 1 gång om dagen? Vi tog honom till toaletten igår ca 1 gång i timmen. För att han skulle då veta vart han ska göra sina behov. Han äter också ganska mycket, han får torrfoder, blötfoder ( kalv och grönsaker), vatten och mjölk ( liten mängd ). Han får så mycket då han släpptes från sin mamma tidigare och han är riktigt mager. Ps. Han har fått namnet Sickan! :)
Du får inte ge honom för mycket utrymme för då hittar han inte till toaletten och kattungar behöver gå ganska ofta kan jag säga. Begränsa hans utrymme till ett rum och håll hunden därifrån. Gör rent på golvet där han satt sig men andvänd INTE något med ammoniak i ex klorin för det luktar kattkiss i kattens nos.
Vad har ni för typ av låda?
Hur många lådor har ni?
Vilken typ av sand är det i lådan (märke och sort)?
Hur stort bor ni?
Var är lådorna placerade?
Var (i vilket rum) kissade och bajsade katten på golvet?
Sajtvärd Katter iFokus

Ge inte mjölk. Avmaska om det inte redan är gjort.

#7, jag skulle testa mot mask först så TS inte ger honom maskmedel i onödan. Dels för att överdrivet användande av maskmedel kan skapa resistens och dels för att maskmedel inte är så snällt mot små kattmagar, och en flytt i sig är tillräckligt för att magen ska bli orolig.
TS, det finns ett kitt på apoteket som heter Kolla masken, då tar du helt enkelt bajs från lådan, lägger i påsen du får med och skickar till adressen som står, sen får du svar inom ett par dagar om katten alls har mask och i så fall vilken sort, och då kan du välja maskmedel därefter🙂
Ta det lungt! Det var liksom hans första dag i hans nya hem! Han var nervös, rädd och saknar sin mamma, bröder. #5 Jag skulle aldrig begränsa honom till ett rum även om du rekommenderar det. Som sagt så var det hans första dag i sitt nya hem och han måste ju självklart utforska och ta reda på vad allt finns. Sedan kommer INTE alla hundar överens med ett okänt djur som kommer in i deras revir första dagen! #6 Vad har ni för typ av låda? En vanlig kattlåda Hur många lådor har ni? 1 Vilken typ av sand är det i lådan (märke och sort)? Toa-lätt Var är lådorna placerade? Toaletten, dörren är alltid öppen när ingen är där Var (i vilket rum) kissade och bajsade katten på golvet? Vardagsrummet #7 Han fick 3 matskedar mjölk om dagen i 3 dagar för att jag ville att han skulle gå upp i vikt. Han var för liten för vad en kattunge ska vara. Iallafall så mår han bra, han går på lådan, är vän med hunden, leker extremt mycket, gått upp i vikt! Så vi mår bra och behöver ingen hjälp mer! Tack så mycket!
Förstår du inte att det kan bli lit väl stort utrymme för en lite katt att hitta till lådan då de behöver den. Här är aldrig någon som gjort någonting utanför men så har jag också sett till att börja med att ta in katterna i sovrummet då de är kattungar och sen succesivt utökat ytan de får vara på och passat dem när de varit på ett nytt ställe. i huset. De andra katterna har introducetats en efter en.
#12 Du gör ju som du gör och jag gör som jag gör. Det betyder att jag aldrig skulle stänga in en kattunge i ett rum.
Kattungarna vi hade när jag var liten sprang runt i hela huset från början och det hände aldrig en endaste olycka vad jag kan minnas (säkert fem kullar under åren), så det kan gå hur bra som helst. Eller också var det katter med ovanligt bra lokalsinne. :)
ikrisblog.wordpress.com

Det här med att stänga in kissen i ett rum är som potträning för småbarn: det är jobbigt medan det håller på, men i det långa loppet är det värt det.
Och för en kattunge tar det mycket, mycket kortare tid än för ett barn.
Man kan också ha typ 5st lådor på olika ställen så de hinner till en då det är dags.
Har du "Toa-lätt" i lådan är det risk för att du kommer att drabbas av fler felkissningar och felbajsningar i framtiden. Det säkraste är att ha lerbaserad, finkornig, klumpbildande sand (t.ex. Extreme Classic, Everclean eller Pussi Kompakt) i lådorna som rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll.
Sajtvärd Katter iFokus
#17 Jag har använt Toa-Lätt i 12 år så jag vet vad jag använder.
Sen blandar jag det med klumpbildande sand
#18 Ja, så länge det funkar är det ok. Jag tänkte bara att det kunde vara bra att vara medveten om att papperspellets är ett underlag som många katter faktiskt har svårt för och som kan vara en orsak ifall katten börjar kissa fel.
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Personligen så tycker jag att papperspellets börjar lukta väldigt snabbt, skulle tippa på att katten känner det ännu snabbare. Det är inte du som ska välja sand, det är katten, prova olika och köp det som din katt verkar vilja ha.
T.S Du läser som du vill. Jag stänger inte in en kattunge där. Jag är där själv då katten är vaken. Sen får den följa med mig ut. Men den är övervakad. En katt sover 2/3 av sin tid en kattunge ännu mera.
Vi har haft katter under hela min uppväxt och har aldrig stängt in dem medan de varit kattungar. Nu senast har jag och min man köpt tre kattungar varav alla fick gå runt som de ville i början och vi har inte haft en enda olycka på de ca210 kvm de får röra sig på. Nu är de snart 5månader. De flesta katter klarar alldeles utmärkt att få gå runt i hela huset/lägenheten direkt.
Anledningen till att man inte ska ge mjölk är att katter inte tål laktos, köp i sonna fall kattmjölk i djuraffären. Men bäst är rent kött om du vill ha upp han :)
Vi har aldrig stängt in en kattunge när den kommit. Vi släpper den i ett rum där vi har mat/vatten/låda och sen får den själv lämna det rummet när den är redo. Alltid funkat. Dock brukar den stängas in första natten/nätterna till den är trygg med de andra katterna.
Glömde skriva, han är super söt och verkar ju verkligen känna sig trygg och hemma nu :D