Hårboll.
Kan man göra någonting för att katten inte ska få hårbollar som den kräks upp?
Jag försöker borsta henne men hon gillar inte det alls, tänkte att det tar bort lite av de lösa håret så hon inte sväljer det.
Ser så hemskt ut när hon sitter och försöker kräkas upp det, tar ju några sekunder innan det kommer upp.
Ska man bara låta henne sköta det själv eller kan man göra något?
Rädd att hon mår dåligt av det, kommer kvävas eller något sånt. Ser jobbigt ut och man vet ju själv att det inte är så trevligt att spy direkt.
Ge henne kattmalt. Min perser har aldrig kräkts upp en hårboll, hon får en klick malt varje dag. Hon tycker det är jättegott och slickar i sig direkt från tuben. Den här sorten få min katt: http://www.supercat.se/kattmat/pasta-vitamin-kattmalt/malt-soft-extra.html
Kamning, blötmat istället för torrfoder, samt kattmalt 3 ggr/vecka rekommenderade min veterinär när vi diskuterade hårbolls-problematik härom veckan. Tyvärr vill min misse inte alls äta kattmalten (medans den andra katten kommer rusande och vill ha mer-mer-mer!), men jag försöker kleta fast en klick på hennes tass eller annat lämpligt ställe som hon sedan får slicka i sig. Har testat två olika sorter, dock inte den sort som #1 länkar till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tusen tack!
Ska prova den där malten, hoppas hon gillar det. Hon är lite kräsen annars tyvärr men håller tummarna.
#3 En liten varning dock, malt är lite laxerande så börja med pyttelite och trappa upp. Hoppas din kisse gillar malt!
Vill hon inte äta kattmalt självmant så sätter du en klick i hennes päls. Då kommer hon att tvätta sig (för att få bort det) och på så sätt får hon samtidigt i sig kattmalten. Sätt den då på ngt ställe där hon lätt kommer åt när hon tvättar sig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När jag slutade med torrfoder för 1,5 år sedan slutade min ena katt att kräkas hårbollar, tidigare gjorde hon det några ggr i månaden. Nu har det hänt en gång sen jag tog bort torrfodret.
Jag läste någonstans att katter inte kan bryta ner hur mycket fibrer som helst och när maten innehåller mycket fibrer blir det för mycket för kroppen och därför kommer håret upp. Hur mycket av det som stämmer vet jag inte men för mig lät det logiskt :)
Mvh Linn