Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4216 ggr
jasmina.p
0

Största kattrasen

hej hej, nu är vi inne på att skaffa oss en till kisse och vi letar efter en stor bastant kattras :) vi vill ha en hane, gärna långhårig. Stor katt heltenkelt

Kom med massa ras förslag och visa gärna bilder och dela med er av egna egenskaper ang stor katt :)

Priset får gå upp till 8000kr som en vanlig raskatt kan kosta :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Lilyz]
4

Maine Coon - Stooora och långhåriga :)

OberonsMatte
2

Maine Coon borde vara ert självklara val. Tänk dock på att katter är individer och att det inte är säkert att det blir en bjässe trots att det är en Maine coon med stamtavla. Vill man öka chanserna bör man välja en Maine coon-hane  som har stora föräldrar och en tillväxtkurva som ser lovande ut.

Sajtvärd Katter iFokus

jasmina.p
0

Maine coon har vi kikat på och sibirisk katt också :) är de ganska lika varandra? :)

OberonsMatte
3

#3 Om de är lika eller inte beror på vem som tittar på dem. De är båda långhåriga lagomkatter som finns i "vanliga" färger och mönster, men jag tycker att de har helt olika benstruktur och uttryck. En Sibirisk katt är ungefär som en Norsk skogkatt storleksmässigt, dvs oftast stor, men dock oftast mindre än en Maine coon.

En Maine coon har ett fyrkantigt ansikte med markerat nosparti.

En Sibirisk katt har ett runt ansikte.

En Norsk skogkatt har ett trekantigt ansikte, med lång rak nosprofil.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

en sak att tänka på..om du har en liten katt sedan tidigt kan faktiskt en stor katt orsaka problem speciellt vid tex lek. Alla katter uppskattar inte lek med stor, tung katt. vet av egna erfarenheter.

Maine coon, sibirisk katt och norsk skogkatt är de som kan bli stora och tunga + är långhårig. Sedan finns det andra raser som kan ha stora bjässar till hanar tex bengal och siames.

jasmina.p
0

Tack för all info! :) en main coon lutar det mest till, några seriösa bra uppfödare här kanske? i närheten av enköping :) våran hona hemma är en typisk bondkatt på ca 5kg :) hon busar och har sig med våran hund på 6kg :) de leker som bill och bull :)

annzoo
3

#6 se till att de följer rasens hälsoprogram: HCM, HD och nu även PK-def
är din honkatt kastrerad?

Cazzos
0

Har hört att Ragdoll är en av de stora kattraserna men jag tycker inte att de är särskilt stora, iallafall inte de två katter jag träffat, men som sagt, alla är individer 😃

jasmina.p
2

#7 Ja våran hona är kastrerad :) vi lät det ske före vi tar hit en hane :)

Ska skriva upp hälsoprogramen! :) super tack!

[Mustangcab]
0

Brittskt korthår kan också bli stora. Jag har träffat en som vägde 9kg och han var stor vill jag lova. Hittar jag  fotot ska jag sätta in det.

[Mustangcab]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi ett foto på 9 kg-britten😃

Maria
1

#11 Jättefin.

Jag har haft en 9-kilare som var långhårig och en huskatt. Tyvärr har jag ingen bild. Väldigt lik en Norsk skogkatt var han.

/Maria

Bellbooh
0

Jag tycker att jag har en ganska stor katt, Cisco, som är en helig birma hane. Han väger strax under 8 kg men är inte överviktig. Han är en underbar kelgris och otrolig social mot alla. Jämfört med alla de katter jag träffat på är han riktigt stor. Som det syns i bilden nedan är hans svans inte så lång jämfört med Maine Coon t ex vilket gör att han inte ser lika stor ut som dem.

OberonsMatte
0

#13 Oj, det var en ovanligt stor Birma. Min lille birmaplutthane som är drygt 2 år väger inte ens 4 kg. Min birmahona vägde som mest 3,6, men oftast 3,2.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
0

#11, är det bara jag, eller ser han mindre mullig ut än många andra britter?

Som i mindre "fettig" alltså, inte som i "för smal för rasen". (Därmed inte sagt att britter i allmänhet är feta, bara att de ofta ser ut att ha för mycket trivselvikt för ett otränat öga.)

Vixxen
1

Gå in på och läs här: http://mainecoon.ifokus.se/

[Mustangcab]
1

# 15 Försökte svara igår men fick ingen kontakt med i fokus.

Ja det är en stor britt med ett huvud som är helt i propotion med resten av katten. Han var stor och ingav respekt vill jag lova. Så här ser han ut när han ligger.

Thaeri
0

#17, han är jättefin🙂

Jag skulle vilja ha en britt med hans proportioner, men kanske lite mindre då😉

[Mustangcab]
1

# 18 Glömde skriva att han sitter på en 3-sitssoffa😃

Anita N
3

Om du kontaktar en seriös uppfödare och bara ska ha en stor katt drar de flesta öronen åt sig, med all rätt. Läs på om de olika raserna innan du kontaktar uppfödare då ökar chanserna att du får en katt som passar er och er livsstil. Storlek är inte allt utan du måste tänka efter om du vill ha en lugn katt eller ska den ha massa go. Vill ni ha en snackig katt eller en som är tyst och inte stör er. Klarar ni av en katt som fäller? Ja det finns så mycket mer än bara storlek och en katt kan bli uppåt 20 år så var noga med valet av framtida sambo.

Glad Skåning