Bästa torrfodret?
Vilket/vilka är det bästa man kan hitta i vanliga mataffärer (Ica & Willys) ?
Vilket/vilka är det bästa i djuraffärer? Tänker framförallt på Ulliz Zoo i Partille, men ''alla'' andra djuraffärer funkar också :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Ute i mataffäreerna inget torrfoder. På djurbutik, beror på vilken åsikt man har. Men blötmat är bättre oavsett sort än vilket torrfoder som helst.
#1 Jag vet att det inte finns bra torrfoder i mataffärerna, undrade bara vilket av dom som fins där som var bäst/minst dåligt.
Blötmat och barf är bättre än allt torrfoder och det kommer dom flesta säga här. Men jag tänkte vara snäll och faktiskt svara på din igentliga fråga :) I mataffärerna är faktiskt allt dåligt. Men tror att mjau är bäst, har köpt det en gång som "nödfalls mat". Dock skulle jag inte rekommendera att köpa den maten! I djuraffärerna är det nog Applaws, acana, orijen, Eukanuba m.fl.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det här gäller min katt Hugo som nog dom flesta här känner till, hon är inte här än, men förhoppningsvis/troligtvis så kommer hon att komma :)
När Hugo väl flyttat hit så kommer hon få både torrfoder och Mjau blötmat (torrfoder framme hela tiden, mjau 1 gång om dagen) så Rasmus (katten på bilden, som redan bor här, kommer ju få det med)
Så därför undrar jag helt enkelt bara vilket det bästa torrfodret är :)
#4 sattsa på en foder med så hög kötthalt som möjligt, och lite spannmål. Ett bra foder kan vara dyrt, men oftast inte så dyrt i slutändan. Då det ger en mättare och förhoppningsvis friskare katt. Mitt tips är att köpa stora säckar eller hålla utkik efter mängd rabatter. Applaws har ett hyffsat pris i genmförelse med dom andra jag skrev. Så kolla efter det:)
Du kan också kolla in olika internetsajter där de säljer foder. Jag hittade en 10 kg-säck 100 kr billigare på en sajt än vad den kostar i affären. Gratis frakt och leverras hem.
Själv köper jag RC torrfoder.
Applaws 🙂
I mataffären har du Mjau torrfoder som är snarlikt i sin sammansättning som Royal Canin
Jag rekommenderar varken eller faktiskt
I djuraffär har du topptorrfodren Applaws, Orijen, Taste of the Wild, Acana och Eukanuba
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Porta 21 är bra,Finns på nätet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 8 Och vilken av RC foder är Mjau snarlikt? De har massvis och har också specialfoder för olika sjukdomar vilket inte Mjau har. RC finns också i djuraffärerna.
#10 deras special foder är nog mest ett försäljnings knep, och det är inte extrema skillnader mellan deras foder tror jag. När man säger att mjau är likvärdigt antar jag att man menar ett av deras "vanliga" foder.
#10 RC har ett standardrecept som skiljer sig ganska lite mellan deras foder som finns i fackhandeln.
Mjau torrfoder ser liknande ut
Jag vet att RC har veterinärmedicinska foder men nu pratar vi ju inte om det utan "vanliga" foder
#11 & #12 RC har ex British shorthair som jag köper vilket är det enda foder den största av mina britter tuggar då det är stora kulor som är oregelbundna det innehåller också l-lysin om jag inte missminner mig. Det som är standard är i så fall Fit 32. Sen har du också Maine Coon som har stora kulor då det är stora katter som ska äta det och så finns persian för perser som behöver lite mindre att stoppa i munnen.
Vad man vill ha och vill betala för är en smaksak framförallt för mina katter som endast äter RC.
#13 Ja men att det finns olika storlekar på kulor och innehåll av olika aminosyror i fodren gör ju inte RC bättre innehållsmässigt än Mjau
Kulor hit och dit med specialutformning för olika raser är bara ett löjligt försäljningsknep
#13 men innehållet är nästan detsamma och bara för att fodret är i större bitar är det imte ett bättre foder innehållsmässigt
#14 Så lika är inte mjau och royal cannin, eftersom mjau torrfoder köttgille innehåller mer spannmål än royal canin. Jag hade inte sagt till någon som har royal canin att börja med mjau istället.
#16 dom är iaf jämnförbara. Det är inte som orijen och friskis direkt ;)
Med snarlikt menar jag inte ingredienserna i sig utan sammansättning och total kolhydratmängd
För min del och min största britts skull har onekligens storleken på bitarna betydelse och även smaken då de vägrar att äta något annat än RC. Kan jag få ge det då? Och dessutom så anser jag att RC är bättre än Mjau. Får jag göra det också?
#19 Alla får ge vad de vill, jag utgår endast från kattens rena näringsbehov när jag värderar ett foder
# 18 Men om du inte menar ingredienserna så måste det ändå inte vara snarlikt. Om det står kött så är det en viss skillnad på oxfilé och sidfläsk.
#17 Ja de går att jämföra men jag tycker royal canin vinner över mjau på många punkter. Men mjau är det bästa som finns i mataffärer.
#18 Men ingredienser är även viktigt, exempelvis tycker jag royal canin alternativt hills är bra foder om kattägaren helt vill avstå från fisk.
#21 För en katt är det ingen skillnad på oxfilé eller sidfläsk
#22 Det finns foder på marknaden som har betydligt högre animaliskt innehåll och är fiskfritt än RC och Hill's som jag öht inte skulle rekommendera någon att ge sin katt med tanke på deras innehåll och höga kolhydrathalt.
Om det är specifika ingredienser man vill undvika så är det enorma skillnader mellan foder men jag pratar om huruvida ett foder är artanpassat eller inte
# 23 För mina katter är det skillnad, de äter inte sidfläsk men gärna oxfilé😃
Vi kanske kan enas om att vi har olika åsikter?
#23 Både royal canin och hills torrfoder är helt utan potatis och fisk så det beror ju på vad man som ägare tycker är bäst. Återigen poängterar jag att det är viktigt att katten tycker om sin mat också.
# 24 Näringsmässigt är skillnaden försumbar
#25 Om man ser till katten som en strikt karnivor finns inga argument för att ge dem RC eller Hill's om vi inte pratar deras diabetesfoder
#26 De är alternativ om man inte vill ha potatis eller fisk i torrfodret.
Lynx Instämmer i 🙂det du säger.