Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 850 ggr
emilialinnea
0

Blötfoder

Jag har äntligen fått hem min lilla bebis så igår satte jag fram en liten bit av bozitas blötfoder men han har inte ens smakat utan går direkt på RC kitten som uppfödaren gav så de är ju det han ätit hela sitt liv men jag hade så gärna velat att han skulle ge de en chans för de kan ju inte vara godare med royal liksom… Dessutom så är royal canin inget jag vill utfodra med några tips på hur jag ska få honom att prova? Blanda? Hur gjorde ni?

/Emilia

Caroline L
0

Jag blandade in lite blötfoder i torrfodret och ökade sedan successivt. Då fick kissarna en chans att smaka. Men innan detta gav jag dom torrfoder som jag blött ner, så dom hade alltid ätit blöt mat. Vanligt torrt torrfoder fick dom på lite äldre dar.

Blöter du torrfodret? Har du framme både torrfodret och blötfodret samtidigt? Har du testat att bara lägga fram blötfodret?

emilialinnea
0

Nej de gör jag inte men jag har blandat lite men han äter ju bara torrisarna 😐 och han hade bara blötfoder framme men då började han äta av hundarnas mat när dem fick mat känns hopplöst haha… men annars så finns de både blötfoder och torrfoder framme :) Får testa blöta upp det!

/Emilia

cBrodin
0

Har katten ätit blötmat innan? Många ungar har bara ätit torrfoder och tycker då konsistensen är konstig.

Jag fick själv hem min kattunge i fredags och jag börja med att köpa massa RC blötmat för kattungar. Den har ungefär samma smak som torrfodret skulle jag tro, för min äter det med god aptit. Sen om ca 1 månad ska jag börja vänja över på mjau. Dock har hon redan varit och smakat på de andra katternas blötmat, dock inte lika gott som RC. Sen har min tjej tillgång till RC torrfoder också, även om det är skitmat så ska man inte byta för snabbt så magen kommer i obalans. Så min tjej kommer få det serverat under dagen också första månaden här.

emilialinnea
0

Nej det har han inte så det är ju första gången men känns ju som att han kan ju inte veta konsistensen om han inte ens smakat han luktar ju på det när jag stått och petat ner bitar i torrfodret medans han åt men då äter han bara runt dem helt och hållet…

Jag fick med RC blötfoder påsar så jag har lagt det och en liten bit bozita kanske ska testa sätta RC blötfoder med torrfodret om dem är lika varandra i smak oxå borde ju gå lättare :)

/Emilia

emilialinnea
2

uppdatering: Jag la torrfoder RC kitten i botten på matskålen och sedan RC kitten blötfoder, tänkte att jag rör om också så han känner torrisarna men straffet blev att han klöste ur all mat ur skålen och spridde ut det över hela bänken. Det var bara att torka rent så nu har han samma mix i men skålen ligger en helt ny liten rese kattlåda. bara se hur han ska lösa detta nu eller om han faktiskt ska smaka.

/Emilia

vinteralvan
1

Ge det tid bara. När han väl har smakat kommer han nog uppskatta det. Prova att göra tvärtom. Krossa några torrisar och strössla över blötfodret.

Caroline L
0

Hm ja kattungar som bara ätit torrfoder är lite skeptiska mot blötmat. Men jag hade faktiskt testat att blöta det vanliga torrfodret han får så han vänjer sig vid lite blötlagd mat och sedan börjat vänja honom. Lycka till!

emilialinnea
6

Han har nu ätit en hel skål med torrfoder mixat med blötfoder ungefär 30/70 fördelat! 😃

/Emilia