Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1426 ggr
CharlieTheCat
2

Åker bort en vecka, hur gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kunniga kattälskare! 
Jag har en 3-årig Charlie som är en ute & innekatt, springer som han vill genom kattluckan som han vill dygnet runt och älskar att sitta på sin egen "balkong" utanför fönstret!

Han kissar mestadels ute och jag behöver sällan sköta om kattlådan.

Nu är det så att jag ska resa bort för första gången, en vecka blir jag borta, hur skulle ni göra?

Vad bör jag tänka på, hur ofta måste det komma någon och kolla till Charlie?

[silkesnosen]
3

Åtminstone en gång per dag. De får ju gärna stanna lite och prata med honom också, så att han känner att ngn fortfarande bor där-

MonicaLagerquist
6

En katt ska enligt djurskyddslagen ha tillsyn minst två gånger per dag.

När jag kattvaktar grannens utekatt får han finna sig i att vara inne en vecka.

Stolt ägare till tre La permer

viktoria91
1

Jag och sambon lämnade våra 3 på katthotell nu när vi var borta en vecka.

[Lilyz]
1

Jag skulle haft honom inne, just ifall det händer honom något när du inte är hemma.. Och någon som hälsar på honom och leker med honom varje dag och ger honom fräscht vatten, foder och rensar lådan. 

Om det finns någon ungdom katten känner skulle jag försökt anlita den då dom ofta tar sig mer tid med djuren än "vuxna" (haha fördomar;)

När jag var yngre (17-18 kanske) och skulle vara kattvakt fick jag bo hos katten vilket jag tycker är en bra lösning, men då måste man ju ha någon man verkligen känner om den ska bo i ens hus :)

[Mustangcab]
0

Som # 2 säger minst 2 gånger per dygn och låt katten vara inne medan du är borta då det kan vara svårt för den som ska se till den att den är där just när denne kommer.

persikorochparis
0

Jag hade bekanta till mig som reste bort mycket för ett par år sedan av olika anledningar. När de var borta löste vi det så att jag helt enkelt bodde i deras lägenhet med katten under de perioderna. Det var en toppenlösning. Katten var glad och jag också. :) Ägarna tyckte att det kändes mycket tryggare ifall det skulle hända något.

[Devya]
0

Två gånger om dagen.

Annars finns ju katthotell eller så har du någon som har honom hos sig i en vecka.

Katthotell rekommenderar jag dock inte. Min väns katter fick kattflunssa därifrån (trots att de var vaccinerade).

liiillap
0

Annars om du har någon släkting som kan bo med katten hela veckan så skulle ju det vara toppen.

Rumblebee
0

Två gånger om dagen borde någon titta till honom. Alternativt om kattvakten kan bo där under tiden man är borta, det är ju det ultimata tycker jag.

CharlieTheCat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för alla förslag! Nu känner jag mig trygg inför resan!