Utekatt i Stan eller på Landet?
De flesta jag talat med tycker det är mer okej att ha en utekatt om en bor på landet. Jag har alltid tyckt att det låter ju vettigt eftersom det är mindre bilar där. Men häromdagen började jag (vet ej varför) tänka mer kring det där.
Jag har själv 3 st utekatter. Jag bor inte på landet utan lite utanför stan, 1 km ungefär. Parkering finns 25m från vår altan och bilväg finns ca 50-75m från vår altan. Jag valde att ha mina katter som utekatter eftersom jag kommer från "landet" (Orust). Det var inte ens något jag reflekterade över och att ha innekatt förknippade jag (förr) bara med raskatter.
Men till det här med landet/staden. Är det inte säkrare att ha katt lite utanför en stan (självklart inte mitt i) än ute på landet?
Här är varför jag tänker att det är så (kom ihåg att jag bara utgår från mig själv, det är ingen ren skär fakta jag kommer med utan snarare funderingar):
Visst, fler kör i stan och utanför mig, på vägen kommer det bilar med jämna mellanrum (någon/några minuter mellan varje bil), men hastighetsbegränsningen är 30-50km/h. På landsväg är hastigheten 70-90km/h vilket gör bromssträckan mycket kortare i stan. Vägarna i/strax utanför staden är belysta, det är inte landsvägen, vilket ger möjlighet att även i mörker upptäcka en katt på vägen. Katter som bor vid trafikerad väg (som mina), förstår att detta är ett farligt område, iom att vägen är trafikerad, och närmar sig inte vägen. En katt som bor på landet, där det sällan kommer bilar, gör kanske inte alltid den kopplingen. En katt på landet har även större revir då det finns mindre katter i närheten, den behöver alltså inte dela sitt revir med en annan katt. Där jag bor finns en hel del andra katter och mina går sällan längre än att de inte kan höra mig om jag ropar (ca 100m).
Hur tror/tycker/uppfattar ni att det är?
Är det någon som möjligtvis har statistik/vet vart jag kan hitta statistik angående vart flest katten blir överkörda?
Vart tycker ni att det är lämpligast att ha en utekatt, på landet, i stan, utanför stan eller ingenstans?
Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker också :)
Tillägg:
Vill poängtera att jag inte tycker det är fel att ha en utekatt på landet, även om det lät så ;) Och att tråden inte heller handlar om att jag själv har kommit på den bästa lösningen eller har rätt. Det är bara mina funderingar som är nerskrivna, vill ha andras åsikter angående dem för att få in lite nya perspektiv. När jag talade med min vän om detta höll hon med, men det är ju min vän och vi har ungefär samma åsikt om saker och ting, vill veta hur andra tänker kring detta :)
Det räcker gott och väl med 30-50 för att en katt ska dö eller skadas ordentligt.
Sen räcker det ju om katten blir skrämd och springer över vägen. Höll själv på att köra ihjäl en katt som just när jag kom med bilen sprang över vägen.
Agria har lite statistik och trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken bland katter. Och många skadas också förstås.
En anledning varför jag tycker att landet är bättre är för att man sällan har grannar man kan störa. Och det verkar ju rätt tydligt att långt ifrån många lär sig att hålla sig undan vägar och bilar, så kanske ökar det istället risken för att det är så mycket trafik.
Men personligen tycker jag inte att katter ska vara utekatter. Tycker alltid man ska försöka med t.ex rastgård först.
Men absolut aldrig ha katt i tätbebyggt.
Då får man andra risker som människor som inte vill väl, man utsätter eventuella allergiker m.m
#2 Det jag syftade på när det gällde hastigheten var inte risken av att katten dör om den blir träffad, utan att risken är mindre att katten blir träffad eftersom bilisten hinner se och reagera snabbare i en lägre hastighet :)
Jag tror inte att allergiker får några reaktioner av utekatter, de måste ju nästan ha kontakt med katten/kattens hår (som katten tvättat, är ju inte håret du som kattallergiker är allergisk emot). Är iaf vad jag har fått lära mig från de som är allergiska. De kan vara utanför ens hus/lägenhet men inte inne i den.
