Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2064 ggr
Minirut
0

Bistucken katt

Tog ut mina kisar i sele idag. De hittade genast ett bi de ville leka med. Jag lyfte bort katterna till ett annat ställe och så kommer grannen som började prata om att hon också hade katt. Medan jag tittar bort hittar katterna ett nytt bi, såklart!! Esthla blev stucken på i skåran under nosen och började vråla och försökte kravla sig ur selen. Hon fick panik bara jag försökte röra henne. Efter många om och men så lyckades jag få in två galna katter, en som absolut inte ville in och en som uppenbarligen var rädd och hade ont.

Jag har i alla fall lyckats lokalisera var bettet sitter, efter massor av klösande och fräsande. Gadden är även utdragen. Ska jag göra någonting mer?

Var inne på agrias hemsida precis och kollade och det stod såhär "Insektsbett: Enstaka geting- och bistick ger nästan aldrig några allvarliga reaktioner, även om en del katter kan klaga högljutt efter ett stick. Det brukar ge sig utan åtgärd. Vissa katter är kraftigt överkänsliga för geting- eller bistick och kan få en allergisk reaktion på grund av sticken. Detta är dock mycket ovanligt."

Jag håller såklart klart koll på henne nu och det verkar inte som om det svullnar upp. Men jag vet ju själv hur himla ont det gör att bli stucken. Själv brukar jag lägga en mosad värktablett under en isbit mot sticket. Detta lindrar smärta ganska bra. Men det verkar inte vara lika lätt att göra på katt? Och bör man ta värktablett på katt?

Har ni några tips?

http://pillasddv.weebly.com/

OberonsMatte
8

Katter tål inte värktabletter avsedda för människor, så det ska du inte ge!

Gör ingenting. I de allra flesta fall är bistick helt ofarliga.

Sajtvärd Katter iFokus

emilialinnea
2

alvedon innehåller paracetamol och jag har hört att om man ger det så kan inte blodet transportera syre så jag hade nog bara haft lite extra koll på kissen och avvaktat som du gör :))

/Emilia

Uppkatten
4

Använd absolut inte alvedon (eller motsvarande preparat) till katter! Det kan leda till att katten dör.

Man ska överhuvudtaget aldrig börja medicinera katter utan att först ha varit i kontakt med veterinär. Katter tål inte alla mediciner som vi människor tål.

Har själv bara haft katt som blivit stucken i tassen. Hela benet svullnade upp, men efter ngt dygn så var allt bra igen.

Ring veterinär om du är/blir orolig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Minirut
0

misstänkte att det inte var bra. Så hon får ligga här jämte mig nu och ta det lugnt. Inte ofta det händer ;) tack för svaren i alla fall. Tror inte det är någon större fara med henne men man blir ju lite skärrad när någonting händer.

http://pillasddv.weebly.com/