Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 700 ggr
sangvinolent
0

Ang kattfoder Junior

Hej, har en kattunge som äter bozita kattmat till kattunge som hon gillar väldigt mycket.
Nu till problemet, min tvååriga hankatt är där och smygäter ur hennes skål och vill inte lämna maten ifred (vill knappt ha sin egen mat) och då undrar jag om han kan äta den maten hon har eller om ni har några bra tips?

Tacksam för svar :)

[Elinors]
1

Är han överviktig? Isf är det inte bra att han äter kattungemat eftersom den maten är extra fet. Är han underviktig borde det  inte vara några problem. Men helt ska han ju äta sin egen mat eftersom den är anpassad för honom. Prova att inte ha maten framme hela tiden utan att ha utfodringstillfällen ett par ggr om dagen. Vår hankatt äter specialfoder, det ger vi honom i ett annat rum för att de andra katterna inte ska ta hans mat :)

sangvinolent
0

Han är ju väldigt stor men verkar inte ha några problem med sin storlek, han ska på veterinärbesök för vaccination snart igen så tänkte höra med dem då om han behöver gå ner i vikt. 

Men jag får hålla ögonen på dem! :)

cBrodin
2

Det är ofta ingen större skillnad på kattungemat och vuxenmat, kattungematen är lite fetare och ofta mindre bitar. Du kan inte byta till ett foder som passar de båda?

Har samma problem här nämligen, men fyra vuxna som vill ha bebismat och en bebis som vill ha vuxenmat. Men eftersom de äter samma märke så får hon äta deras mat när vi inte har koll och sen ger vi henne sin mat när vi kan ha koll.

IceJossan
5

Bozitas torrfoder är inte särskilt bra varken till stora eller lilla katten, det innehåller mycket spannmål som katter inte bör äta och dessutom riskerar att bli feta av :/ Ett foder som innehåller minst 80% kött, varav minst 20% fett är vad båda behöver, speciell kattungemat behövs inte till lillen. Blötmat som foder och råa kycklingvingar och rått kött som tillskott är bra mat för båda!