Vilka kön?
Hur är det med att ha föera katter i familjen? Är det kastrerad hane + hona, hona + hona eller kast hane + kast hane som hår bäst? Hur löser man det rent praktiskt med avelskatter av båda kön inom hushållet?
Mvh Ellenfyrkant
Det beror nog helt på. Men om man skaffar en kattunge så tror jag inte kön spela någon roll.
Ofta går ju flickorna på p-piller. Flera hankattsägare har ju foderhem till hanarna eller speciella rum till dem.
Vi har just nu en okastrerad hane inomhus och han urinmarkerar inte, han skriker inte, han är inte destruktiv - ingenting! Sist jag hade en fertil hane inne ville jag strypa honom emellanåt. Han strilade inte men han skrek nåt så fruktansvärt mycket på nätterna.
Denna hane kommer få en liten pojkkattunge som kompis om ca 1 vecka och båda pojkarna kommer kastreras innan kattungen är könsmogen.
Om katterna kastreras kvittar det vilket kön det är, och det är alltid lättare att acceptera kattungar än en vuxen katt på reviret. Sedan är det ju individuellt med.
Bland våra utekatter så har vi en hona som kommer överrens med allt och alla och en surpuppa som jagar bort de som hon inte gillar. Våra grannars katter kommer ibland och hälsar på och hur det går beror helt på vilken katt dom stöter på. En dominant katt eller en av lägre rang.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.