Färger

Katten på bild ett är sköldpaddstigre med vitt. Ems kod HSH f 09 23.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Tack!
Någon som vill svara på de andra?
#1 Svartsköldpaddtigré-vit, HSH f 09 23
#2 Svartsköldpaddtigré-vit, HSH f 09 23
#3 Bruntigré-vit, HSH n 09 23

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#7 Tack så mycket! Är katten i #0 också svartsköldpaddtigré eller heter det bara sköldpaddtigré? Ursäkta en okunnig…
Ursäkta om jag flikar in och ändrar lite.. Som JAG ser det så är katten i TS "spigré" (dålig tigré), eller spotted som man ibland reggar då, har själv en katt med samma mönster som går som spotted. Beror på hur bra eller dåliga ränderna är, antingen är hon tigré eller spotted.
Reg nr HCS f 09 24 (spotted) eller f 09 23 (tigré) men sköldpadda är hon.
Katten i #1 skulle jag säga var sköldpaddstabby och vit så HCS f 09 22.
Katten i #2 skulle jag säga var sköldpaddstigré och vit, HCS f 09 23.
Katten i #3 skulle jag säga är bruntigré och vit HCS n 09 23
HCS = HouseCat Shorthair
Dom är svartsköldpaddor alla dina, det finns även blåsköldpaddor så ibland förkortar man bara när man säger sköldpadda :)
#9 Tack för utförligt svar. Men katten i #3 är väl inte sköldpadda ändå?
På bilden, samma katt till vänster.
Ser ut som en Europé, den lilla till vänster.
Förlåt om jag kommer med en onödig kommentar men jag ville bara påpeka kattens utseende för att min katt ser likadan ut fast han är brun.
..och Europé.
#11 Be inte om ursäkt
Det är fritt att svara, jag är bara tacksam för svar eftersom jag inte kan något om katternas färger.
#10 Nej, den är inte sköldpadda vad jag kan se :) Menade bara att alla dina paddor är svartsköldpaddor och inte blåsköldpaddor.
#11 För att vara Europé måste katten ha stamtavla, har den inte det är den en huskatt :) Europé är en registrerad ras. Förr hette rasen Svensk Huskatt (har för mig att det var namnet) just för att rasen ska se ut som en "typisk" huskatt. Helt enkelt, har inte katterna stamtavlor så är det huskatter :)
#13 Okej då är jag med. Någon som kan visa bild på en blåsköldpadda?
F ö så är mina vanliga "bondkatter" och har ingen stamtavla, men högt älskade ändå 
#13 Okej 
Men själva rasen är väl Europe, även om den inte har stamtavla? 

Nej rasen Europé är en raskatt med stamtavla, hänger inte med riktigt vad du menar med att rasen skulle vara Europé utan stamtavla?
Så kan man ju inte säga, det är ju som att ta en no-name TV och säga att det är en Bang & Olufsen fast utan märket…. det går ju liksom inte, det är ju antingen eller ;-)
Däremot kan man ju säga att den har drag av Europé alt. då i tv-väg att den liknar en Bang & Olufsen :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Europe skapade man för att bevara den europiska vildkatten (bonnkatten) så man kan säga att europen härstammar helt från huskatterna. Och därför finns det absolut huskatter som passar perfekt in i europeen rasstandard. Väldigt bra med. Men som jag skrev i en annan tråd så kunde man förr ställa dem i sk Novis klass o få katten godkänd som europe och därmed få stamtavla och avelsrätt. WCF hade detta fortfarande om man vill testa o se om ens huskatt är lik en europe, fast jag skulle nog ställa den lite som huskatt innan o höra med domaren om den alls är lik eller inte.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag menar att.. kanske en katt som inte haft en stamtavla, men vars föräldrar har en stamtavla och "bevis" på att det är renrasig Europé, klassas katten som inte har en stamtavla som Europé eller heter det bara huskatt ändå? 
#20 Spelar ingen roll om föräldrarna har stamtavla, är inte kattungen registrerad så räknas den som huskatt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ok, tack, då vet jag det!
Min katt har inte stamtavla, men jag är inte bekväm med ordet huskatt. Jag känner att alla katter ska få ha sitt rasnamn utnyttjat när folk frågar, men såklart så är han väl en huskatt, men jag säger till folk som frågar att han är en Europé.

