min gamlegubbe är sjuk:(
min bäbis e sjuk:(.
Busan född 98 - vanlig huskatt
för snart 2år sen dömde dem ut honom
då han blev hastig smal, även uttorkad så ringde ja till veterinären och bokade tid.
Ja tänkte först han har mask, för han var ute 3v innan han blev jätte smal, ja hittade inge mask i avföringen men ja köpte avmaskning ändå. veterinären sa att han hade max en vecka kvar att leva:(
han hade ett kraftigt blåsljud på hjärtat då var han 13år.
ja blev jätte ledsen han var min käraste katt, men ja tänkte inte ge upp. Jag böt från billigt foder skit, (bara ätit det under en kortare period ca 1mån) böt till pussy.
WOOOPS han gick upp i vikt, ja var överlycklig, men orolig för hans hjärta. Ville inte göra större kontroller då det kostar väldigt mkt och när man e fattig så har man inte råd, men ja är noga med att ha koll på hans allmäna tillstånd.
Nu har de gått 2år och han är en pigg gubbe på 15år.
men för ett år sen började han kräkas ganska mkt, dåligt med pengar så de gick ngr månader innan ja kunde undersöka honom.
blodprov vart det på 1400kr, hans lever är riktigt dålig.
Han får äta speciallfoder, han mår bra, men kräks ibland. Missen bor hos min mamma då ja är student o pluggar på en annan ort och ja blir så ledsen på min mamma som ger honom mat som han inte ska ha pga levern:( för att busan tigger mat o han är så hungrig på blötfoder. mamma min säger hela tiden att busan mår dåligt, men han lider inte enligt mej. kräkrs gör katter. han spyr mkt hårbollar då pälsen har börjat o blivit dålig igen nästan som att pälsen inte e ren så de nästan klibbar. Kan de beror på foder?
Ja vill ha hans päls fin, men han är ju så smal, men han är gammal. Veterinären sa att han kan leva i 2år till och tyckte absolut inte att han skulle avlivas, med min mamma tycker det och att busan lider..
men ja e duktig på djur o hans allmäna tillstånd är som att han var ung på nytt trots att han sover väldigt mkt e han alltid glad och vill leka ibland.
Hur ofta träffar du din katt? Eftersom din mamma tar hand om katten varje dag så borde hon kunna bedöma hans allmäntillstånd. När var ni hos veterinären sist? Kanske dags för ett nytt besök. Vad är det för foder som han får nu?
Jag har en katt som är 17år o har fel på sköldkörteln o då påverkar den levern. kan vara det din katt också har för är vanligt på gamla katter.Ta din katt till veterinären o ta ett blodprov för o kolla sköldkörtelns värden.
Min katt får en liten tablett/dag som medicin så det är inget o gnälla om tycker jag. Levern finns tydligen ingen medicin emot(som jag uppfattat det) men finns både torr o blötmat i olika märken hos vet o köpa för att underlätta för den, Jag har köpt allt men min katt vägrar numera o äta den så får ge det han vill äta tyvärr.
Du skriver att pälsen är dålig o det är min katts också nu pga sköldkörteln (fet o tovar sig som den aldrig gjort), det är en av symtomerna på det nämligen. De kan också bli rastlösa ,skrika mm.
Man ska alltid ta sina katter på en sk senior koll vid ca 10års ålder för tex njurar, lever o sköldkörtel. Tidigare förstås om den verkar sjuk.
jag skriver ofta om detta på min katt för hade jag vetat det tidigare hade jag börjat medicinerat tidigare. Problem med sköldkörteln har ju människor också så inget konstigt. Veterinären jag var till först tog nämligen inget prov för sköldkörteln utan bara lever o njurar. Egentligen så var det sköldkörteln som gör så levern blir sjuk o självklart ska man då behandla huvudproblemet.
Att han kräks är ej heller så normalt som man tror, jag har 3 katter till som nästan aldrig gör det så min gamla gjorde det för han var sjuk.