Nutra Nuggets torrfoder
Har försökt fråga i någon annan tråd utan svar. Undrar om Nutra Nuggets är ett hyfsat torrfoder för katt? Vad är det jämnförbart med?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
37 har läst och inte ett enda svar :(

Det är fredag, ge det lite tid 😉
Just foderfrågor är något som kräver tid och energi att svara på, för man måste kolla upp innehållsförteckning och näringsanalys, plus skriva själva inlägget och se till att man verkligen säger rätt sak om rätt grej.
Jag kan försöka svara senare, men just nu har jag lite för mycket annat att göra. Men du kan ju underlätta genom att länka till fodret och då helst just de två grejer som jag nämnde. Blir rätt jobbigt att behöva googla själv.
Orijen är det bästa vad jag vet..
Ägs inte av något snuskföretag som Royal Canin osv som bara avnänder biprodukter.
Läs etta! Vidrigt du inte visste!!
http://www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html?m=1
Hälsningar Anna med pälsklingar!
#3 tack för tipset men visste det du skrev
Vad jag fattar är 56,9 % animaliskt?
Vad är kycklingköttmjöl?
Rätta mig om jag har fel, men bör inte de tre eller fem första ingredienserna bestå utan animaliska produkter (alltså typ, kött/fisk/fågel)?
Är ingen foderexpert eller speciellt påläst, men har för mig att det är en grundregel för bra foder?
#7 aå mycket som möjligt ska väll igentligen vara kött? Och fick är inte att föredra då det är högallergent
#8 Ja precis. :) Men de flesta torrfoder innehåller ju inte bara kött, därför har jag hört att de tre första (är fem första, är ej säker) ska vara kött för att fodret ska klassas som "bra". Sen gäller ju regel att ju fler köttprodukter desto bättre, men vad jag förstått finns det inte så många torrfoder som inte innehåller spannmål.
#9 Det finns många dåliga foder på marknaden tyvärr. Royal canin som så många köper verkar inte bättre än detta foder.
#10 Jag blev ganska förvånad när jag blev medlem på detta forumet och fick veta att RC inte var så bra som jag trott. Vet inte om jag trodde det var bra för att det var dyrt eller om det bara är ett välkänt märke. Många uppfödare använder ju RC (iaf till kattungarna), kanske berodde på det med.
Min hankatt äter RC urinary eftersom han har problem med urinsten. Men jag har börjat läsa mer om BARF nu och precis fryst in mina första kycklingvingar. Så förhoppningsvis kan jag sluta försöka navigera mig genom denna kattmatsdjungeln och börja BARF:a på heltid ist! :)
#11 jag försöker ge mycket mjukmat men vill ha ett torrfoder också. Har fått 6 kg nutra nuggets
Hade jag fått 6kg nutra nuggets hade jag nog gett det :) Men jag hade nog inte fortsatt ge det (alltså köpa nya påsar av samma) om jag visste att det fanns bättre foder i samma prisklass.
Vänta och se om #2 svarar. Jag kan som sagt inte så mkt om foder, men Thaeri verkar ganska kunnig (har sett hen vara aktiv i andra fodertrådar)
#13 om jag skulle hitta ett bättre för samma pris så skulle jag såklart byta.

Tre av de fem första ingredienserna är vegetabiliska, och dessutom är en av dessa majsgluten. Och med tanke på att proteinhalten inte är direkt jättehög till att börja med lär de inte vara någon vidare mängd animaliska proteiner i det fodret.
Ger du mest blötmat går det väl ändå, men jag har sett betydligt bättre torrfoder om man säger så.
#15 ger mycket blötmatt och har fått 6 kg. Känns som att det inte är sämre än rc som så många använder…

#16, nej sämre än de flesta foder från Royal Canin är det absolut inte. Skulle säga att det är likvärdigt med deras bättre, men sen så är ju deras bättre inte så bra ändå…
Men ger du mest blötmat eller mycket blötmat?
Orijen då? Min mamma ger det till sina ragdolls och har berättat om hur bra ingredienser osv det är.
Hälsningar Anna med pälsklingar!