#22 Vad spelar det för roll?
Bättre att man säger sanningen, tycker jag..
Tycker det är trist när ägare till huskatter inte kan kalla sina katter för just vad de är utan ska slänga in "halvt den rasen", "den rasen fast utan stamtavla" och så vidare. Det ger mig en känsla av att det är fult att ha "bara" en huskatt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#23 Håller med! Min huskatt är en huskatt och det är inget fel med det. Och ja, hon liknar väl lite på en europé 
I USA gillar man att kalla huskatter för raskatter. Alla korthåriga maskade är siameser och alla långhåriga stora är maine coon osv… Brukar reagera på det när jag ser på Animal planet 
Fina katter förresten, särskilt sköldpaddstabbyn! 
Men oj vilket gammalt inlägg! Hur kom det högst upp i listan på nya inlägg?
#24 Tack! Det är min favorit! Inte så mycket på grund av färgen utan för sitt underbara psyke.
Gammal tråd men kan påpeka lite kort att jag inte vet hur jag tänkte tidigare… Jag kallar katten min för huskatt, vilket stämmer bra eftersom att föräldrarna inte är samma färg (mamman svartvit, pappan brun tigré)
#27 Gammal tråd,men endå. Hur ska färgen på katten påverka om det är en ras katt eller ej? Jag har läst här att den inte hade stamtavla men färg på kattenhar ju inget med det att göra. Det är som att säga att en blå colorpoint ragdoll och en brun bicolor ragdoll (med stamtavla) är en huskatt för att föräldrar katterna har olika färg och mönster.
#19 "Europe skapade man för att bevara den europiska vildkatten (bonnkatten)"
Fel! Europeiska vildkatten är ett vilddjur och inte ett tamdjur, och det är en helt annan art. Europén är en raskatt grundad på vår klassiska bondkatt (=tamkatt).
#27 Är också förvirrad här.
En katt med föräldrar av olika färger = huskatt? Då måste min siames också vara en huskatt för hennes föräldrar har också olika färger.
#30 Min katt som jag pratade om i kommentar #27 har avlidit sen 1½ år tillbaka men det jag menade var att hans föräldrar var huskatter båda två (huxfluxkatter alltså och inte renraser utan stamtavla), och så vitt jag vet så finns det inte renrasiga, korthåriga svarta katter med vita markeringar på tassar, bröstparti och mun. Detta var även 1993 så kattungarna såldes för 5 kr per tass, så renraser kunde det inte vara…

#31, en och annan europé kan det mycket väl finnas med den färgen, men det har ju redan gåtts igenom i tråden att det är en ras som skapades för att ta tillvara på den klassiska svenska bondkatten.
Och blandrasavel på europé sker väldigt sällan då resultatet blir korthåriga katter och oftast utan någon speciell färg, och man måste para med de mest extrema raserna för att den andra förälderns huvudform och kroppsbyggnad ska synas alls.
#32 Syftar du på just min katt eller katter över huvudtaget som är brun tigré?
#33 Du sa att det inte finns raskatter som är korthåriga som är svart och vita, vilket är fel.
#34 "Så vitt jag vet" skrev jag. Vad heter den rasen? 🙂
Det finns många raser som kan vara svarta med vitt, det är ingen ovanlig färg direkt. Men europé är en av dom säkert brittiskt korthår också, cornish rex, devon rex och kanske någon mer som jag har missat. Sen finns det ju långhåriga som också kan vara den färgen. Det är ingen färg som är unik för huskatten utan allt handlar om vad man väljer att avla på och vad färgutfallet i sådana fall kan bli ;-)

#35, britter får vad jag vet vara svarta med vitt, som exempel. europé är väl också godkänd som svart med vitt. rex-raserna får vara svarta med vitt. exotic likaså :)

Europe får inte ha något vitt alls på sig…än så länge.
S*Luddhuvet´z
Oriental kommer ju också i svart och vitt, och japansk bobtail har jag nog sett svart och vita av. Ibland dyker också svart och vita kattungar upp hos Khao Manee. Kan också tänka mig amerikanskt korthår har svart med vitt tillåtet, och även scottish fold. Manx kanske kan komma i svart och vitt? Jag har ingen aning, men det kanske man kan kolla upp.

Jupps Manx är godkända med vitt =)
S*Luddhuvet´z

#38, minns jag inte helt fel får de ha vitfläck om de är solida, men inte om de är mönstrade.
Vilket dels ställer till det för uppfödarna och dels känns väldigt konstigt för många då ju mönstrat med vitt är en av de klassiska bondkattsfärgerna.
De får vara van, harlekin och bicolor! Inom Fife, Sverak iallafall!