Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2518 ggr
[Elinors]
1

Torrfoder vs Blötfoder

Efter att ha läst en del på forumet så verkar de flesta eniga om att blötfoder är bättre än torrfoder. Men både hos veterinären och i djuraffären säger de att torrfoder är bättre. Då menar de på att blötfoder innehåller mest vatten och att det är bättre för kattens tänder att äta torrfoder. 

Så jag undrar, varför anser ni att blötfoder är bättre? Är det för att det innehåller vatten (vilket katters föda ska göra då de är byggda för att få i sig vatten via kosten)? Är det för att blötmat har högre köttinnehåll/mindre spannmål än torrmat?

Vill veta eftersom mina katter får torrmat då det är vad jag fått rekommenderat av personal i djuraffär och av veterinären. 

Är helt öppen för att byta eller ge både och. Men vill mest veta varför (om) ett byte bör göras :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Elinors]
0

#1: Okej :) Men varför?

[ErikP]1
3

#2 Djurvänner är ett Troll!

jollycox
11

"Så jag undrar, varför anser ni att blötfoder är bättre? Är det för att det innehåller vatten (vilket katters föda ska göra då de är byggda för att få i sig vatten via kosten)? Är det för att blötmat har högre köttinnehåll/mindre spannmål än torrmat?"

Det är för båda dom frågorna plus att torrfoder inte alls hjälper mot tandsten som många vill påstå. Råa ben, tex kycklingvingar, är bra mot tandsten och ger bra tandmotion.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sarah-S
10

Veterinärer och djuraffärspersonal säger torrfoder för att det har de fått lära sig av *tadaa* de som säljer torrfoder!

Alla som kan något om kattens näringsbehov vet att en katt ska ha en kost som är rik på animaliska råvaror och ytterst lite kolhydrater
Ger man sin katt detta i form av blötmat kommer man mycket nära kattens naturliga föda som är fåglar och smågnagare
Per automatik innehåller då även kosten livsnödvändig vätska i rätt proportioner

Personal på djuraffär och veterinär kan oftast väldigt lite/inget alls om kattens behov men de kan desto mer av torrfodertillverkarnas produktinformation om fodren. Och upprepar bara detta till djurägaren

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ErikP]1
1

#6 Tyvärr så är jag inget troll! Ifall ni inte tror mig så kan du kontakta sajtvärden här för att få ett godkännande.

[Elinors]
0

#5:

Okej, tack :)

Jag har fått inpräntat att de tre F:en (fisk, fågel, fläsk), ska undvikas. Att benen kan fasta i halsen eller liknande. Stämmer alltså inte detta? Kan jag ge mina katter råa kycklingben utan att behöva vara orolig för detta? :)

Sarah-S
6

#11 Innan katter lärde sig använda micro åt de alla ben råa 😉

Skämt å sido. Det är bara en gammal myt, katter kan äta råa F-ben (hundar också) Så ge du dem råa kycklingben. 
Men aldrig tillagade för då blir de hårda och vassa och kan skada kattens magtarmsystem

[Elinors]
1

#12: Haha, asså ibland är jag bra dum, klart katter borde kunna äta rå fågel, då de levt på detta. Men ibland sitter myter så inpräntat att du litar på dem helt utan att ifrågasätta ;)

[Elinors]
0

Tilläggsfråga: Bör en ge bara blötmat eller går det att ge torr- och blötmat kombinerat? 

Min hane har nämligen haft urinsten och det blir väldigt dyrt att ge han enbart blötmat eftersom den blötmaten (RC urinary) är så fruktansvärt dyr. Eller kan jag ge honom RC urinary torrmat kombinerat med exempelvis mjau blötmat (som jag förstått är en av de bästa sorterna).

Sarah-S
1

#15 Ja det går bra att ge endast blötmat om man vill

Studier visar att blötmat (i vanliga affären som tex Mjau) har samma förebyggande effekt som urinstensfoder just pga det höga innehållet av vätska vilket förhindrar urinsten att bildas i blåsan eftersom sedimentet spolas ut snabbare iom den ökade urinmängden och den mer frekventa urineringen som det medför
Så du behöver inte ge särskilt urinstensblötfoder om din katt haft struvitsten.

