Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1317 ggr
Mara-Bell
0

Mager honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min honkatt Siri har blivit väldigt mager efter att hon fick sina 4 ungar. Ungarna är nu 6 veckor och äter nästan bara blötmat, kan se dom dia 1-2 gånger om dagen.

Före dräktigheten vägde hon ca 3,5 kg, nu väger hon 2,9 kg.

Hon har fri tillgång på kattungemat och blötfoder.

Finns det något annat man kan ge henne? eller är det bara att vänta och se om hon börjar öka i vikt när kattungarna flyttat?

annzoo
0

rc recovery? sedan finns det någon näringspasta kommer ej på namnet just nu som är bra att ge magra katter

IceJossan
0

Fläskkött, fet köttfärs, kycklingskinn, äggula.

IceJossan
3

RV innehåller väldigt mycket "skit".

annzoo
0

#3 så alla RCs veterinärfoder innehåller mycket skit menar du?

Mara-Bell
0

#2 Kan tyvärr inte få i Siri nåt av det du föreslår, hon vill inte äta annat än torrfoder och blötmat.

IceJossan
2

Läs på innehållsförteckningarna ;) Bara som ett exempel så innehåller deras allergifoder nästan inget kött och den enda proteinkällan är fisk, som är högallergent.

Magic Nicki
0

Försök med en klick smör i blötmaten. Lacktosfri smör finns att köpa. Annars grädde eller creme fraiche. Min uppskattar creme fraiche.

Sagolika
5

Ge henne lite fetare foder. Kastrera henne sedan så fort du kan då kattungarna har slutat dia. En hona som går ner sig rejält och är liten, späd och magrar av kraftigt av att ge kattungarna di bör man ta ur avel, då det sliter väldigt på henne.

Två av mina avelshonor var helt olika varandra i det avseendet. Den ena blev medtagen av förlossningen, magrade väldigt av att ge di och såg länge bedrövlig ut i pälsen och allmänt skruttig. Den andra klarade förlossningen mkt. bättre, magrade inte av att ge di och återhämtade sig mkt. snabbare. Den första kastrerade jag givetvis, då jag inte tycker att det är rätt att de ska behöva gå ner sig så mkt. av att bli mammor. Vissa honor är helt enkelt inte lämpade för det och det kan ta lång tid för dem att återhämta sig.

Mara-Bell
0

Finns det fetare foder än kattungefoder? Just nu får dom Iams kitten och bozita blötmat. Jag har tänkt boka tid för kastrering vecka 32, tills dess har vår veterinär semester. Hon vägrade äta crème fraîche med.

annzoo
0

#9 de jag gav förslag på i inlägg #1 är bra att ge/blanda i maten

TIMMY
0

om smör sätter för mycket smak på maten kanske man kan anv kallpressad kokosfett utan smak? Istället för olja tänker jag. Rätta mig om jag har fel, vet ej om det lämpar sig för katter men det är iaf mättat fett. Eller sån "gimpet" vitaminpasta. Har svårt att tro att hon ratar det. ;) Alla både katter och illrar jag sett fått det fullkomligt älskar det.