Däremot kan katter störa grannar genom att kissa/bajsa i rabatten, vilket är ett stort problem som jag inte har någon annan lösning på än en lag på att katter måste vara innekatter, vilket jag itne heller tycker det ska vara lag på (känns som jag har lite dubbelmoral här ;)
Ska gå in på agria och kolla statistik! Ska bli intressant! :) Hoppas de eventuellt har ngn statistik angående vilka vägar flest katter blir överkörda på. Jag har bara hört talas om att vänners katter som bor på landet har blivit överkörda (även om jag förstår att det inte räcker som ett argument/bevis). Men detta kan ju även bero på att det finns fler utekatter på landet än vad det finns i stan.
Vad hemskt det måste kännas att nästan köra på en katt! Är lite nyfiken dock om det var i stan eller på landsväg och vilken hastighet du hade? Eftersom du nästan körde på den.
#3 Jo det helt klart att man kan hinna bromsa om katten springer upp tillräckligt långt fram.
Det är ju det som är problemet att katten kanske går in, eller är på möblerna. Är man tillräckligt allergisk kan det ge besvär.
Har rätt mycket allergi i släkten och dom känner av så fort man kanske har på kläderna så är supernoga att man måste ha rena kläder när man ska träffa dom. Extra viktigt om man träffat nån hund då en i min släkt är väldigt allergisk mot hundar. Ungefär livshotande allergichock.
Ja kiss och bajs är en irritation, eller att dom går på andras möbler m.m
Eller det som är största problemet för mig, att jag helt enkelt inte kan rasta mina egna djur här ute pga alla katter. Min kanin höll på att dö av stress när en katt sprang fram. Inte roligt kan jag säga :/
Säg till om du hittar statistiken, hittade den inte själv nämligen. Den borde ju vara offentlig men vet inte säkert. Däremot skriver dom själva att det är den vanligaste dödsorsaken i alla fall.
Det var precis utanför ett område utanför en stad , efter landsväg. Var på G att börja på 70, men var strax efter en korsning så körde nog bara ca 50 då.
Här där jag bor, tätbebyggt har det dött några katter man hört talas om. Relativt nära till skogen men flera vägar som ska passeras innan dess.
Andra ställen där man får höra om katter lite då och då är också en liten bit utanför centrum och efter en lite större väg där man får köra 90. Och E4:an också förstås.
Samma i byn där jag växte upp, där högsta hastigheten är 50. Bor kanske 300-400 pers där och där råkade också några katter ut för trafiken och vissa försvann under samma period och blev antagligen offer för en som inte gillade katter.
Och sen i ett litet större samhälle samma sak där, trafiken dödade en del katter.
Så jag vet inte om man kan säga att något är bättre eller sämre utifrån den erfarenheten. Mer än att många katter dör i trafiken :(
#4 Hittar inte heller någon statistik på Agria, det står bara:
"Enligt Agrias skadestatistik är trafikolyckor den absolut vanligaste dödsorsaken för en katt. När det gäller skador i trafiken kommer trafikolyckan på plats nummer nio."
Men det står inget om vart den skadestatistiken går att hitta. Ska se om jag hittar statistik någon annanstans i dagarna, för det borde ju finnas.
#5 Jag vet att det har funnits förut i alla fall.
Hittade den här http://www.agria.se/images/pdf/SE-Agria_Breed_Profile-AgriasFemarsskrift.pdf
Är statistiken från 1995-1999.
Och den baseras bara på försäkrade katter.
Har man katt som sällskapsdjur är min åsikt att den ska vara innekatt. Katter är ute för att para sig och jaga efter mat. Det kan de få inne undre ordnade förhållanden .Och sällskapskatter kastreras förstås.