[Elinors]
0

#16 Vad skönt att höra. När jag talade med veterinär första gången han fick urinsten sa hon ungefär samma sak. Det viktiga var bara att han fick blötfoder det närmsta. Det fick han också (då mjau) men han blev akut sjuk igen ca 2 veckor senare och efter det vågade jag inte chansa. Nu har det gått några månader och han är som vanligt igen. Så nu skulle jag nog kunna våga mig på mjau igen. Men han kommer nog fortfarande få RC urinary torrfoder. Är så rädd att an ska bli sjuk igen.

Eine
1

Blötmat är bra att ge,enbart, om katter börjar bli för tjocka.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Elinors]
0

#20 Varför? :)

Sarah-S
1

Blötmat är alltid bra att ge till katter, inte bara efter att de behöver banta för att de ätit torrfoder
Många kattägare och uppfödare är dock fortfarande övertygade om att katter ska och bör äta torrfoder

jollycox
3

#11 Det där uppkom för många år sedan då hundarna och katterna levde på rester i hushållet och eftersom människor äter tillagat kött så var benen tillagade. Som #12 skriver så går ben bra att ges råa.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Mustangcab]
1

T.S Tro inte på allting som folk säger här på detta forum. Har katten haft urinstenar så har ha fått ett speciellt foder av en anledning. Om du jämför innehållet i det foder och i det som anges är i tråden så ska du se att det skiljer på mineraler och ph-värde.

Sen beror det på hur katten tål olika sorters foder och olika sorters blötmat. Försök att ge katten lite rått kött ibland och om du ska ge fisk ska den vara kokt men inte för ofta och för mycket då fisk innehåller ett ämne som gör att ett b-vitamin blockeras.

Sarah-S
5

#24 Du kanske skulle ta del av dessa studier innan du förkastar mina råd? Mineraler och pH är av mindre betydelse i blötmat pga den höga vätskehalten

[Mustangcab]
1

# 25 Du kanske skulle tala med en veterinär om det hela? Du kan väl suta upp med att låta som om du sitter inne på hela sanningen i alla fall. Katter är individer precis som människor.

Sarah-S
6

#26 Jag har tagit del av så mycket som möjligt av både studier och foderrekommendationer oc
Och jag vet vad jag pratar om, jag hade sagt samma sak till TS om hon kommit till kliniken och sökt foderråd för sin katt. Och kunnat visa henne studier som stödjer min ståndpunkt

[Mustangcab]
1

# 27 Bra, men nu har T.S inte varit på din klinik eller hur och det finns andra som har andra åsikter.

Sarah-S
4

#28 Självklart finns det andra åsikter men jag vill gärna se att de baseras på någon form av studier/kunskap vilket jag ser saknas i dina inlägg.

[Mustangcab]
1

# 29 Nu var det inte mina inlägg jag  avsåg utan andra kliniker och veterinärer.

Mullemu
7

#26 Ja, katter är individer när det gäller utseende och temperament men fysiologiskt fungerar de exakt likadant oavsett om det är en tamkatt eller en vildkatt på savannen. Deras matsmältningssystem är gjort för att hantera föda med hög smältbarhet och dit hör inte spannmål. Finns inte en katt i världshistorien som skulle springa ut på ett kornfält och börja äta om den var hungrig. Inte ens om den var på väg att svälta ihjäl.

Jag tycker att det är lika galet att ge en katt spannmål som det skulle vara att ge min häst nötfärs för att få upp proteinhalten i foderstaten.

Labolina_73
1

jag skulle gärna ge mina katter enbart blötmat om det gick, men det går inte så jag ger dom kombinerat torrfoder (alltid framme) och blötmat till middag "typ". 

men jag kan tyvärr inte heller ge varesej mjau eller bozita då dom blir dåliga i magen då och detsamma om jag ger för mycket blötmat, därför kan jag inte ge enbart det.

Nu dricker ju mina katter väldigt bra och gärna ur kranen direkt.. ;-)

Men jag tycker iaf att det är bra att ge dom blötmat.

//Linda

[Mustangcab]
1

# 26 Då kanske du kan tala om för mig varför 2 av mina katter inte tål att äta enbart blötmat utan behöver torrfoder för annars får de diarré och jag jag har försökt med nästan alla sorters blötmat. Och två av dem måste  ha blötmat för annars så blir de förstoppade. Den 5 kan äta precis vad som helst. Den äldsta är 13 år och den yngsta 1,5 år.

