Lite frågor om att skaffa katt
Jag har tänkt skaffa katt ett tag nu, men det har inte blivit av. Jag ville helst ha en vuxen katt, för då vet man vad man får (när det gäller kattens personlighet) och så kan det vara ganska jobbigt med kattungar så länge de inte är rumsrena och så.
Nu är det dock en släkting till mig som känner någon som har tre kattungar som de tänker ha ihjäl om de inte blir av med dem. Två av dem har de lyckats hitta hem till, så det är en kvar. Enligt min släkting så är de bara 8 veckor gamla. Har inte bestämt mig än.
Nu till mina frågor:
Bör inte katten vara äldre än 8 veckor när de lämnar mamman?
Vad bör jag kolla efter för att se om den är frisk?
Hur lång tid tar det att göra en katt rumsren?
Hur länge kan man lämna en kattunge hemma själv?
Hur gammal ska katten vara när man ska börja lära den gå i sele?
Bör inte katten vara äldre än 8 veckor när de lämnar mamman?
Jo, de ska vara över 12 veckor samt slutat att dia.
Vad bör jag kolla efter för att se om den är frisk?
Rena ögon och inga ljud när den andas, inga skorpor eller förändringar i huden. Ta den piggaste i kullen så ökar du sannolikheten av att den är frisk.
Hur lång tid tar det att göra en katt rumsren?
Den brukar vara det när den kommer.
Hur länge kan man lämna en kattunge hemma själv?
När den känner sig hemmastadd hos dig går det bra, katter är inte lika känsliga som hundar angående detta.
Hur gammal ska katten vara när man ska börja lära den gå i sele?
Det kan du göra på direkten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är dessutom, i alla fall i Svergie, lag på att kattungar ska vara minst 12v. innan de flyttar hemifrån. Så det är ett lagbrott att skilja kattungar från sin familj för tidigt.
Det är viktigt att kattungar får bo kvar hemma även om dom äter riktig mat, för mamman uppfostrar ju även ungarna och lär dom bete sig som katt. Tar man ungar för tidigt så kan det dyka upp psykiska problem eller vad jag ska kalla det (t.ex snuttande på tyger eller familjemedlemmar)
Sedan om jag vore du, så skulle jag tala om för uppfödarna hur viktigt det är att kastrera honan, och även tala om för släktingen att även hon/han kan få tjata om det :P
Förresten, ett litet tillägg: Inann du börjar gå ut med kissen i sele, se till så att den är färdig vaccinerad så att den inte drar på sig något när den är ute. Bästa vore om uppfödarna fixade de två basvaccinationerna, men med tanke på att dom inte verkar ha alla skruvar där dom ska… 🤔
#2 Nej, det är inte en lag, utan en föreskrift.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Citerat från jordbruksverkets hemsida:
"Jordbruksverket ger ut föreskrifter och allmänna råd:
• Föreskrifter är bindande.
• Allmänna råd däremot är inte bindande. Allmänna råd ger generella rekommendationer om hur du tillämpar en föreskrift och anger hur du kan eller bör handla i ett visst hänseende."
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#5 Jaha? Det är fortfarande inte en lag utan en föreskrift, det du citerade motsäger inte något av det jag skrev.
#6 Föreskrifter är bindande - man måste följa dom. Lag.
#7 Har jag skrivit något annat? Och nej det är inte en lag, utan lag samt föreskrift faller under begreppet författningar.
Vet du varför det finns både lagar och föreskrifter? Det gör jag.
#8 Jag trodde du menade i #4 att det inte var något man behövde följa. Missförstånd.
Sorry TS för OT.
Till TS, jag skulle inte ta en av dom kattungarna. Dom säger så bara för att bli av med dom, och funkar det att säga så om dom här kattungarna så kan dom ju ta fler kullar och säga så när den kullen är 8 veckor. :(

#4, det är fortfarande ett lagbrott att skilja dem för tidigt från mamman, för den föreskriften är kopplad till djurskyddslagen, så följer man inte föreskriften så bryter man automatiskt mot djurskyddslagen 😉
Tack för era svar! Jag var där idag, men jag bestämde mig för att inte ta kattungen. Den såg skabbig ut och verkade inte frisk. Det fanns en massa andra katter där också och de såg likadana ut. :/ Enligt gubben som ägde dem så var den helt plötsligt 14 dagar gammal. Han sa att det var någon annan också som var intresserad, så förhoppningsvis blir den inte dödad.