Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2575 ggr
Freaki
0

HJÄLP! Förgiftning?

Har en katt på femton år som inte har några som helst sjukdomar. Igår började han dregla och se hängig ut och det har sedan dess bara blivit värre. Han äter och dricker inte, trots att jag har försökt att handmata (han äter normalt sett vad som helst om man ger honom i handen) och jag har även ställt en vattenskål med nytt vatten framför honom men han har bara tittat på det utan att röra det.

Han ligger mest hela tiden förutom några korta promenader mellan olika krypin i huset. Han har fortfarande gammalt dregel över hela hakan och även en del på bröstet. Så vitt jag vet har han inte ens gjort en ansats att försöka tvätta sig. Han luktar dessutom illa och jag har sett att han har lite gulnad päls så jag misstänker att han har kissat på sig.

Han vill inte att man rör honom och jamade som om det gjorde ont när jag lade handen i närheten av magen. Just nu ligger han (ser inte bekvämt ut och känns inte igen) och spinner i vardagsrummet. Han dreglar och ser döende ut. KAN ÄVEN DET VARA ETT SYMTOM?! För det ser verkligen inte ut som att han trivs.  

Han har antagligen ätit gummi eftersom han har käkat diskproppar, nappar m.m. tidigare men jag vet inte säkert. Om han inte blir bättre snart kontaktar vi veterinären men skulle vilja veta om det finns någonting vi kan för honom. (Det är inte det lättaste att få tag på veterinären och att få en snabb tid är skitsvårt). SNÄLLA, VAD SOM HELST ÄR BRA! /Orolig matte :s

[Emma--]
8

Jag skulle inte tveka att åka in akut till veterinär omgående, låter ju inte bra om han bara blir värre och om han dessutom inte får i sig mat eller vatten.

Vixxen
1

Ring veterinär! Vilken sorts gummi har han ätit? Har du hittat några rester av något uppätet nu? Ring Giftinformationscentralen och hör om de kan hjälpa till med information.

Är han utekatt? Kan han ha blivit ormbiten?

Jessicahagstrom94
4

Veterinär snarast. 

Våran dreglande katt (fick som dregelattacker) dog efter 3 dagar och vi fick ingen hjälp av veterinär förrän det var försent. "Det är ingen fara" fick vi höra i telefon, kliniken här var stängd. Men det var visst fara, han dog ju. 

Han fick iaf som dregelattacker, då kom det MYCKET. Det var alltså inte hela tiden utan titt som tätt, därför säger jag attacker. Han pratade ovanligt mycket och försökte få oss att förstå, vilket JAG också gjorde men tyvärr ingen annan i familjen. Bara jag tog det på allvar första dagen. (bara där försvann en dag att söka veterinär)

Låt det inte hända eran katt också, se till att bli tagna på allvar.

Vixxen
0

Kolla om han har feber! 38-39 grader är normaltemp hos katt.

AnnaFagerell
1

Hoppas ni har åkt iväg med katten!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Junkan
1

Åk till veterinär för guds skull!

vinteralvan
0

Har ni fått ta i någon veterinär? Hur mår han nu?

Sarah-S
1

Direkt till veterinär! Inget att tveka på

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Freaki
0

En lite uppdatering:

Vi ringde runt till alla veterinärer vi kunde hitta och fick svaret att de inte hade möjlighet att ta emot oss. (Trots att de, precis som vi redan misstänkt, sa att läget var akut). Vi fick tillslut ta med katten och åka till Uppsala, ganska många mil att åka med en sjuk katt… Där satt vi på akut-väntelistan och efter fyra timmar fick vi en första bedömning av en sköterska innan vi skickades ut i väntrummet där vi återigen fick vänta (fortfarande på akut-listan). När kvällen började gå över till natt fick vi äntligen komma in på riktigt. Då blev han vägd och undersökt av en sköterska ännu en gång. Sedan efter att ha suttit i undersökningsrummet ett tag kom äntligen veterinären. 

Jag hade redan gått igenom katten hemma och sett att han bitit tanden i tandköttet vilket hade lett till en infektion. Det var dock något som hänt väldigt nyligen och efter undersökningen så fick vi beskedet. Hade det bara varit tänderna så hade det varit enkelt åtgärdat men tydligen så var det bara ett symptom på någon annan sjukdom som kommit med åldrandet. Att hålla honom vid liv skulle därför betyda en massa jobbiga resor med undersökningar och blodprover samt daglig medicinering. Något jag vet att han inte skulle må bra av. Därför fick vi tyvärr ta beslutet att låta honom somna in.

Trots alla tårar så känns det som att det var rätt val. Han har varit kärnfrisk hela vägen och nu var det dags för honom att gå vidare.

Tack för att ni tog er tid att svara <3

Jessicahagstrom94
0

Beklagar sorgen!🌺 

Kunde veterinären inte lista ut vad för slags sjukdom det var?

vinteralvan
0

Åh, beklagar.

[Emma--]
0

Beklagar! 🌺

Vixxen
1

Oj, vad tråkigt! 😢😮

Ni får försöka fokusera på de ljusa minnena!

Vad var det för sjukdom som kommit med åldrandet?