Det är inte bara bilar som utgör ett hot för utekatter. Det finns även vilda djur som kan döda en katt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
För att inte nämna homo sapiens…
TS
Jag skulle säga varken eller, jag kommer aldrig under några omständigheter ha utekatt det är inte värt risken anser jag utan skulle jag bo på landet så får jag isf bygga en stor rastgård där den/de kan vara när det är fint väder men annars är det innätad balkong/altan som gäller för mig.
Jag skulle inte ha utekatt i stan eller tätbebyggt område. På landet tycker jag det är underbart för dem :)
Hur bra du än gör det för en innekatt så finns det inget som kan mäta sig med att jaga efter riktiga byten, klättra i oändliga mängder med träd, gömma sig i det höga gräset eller ligga och steka på en varm trappa.
På landsvägar kör man kanske fortare, men man är medveten om att det finns djur. Allt från älgar och rådjur till harar och katter. I stan förväntar man sig inte direkt att en katt ska springa över vägen utan håller mer koll på cyklister och barn som springer rätt ut utan att se sig för.
Dessutom finns det betydligt mer människor i stan, och som vi alla vet kan människor vara hemska.
Dessutom är det i stan alltid bilar och alltid människor, på landet är det betydligt mer sällan en bil eller en människa kommer förbi. Därför är chansen större att katterna blir rädda för bilar och okända människor eftersom de inte utsätts för det hela tiden.
Våra utekatter har alltid varit skygga mot människor och fordon av alla slag.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
# 10 Och hur vet katten att det finns träd att klätrtra i och möss att jaga om de inte har fått var utomhus? Själv har jag en rastgård på 65 kvm plus en inglasad altan där de kan komma och gå och då ska du veta att 4 av mina 5 katter har tidigare fått vistats utomhus på egen tass. Dock ej när det varit mörkt.
#11; Jag har själv en innekatt så ser inget fel med det, men bor man bra till så finns det inget bättre för en katt att få vara ute så mycket den vill tycker jag.
Dock kommer vår lill-kille aldrig få bli utekatt oavsett hur bra vi bor då han knappast kommer vara skygg för något..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
# 12 Nej det är just det jag menar. Katterna "vet" inte om att det finns träd och att det finns möss. Jag är säker på att din katt mår utmäkt inomhus.😃
Bara läst igenom snabbt, så vet inte om detta är nämnt.
Men på gården där mina hästar står finns många utekatter (dock kastrerade, så de är planerade). Men där har en och annan katt blivit så skadad att den fått avlivats pga tröskorna. Närmaste väg är långt borta så de ända de är vana vid är bilarna som ska till gården, vilket gör att de inte ser tröskorna som farliga och springer inte iväg. Det är hemskt att se, och varje dag nu under skörden är man nervös när någon katt är borta.
#7 Kollade igenom statistiken. Synd att den bara gäller för försäkrade katter eftersom bara 36% av alla katter är försäkrade 2012 (http://www.agria.se/agria/artikel/scb-studie-2012-av-antalet-sallskapsdjur), vet ej hur många katter som var försäkrade 1995-1999, men troligtvis färre än 36% eftersom det ökat från 27% (2006)
Vad jag tyckte var intressantast med statistiken (http://www.agria.se/images/pdf/SE-Agria_Breed_Profile-AgriasFemarsskrift.pdf) mellan påkörda hundar och katter inte var så anorlunda.
1995 döda hundar i trafik: 46.1%
1995 döda katter i trafik: 48.1%
1999 döda hundar i trafik: 39.7%
1999 döda katter i trafik: 56.8%
Spännande är ju också att statistiken av påkörda hundar har minskat och statistiken för påkörda katter har ökat. Men jag skulle gissa att den ökade statistiken gällande katter mer beror på att fler och fler försäkrar sina katter än att fler katter blir påkörda. Men det är ju bara vad jag tror.
