Foderallergi! Hjälp!
Hej. Min katt Pixie, drygt ett år gammal, verkar har fått någon typ av foderallergi. Hon har fått massa svullnader och sår som hon kliar sönder. Jag har en veterinärtid inbokad på måndag. Men jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig att spåna i vad hon kan vara allergisk mot.
Hos uppfödaren åt hon Royal Canin Babycat och Hills torrfoder för unga katter, en grön påse. Det tålde hon då. Här har hon också fått det och Royal Canin Kitten och lite Eukanuba som min andra kisse åt hos sin uppfödare. Dessa foder tålde hon som liten. Hon fick även Mjau blötmat, som hon fortfarande verkar tåla.
Sedan fasade jag över kissarna väldigt långsamt till Applaws Kitten och Applaws Kyckling. Jag ville ge dem något som var både fisk- och spannmålsfritt för att undvika allergier. Det gick bra i några månader, sedan började båda katterna att kräkas. Då bytte jag långsamt till Orijen Kyckling, som ju innehåller fisk. Och hon fick fortfarande Maju blötmat (sorter utan fisk). Det fungerade bra.
Men så hälsade jag och kissarna på mina föräldrar och där glufsade Pixie i sig en hel tallrik Pussi Tonfisk (blötmat) och på ett par timmar var hon svullen och röd på hals, huvud, mage och ben. Vi var kvar där några dagar, ingen mer tonfisk för Pixie. Pixie blev lite mindre röd ett par dagar, men sen verkade det tillkomma fler röda prickar.
Vi åkte hem och hon blev lite bättre. Sedan flyttade mammas katt Chimay hit och hon är van att äta Pussi blötmat. Mamma berättade för mig vilka Pussi-sorter jag skulle köpa som det inte var fisk i. Sagt och gjort och alla kissarna åt bra av det. Men efter någon vecka blev Pixie jättesvullen, mycket mer än hon varit tidigare. Då läste jag innehållsförteckningen på Pussi blötmat och såg att det var fisk i varenda sort jag gett dem. Så då slutade jag med Pussi och gav Mjau blötmat utan fisk, som mina kissar är vana vid.
Pixie blev bättre ett tag, men sedan fortsatte såren och svullnaderna att komma igen. Jag började då misstänka torrfodret Orijen eftersom att det innehåller fisk. Jag trodde från början inte att det fodret skulle vara boven, eftersom att hon tålde det tidigare. Men jag fick inse att det var dags för ännu ett foderbyte.
Så då bytte jag till Royal Canin Kitten utan fisk, som hon tålde prima när hon var liten. Och i början fick hon inga mer svullnader, men kliade sig på såren hon hade. Sedan helt plötsligt blev hon jättesvullen på sidorna av halsen. Så då slutade jag tvärt med torrfodret och nu får hon bara Mjau blötmat utan fisk. Hon har slutat få fler svullnader och sår nu, men hon kliar sönder sig på såren som finns kvar halsen, huvudet och i örat.
**Så nu verkar det inte vara bara fisk som hon är allergisk mot, utan något annat. Orijen som innehåller fisk men inget spannmål tålde hon inte. Och RC Kitten utan fisk, men med spannmål tål hon inte heller. Jag funderar på om hon alltså är allergisk mot både fisk och spannmål. Men det kan ju lika gärna vara något helt annat. Har ni några teorier?
**
Jag blir väldigt tacksam för svar! Tack på förhand!
Stackars liten… Hon kan mycket väl vara allergisk mot både fisk och spannmål, fortsätt ge henne bara blötmat så kanske hon blir bra? Hon kanske är lite extra känslig och har lätt för allergi? 🤔
Jag har en fiskallergiker som fungerar bra på Applaws kyckling och Bozita blötfoder men har läst att Applaws inte passar alla så blir det problem i framtiden så kommer jag köpa Power of Nature som också är fisk och spannmålsfritt :)