[Elinors]
2

#24 Vetrinären jag talade med sa från början att det inte spelade någon roll vilket blötmat han fick eftersom det främst var vattnet i maten som skulle lösa upp stenarna. Men vill helst vara på den säkra sidan så han kommer fortsättningsvis få både RC urinary och mjau blötmat :) 

Tror itne heller han har några stenar kvar, men vill vara på det säkra att inga fler uppstår :)

#32 Tror också det skulle vara svårt att ge mina enbart blötmat, det blir nog lättare med en kombination. Mina katter dricker väldigt bra sedan jag skaffade vattenfontän faktiskt, så det är något jag rekommenderar (nu drack ju dina katter redan bra iof, men så kanske du slipper sätt på/av kranen i ett kör) ;)

Niiinah92
7

http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra

visserligen ingen studie men en sammandragning av en föreläsning, tycker det stämmer bra med det jag har fått lära mig, mina kan tyvärr inte barfas pga att honkatten tvärvägrar lever så här blir det blötmat som bas och sen rått som komplement. t

Torrisar endast som aktiveringsgodis eller när vi är hos mina föräldrar och jag inte kan påverka maten till 100%

Thaeri
1

#33, hur har du gjort vid övergångarna? Och vad för blötmat har du provat?

Sen är inte blötmat 10 % likt kattens naturliga föda heller, även om den är så nära man kan komma när det kommer till kommersiellt tillverkad kattmat, och det kan naturligtvis göra så att vissa katter inte klarar av det även om man gör allt rätt.

Men oftast handlar det om att ta det väldigt försiktigt och att hitta rätt sort, inte att katterna inte tål att leva på enbart blötmat i sig.

Klarar de katterna att äta enbart BARF förresten?

[Elinors]
1

Har precis börjat läsa på lite om BARF och funderar på om det skulle vara ett bra alternativ. Då slipper min hane äta dyrt specialfoder och kan leva på sin naturliga föda. Har ni några BARF erfarenheter? :)

Lusthan
0

Jag ger mina katter både blötmat och barf. Har gjort i cirka tre år. fördelen som jag kan se är att min ena hona har blivit normalviktig, hon var innan för smal och gick inte upp. Den andra honan har gått ner cirka två kilo på tre år och blivit normalviktig hon också. Den enda det inte funkar på är ena hanen. Men jag upptäckte att han åt upp alla andra katters mat så bu passar jag han. Han har sen dess gått ner några hundra gram. Har inte fullständig koll. Eftersom jag ger kycklingvingar och dylikt så har katterna inga problem med tandsten. Det hade de på torrfoder som de fick tidigare och lite när de bara åt blötmat. Sen märker jag att de inte fäller lika mycket och vattenåtgången är inte lika stor som tidigare men visst dricker de lite vatten fortfarande. Så för mig och mina katter är det bara plus. Två av katterna kollades upp och förutom det som gjort de sjuka så mår lever, njurar, hjärta och bukspottkörteln prima.

Mullemu
0

#37 Du kan lära dig mycket på Barf i fokus och det finns också en jättebra Facebook sida för Barf och färskfoder där det finns många människor med mycket kunskap som de gärna delar med sig av. 🙂

[Mustangcab]
0

# 36 Om du läser min övriga inlägg när det gäller mat  så kan du se vad de får att äta. Jag kan inte älta allting i oändlighet. Mina katter har alltid fått blötmat 2 gånger per dag.

Den äldsta som är 13 har inga problem med blötmat tvärtom. De två som har problem är 5 och 7 år gamla och visade redan som kattungar att de inte tål blötmat i någon större utsträckning och bägge är utredda på  djursjukhus för att utesluta parasiter. De har även fått antibiotika för sina magproblem.

Nej jag  tänker inte sätta igång att barfa 5 katter med olika smak med de får rått kött flera gånger i veckan.

Jag väntar fortfarande på svar från # 26.

[Devya]
0

Angående att ge rå kyckling med ben och allt till katter. Fungerar inte för alla. Min katt höll på att kvävas och jag fick rädda honom.

Så hur gör man då?

Mullemu
1

#41 Man mal ner benen och köttet i en köttkvarn eller så ger man benmjöl istället för ben. 🙂

[Elinors]
2

#39 Har precis blivit medlem där. Ska hem och knarka information när jag slutat jobbet ;)