Svårt att använda statistiken rätt när den bara gäller försäkrade katter, finns säkert stora mörkertal. Synd också att statistiken är 10 år gammal, det händer ju en hel den på 10 år ;)
Men tack för att du tog dig tiden att hitta länken #7! :)
#15 Jo men blir nog säkraste statistiken att utgå just från dom försäkrade.
Men det blir svårt, man vet ju samtidigt inte hur många som kanske inte går helt på fri tass i den statistiken.
Men utgår man från dom siffrorna så är det många som tillslut kommer att dö i trafiken.
Nu minns jag inte var jag läst det här heller, men det finns ju något om att utekatter lever i snitt 2 år. Samtidigt är det inte ovanligt att det finns dom som blir upp emot 20. Men det talar ju tyvärr för att en del dör väldigt tidigt dessutom.
#16 I snitt 2 år? :O Det kan ju inte stämma. Kanske om hemlösa katter är medräknat. För de har ju kanske ingen fast punkt, är med i mycket revirbråkande (iom att de är okastrerade) och har svårt för att få tag i mat. Men kan inte tänka mig att medellivslängden på utekatter med hem är 2 år :/
#16 Och att det är många som dör i trafiken håller jag ju med om, det syns ju, som du säger, tydligt i statistiken.
Jag har för mig att det handlar om okastrerade utekatter när man säger att utekatter lever i snitt 2 år.
För någon månad sedan hittade mamma grannens katt överkörd och han var okastrerad och ca 2 år.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#17 Hittar att det står lite överallt men skulle gärna vilja läsa utredningarna som gjorts själv men jag är så dålig på att hitta sånt där.
Men okastrerade hankatter är väl dom som lever farligast och säkert gör statistiken lite värre.
#19 #20 Ja okej. Okastrerade utekatter är väll aldrig någon bra idé. Men visste faktiskt inte att deras medellivslängd var så kort :( Hemskt.
Såg just att en katt blivit påkörd i närheten där jag bor. 😕
Inte alls långt härifrån och är många av mina grannar som har katt ute här.

Jag växte upp på vischan och på min väg hade de flesta katter. Och jag kan ju säga som så att det var ganska många (av sällskapskatterna) som levde riktigt långa liv och som dog av mer naturliga orsaker än att bli överkörda eller skadade av en tröska eller liknande, men det var ännu fler som dog i olyckor av olika slag, oftast när de var riktigt unga.
Det var liksom så att om en katt "gick åt" skaffade man en ny, och dog den ersattes den också, och så höll man på så tills man hittade en som var försiktig nog för att överleva till sin ålderdom.
Och vilka katter är det som mina före detta grannar fortfarande kommer ihåg? Just det, de som levde i 10-20 år, inte de som blev överkörda efter 3 månader, eller som blev ihjälbiten av en hund vid 1 års ålder.
Ytterligare en katt som blivit ihjälkörd utanför ett annat bostadsområdet en bit bort. :(
Och såg att en katt i arvidsjaur också blivit ihjälkörd.
En katt som hittades skadad i Piteå fick avlivas.
Nån utanför Boden som blev ihjälkörd för snart en vecka sen.
Tråkig vecka i norr. Detta är alltså efterlysningar som delats ut via kattakuten när dom fått veta att en katt hittats.
Våran Lukas vill helst vara utekatt men vi tar bara ut honom i sele, anledningen är att vi bor nära många slags vägar, stora och små, och här finns en himla massa bostadsområden,barn och vuxna, andra katter och hundar.
Ska han bli utekatt skulle han endast få bli det om vi bodde någonstans långt som satan från alla vägar som är trafikerad och någonstans där vi bara har enstaka grannar. (Alltså, det är ju lugnt om det är några bilar då & då som åker på vägen i närheten, men inte om det är bilar jämt och ständigt eller ofta).