Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 969 ggr
hamstris
1

Allergivänlig katt

Jag hade förut världens goaste bondkatt som jag tog över av en kompis. När jag flyttade ihop med min sambo funkade det inte att ha honom kvar för att han är allergisk. Han är också allergisk mot häst, pollen och vissa hundar. Men vi har en dvärghamster som han verkar tåla, kanske för att den är så liten och bara är i sin bur. Nu skulle jag vilja skaffa en katt som han tål, men inte en katt utan päls. Jag har hört att sibirisk katt kan funka men jag undrar hur dom är i sättet? Mysiga? Aggressiva? Funkar dom bra ihop med barn? Jag vet att det skiljer från katt till katt men finns det några typiska egenskaper för rasen? Eller finns det andra raser som skulle kunna funka? Bondkatten hade vi när min dotter var mellan 2 och 4. Han var så snäll och sa aldrig ifrån, dottern körde runt honom i dockvagnen och knuffade tillbaka honom när han ville hoppa ur, hon bar runt på honom på helt fel sätt och han klöstes eller bet aldrig. Det var jag som fick säga ifrån istället när jag tyckte synd om katten :p Han sov i min säng och det roliga var att han trivdes att ha huvudet på kudden och täcke över sig! haha. Jag vill ha en lika mysig och snäll katt, är sibirisk katt någon ide då?

MonicaLagerquist
6

Det finns tyvärr bara en sorts allergifria katter och det är porslinskatter om man är noga med att diska dem så att de inte blir dammiga.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
2

Vet man att det finns stor risk för allergi bör man vara väldigt medveten om risken för detta ifall man skaffar katt (oavsett ras) och ha en ordentlig back-up-plan redo.

Hur svåra allergiska besvär är man beredd att stå ut med?

Finns det någon som kan ta över katten permanent eller i väntan på omplacering? Avlivning ska inte vara ett alternativ.

Vet man att man inte kommer att stå ut med mycket och att man i så fall kommer vilja bli av med katten akut (utan att ha en sådan lösning klar) kan man inte skaffa katt anser jag.

Sajtvärd Katter iFokus

hamstris
0

Jag tänker isåfall mer på en allergivänlig.

hamstris
0

Vi kommer ju inte chansa att köpa en katt och kolla om han tål. Det finns så kallade testhem dit man kan åka och hälsa på och tex ta med ett örngott och gnugga katten med.

OberonsMatte
3

#3 Det finns inga "allergivänliga" kattraser, men det finns dock enskilda allergiker som reagerar mindre på sibiriska katter och t.ex. rexar, men det är som sagt väldigt individuellt och kan även bero på individuella katter.

Sajtvärd Katter iFokus

hamstris
0

Sen vet man ju såklart inte hur det funkar med allergin efter ett år.

hamstris
0

Någon som har en sibirisk katt och kan berätta vad den har för egenskaper? :)

KaninKajsa
0

Håller med #1, #2 och #5!

Ta kontakt med en sibiruppfödare om du vill hälsa på hos sibirer!