Disorienterad katt efter operation
Min fru och jag har haft det kämpigt i 2 dagar med en av våra katter "Luna" hon är 11 månader gammal och har blivit opererad i tunntarmen efter att ha ätit ett 50 cm lång tråd som fastnat i tarmen.
Nåjo efter operationen såg allt bra ut igår hon började äta och dricka var förstås trött. Men nu på eftermiddan flippade allt ur hon blev helt desorienterad, gick in i hörn i rummet vinglade och blev helt vild och i panik precis som hon var blind/disorienterad. Hon gick in i nått shock tillstånd och började hyperventilera. Vi ringde journummret för veterinären och åkte in med Luna. Och då visade det sig att veterinären inte alls var kunnig på raskatter utan brydde sig inte alls om LUNA. Och veterinär kunde inte svara på några frågor alls varför Luna betedde sig som hon gjorde(man borde inte vara veterinär om man inte gillar katter :( ) Jag fick han övertalad att sätta in vätska i nacken så att hon åtminstone hade vätskedepåerna i skick.
Nu är vi i det läget att vi vet inte alls vad vi ska göra, plågsamt att se Luna stå och titta in i väggen och inte alls vara nåbar och vi vet inte alls vad man ska göra.
En sak som vi funderar triggade att hon blev disorienterad var att hon blev konstig efter vi gav henne vatten med honung/salt-vatten. Hon blev helt borta efter det. Kan det vara tecken på diabetes?
Är det nån som har haft liknande erfarneher av att en katt blir disorienterad, ser inget blir i shock tillstånd och hyperventilerar och är onåbar? Vad ska man göra efter operation nått speciellt vi borde försöka med.
Det låter som att det skulle kunna vara en komplikation av narkosen. Tex om din katts njurar eller lever farit illa.
Vilket som så behöver hon veterinärvård snarast.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja vi ligger dåligt till då för klinikerna hör i stan öppnar först på Måndan kl 0900. Tills dess finns det bara veterinärer som han jag beskrev ovan. Kämpigt att se ens djur lida…
I vilken stad bor du och hur långt ifrån den kan du åka?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi bor I Vasa Finland och vad jag vet finns det inga djursjukhus i närheten:/
Var det här du var?
Laihela och Lillkyro veterinärmottagning
Veterinär Sari Panu, tel 040-5255517, telefontid vardagar kl. 8-9, fax 06-325 8662
Junkkarintie 3 b ,66400 Laihela
Laihela veterinärmottagning är främst avsedd för patienter från Laihela och Lillkyro
VETERINÄRDEJOUR
_**
Jourområde 1
**Kaskö, Korsnäs, Kristinestad, Malax och Närpes.
Jourtelefon 0600 399 199.
**Jourområde 2
**Korsholm, Laihela, Lillkyro, Vasa och Vörå.
Jourtelefon 0600 399 299._
Jourtiden börjar vardagar kl. 16.00 och slutar följande vardagsmorgon kl. 8.00. Veckoslutsjouren börjar på fredag kl. 16.00 och pågår till måndag morgon kl. 8.00.
_Jourtjänstens samtalsavgift är på vardagarna 1,00 €/min + lna mellan kl. 08.00–20.00 och 3,01 €/min + lna mellan kl. 20.00–08.00 (Uppringarens samtalsavgift innehåller mervärdesskatt på 23 %).
Under veckosluts- samt helgjouren är avgiften 3,01 €/min.
_
Jouren är avsedd för brådskande fall, dvs. akuta sjukdomsfall eller olycksoffer.
Jo vi prövade alla jourer Vasa var helt full och kunde inte alls komma. Och andra jourområdet kunde ni läsa om tidigare….. så man har inte så mycket hjälp att hämta man får klara sig själv….
#6 Som jag ser det så har ni två val. Det ena att sätta er och åka till ett djursjukhus i en annan stad hur långt det än är, eller att avliva katten på plats. Kissen mår inte bra och lider, så detta är inte något som kan vänta tills på måndag.
Det kan låta hårt, men det är så situationen ser ut.
Det kan vara en påverkan efter narkosen, det är alltid en risk med sövning, kan vara ett organ eller nåt i hjärnan, kan bero på medfött fel eller för lite syre eller liknande.
Har dock veterinären ni va hos inte bedömt att katten lider tycker jag att ni kan vänta tills måndag.
Hon har lugnat ner sig betydligt och sover nu och är lugnare. Jag fick en del svar på ett annat forum finns en del bra kommentarer som låter rätt vettiga där http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=219763 Vi ska invänta vi kan inte göra mycket mera inatt och kissen är betydligt mera stabil och trött nu.
Vår andra katt hälsade på Luna nu i morse. det känns som ett gott tecken, de brukar sluta bry sig i flockmedlemmen som är jättesjuka. Luna vandrade försiktigt runt i vårt bastu- och toautrymme. jag fattar inte att hon orkar fightas och kommer tillbaka! :'-) Min man har med jämna intervallmatat och gett vatten med spruta. det lönar sig att inte ge upp och ge kissen förutsättningar att själv ork repa sig. men hon verkar se dåligt…. jag hoppas det ger med sig så att hon inte blir blind, men det gör inget ifall det är så. så det verkar löna sig att sköta med jämna mellanrum och föra dagbok, precis som med småbebisar. :-)
Blir hon inte 110% bra MÅSTE ni till veterinären på måndag även om hon är bättre för låter som nåt blev fel under operation (behöver inte bero på veterinären, kan vara katten som var svagare/känsligare) och gör man inget kan det sluta illa och katten kan lida utan att det märks.
Det kan vara så enkelt att de inte har gett henne några ögondroppar inför operaionen och då kan hornhinnan bli torr och få skador, vilket kan leda till att hon ser sämre. Det är självklart läskigt att vakna och inte kunna se ordentligt vilket han förklara att hon hyperventilerar och verkar stressad. Så nog bör hon få träffa en veterinär hur som på måndag som får kolla henne och faktiskt bryr sig om henne.
Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går för henne :)
Fick ni inget smärtstillande utskrivet?? Metacam t ex?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#13 vad tyder på att kattern har ont?
Har katten fått problem med njurarna/lever som #1 skriver kan det bli kattens död att ge den mediciner utan att veta orsaken…
#14 det jag skrev är en fråga,inget annat.
vi gav metacam igår en mindre dos då hon var sämre och det lättade betydligt.
#16 Självklart hade katten ont efter en magoperation. det är bara att tänka hur man själv skulle må! Bra att nit fått det och givit henne.
nu har vi fått tag i en veterinär på jour norrut från där vi bor som kan katter och känner bra till helig birma (båda katterna våra är det) tack för alla svar hittills ! :-)
måste uppdatera er alla som varit så snälla och försökt ge svar. vi förde henne till dejourernade veterinären i Jakobstad-Karleby (Finland, norr om Vasa där vi bor) som faktiskt brydde sig igår kl 18 tiden. till saken hör att hon hade hemma fått 4 stycken anfall plötsligt på eftermiddagen, hon hade alltid riktigt dåliga svackor på eftermiddagarna o kvällarna. sen hos veterinären kom 2 anfall till. han tyckte det var mycket märkligt eftersom operationen hade lyckats kroppen i övrigt var frisk. men hennes hörsel hade försvunnit och när han testade morrhåren funkade de inte heller. Han sa att det ser ut som att medicineringen på djurkliniken hon opererades på inte var passande för henne. han syftade på antibiotikan som i extremfall kan medföra neurotiska skador på hjärnan. som ni säkert läser mellan raderna kunde vi inte fortsätta hålla vår 11 mån birma unge vid liv. anfallen skulle ändå tillsist ha varit döden för henne. så nu har vi bara ett kärt minne av henne, vår snälla , härliga katt. och så sänder vi henne till obduktion för att reda ut skadorna och för intressets och forskningens skull begär vi doseringar och läkemedelslistan från djurkliniken. det vi lärt oss är att man kan inte ställa för många frågor till en veterinär. katter är mästare på att dölja symptom, det enda vi ägare kan är att läsa deras kroppsspråk och berätta det för proffsen.
Beklagar verkligen det som hände! 😕Så ofantligt sorgligt och tragiskt att det skulle bli så oturligt med er vackra Luna…🌺
Sajtvärd Katter iFokus
Fy vad hemskt! Beklagar verkligen!
Mvh Linn
Så oerhört tråkigt! Jag beklagar förlusten. Jag tänkte mycket på henne och funderade om hon kunde fått stroke/proppar?Men nu får ni veta på obduktionen. Du får gärna berätta här,om du orkar.
Men fybubblan!
Beklagar så innerligt❤️ våran katt dog plötsligt han med av någon konstig sjukdom som gav anfall.. vi hann inte ens till veterinären och fick också sitta och åka till en annan veterinärklinik som låg 10 mil bort.
Jag beklagar verkligen. Skönt att ni älskade henne tillräckligt mycket för att låta henne slippa lida. 🌺🌈