Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3082 ggr
[nettaahs]
5

16 årig kattdödare har erkänt.

16-årig kattdödare har erkänt

Den 16-årige pojke som misstänks för att ha dödat nio katter i Göteborg har erkänt samtliga brottsmisstankar som han delgivits. Under förhör har misstankarna mot pojken om djurplågeri stärkts, skriver polisen i Västra Götaland på sin hemsida.

3 maj 2013 kl 16:55 , uppdaterad: 3 maj 2013 kl 17:03

Pojken är nu omhändertagen enligt lagen om vård av unga (LVU), sedan kammaråklagare Madeleine Berndt Stragnér på fredagseftermiddagen beslutat om att häva anhållandet med anledning av den misstänktes låga ålder.

Varför misstankarna riktades mot honom och vad han haft för motiv säger polisen inget om

pistenbully
0

Usch och fy :-( och i sådan tidig ålder :-o

TIMMY
7

Han måtte må riktigt riktigt dåligt. Hemskt och så tragiskt… Hoppas han får den kompetenta hjälpen han behöver. Man vet hur andra människor slutat, som börjat med att ge sig på djur.

grodprinsessa
9

Och Djurfront har på facebook publicerat en bild på en kille där alla kan spy sitt hat och hota att ta livet av honom osv… Jag blir så ARG på sånt beteende. Folk lägger sig ju inte ens högre än han själv… om det nu ens är den killen som gjort det.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Anita N
3

#3 Håller med dig. Tragiskt med allt hat folk tar ut på honom. Värre än forntidens pöbel. Låt lagen ha sin gång.

Glad Skåning

[silkesnosen]
1

# 3 o 4 Såg nu, förfärligt. Vuxna mäniskor utan insikt. De borde väl rimligen kunna anmälas för hot? Om det är pojken vet ju ingen, men oavsett så undrar man ju vad han har varit med om och varför ingen stoppat den här utvecklingen i tid. Sedan är dte givetvis fruktansvärt det han gjort, men två fel blir inte rätt, att folk aldrig lär sig.

grodprinsessa
0

#5 jodå det går allt men ger kanske inte så mycket om man inte är många som gör det. Om fler anmäler kan det ju bli lite effekt, man kan också ringa polisen och tipsa fick jag veta på en annan sida.

Djurälskaren87
7

Det är fruktansvärt att hänga ut hans familj men honom tycker jag det inte är några problem att hänga ut! Han är ju psykisk sjuk och jag tycker inte synd om honom alls,snarare katterna,ägarna och hans anhöriga

Silvestris
12

Jag blir så förbannad på de som envisas med att hänga ut människor på det här sättet! Förstår de inte att riskerar att göra saken ännu värre? Vem tjänar på att förövaren blir utsatt av omgivningens spott och spe, kanske tom. hot? Vem tjänar på att familjen indirekt hängs ut och far illa av det?

Det handlar om en ung grabb som förhoppningsvis, med rätt hjälp, ska kunna återkomma till ett normalt liv och bidra till samhället. Blir det lättare av att vara evigt stämplad som kattplågaren?

Det är självklart alldeles fruktansvärt det han har gjort, men det är gärningarna som ska fördömas. Inte han.

Djurälskaren87
12

Det är ju hans handlingar som döms absolut men man får inte glömma att de är han som utfört dom. Vård skall han absolut ha men jag tycker inte synd om honom. Plus såna som han är en fara för samhället , läskigt att han inte bara dödade katterna utan även placerade ut dom,skrev ett brev osv. Tom var med på manifestationen och satt och log åt allt. Nä jag hoppas han inte kommer ut på bra länge,för allas säkerhet….

mitzerl
16

#7 Din syn på psykiskt sjuka är beklaglig. Psykiskt sjuka har alltså inga rättigheter alls, de skall hängas ut och spottas på?

Jag tycker det är jättehemskt det han gjort, men jag tycker det räcker med att han blir dömd i rätten och får sitt straff där, förhoppningsvis vård om han är psykiskt sjuk. Katterna han dödat blir ju inte mer levande för att hela svenska folket agerar pöbel. 

Bra att han erkänt iallafall.

Denna kommentar har tagits bort.
viktoria91
5

Han kan gärna få en enkelbiljett till mig så kan jag tydligt visa vad jag tkr om såna som han.

[silkesnosen]
5

#11 Breivik är själva definitionen av psykisk sjukdom enligt mig. Han har en lång trasslig historia och psykiatriker larmades om hans hemförhållanden redan när han var tre år, men ingen gjorde ngt. De har ej sagt att han är frisk han stämde bara inte med kriterierna för att dömas till vård och jag skulle vilja hävda att det även handlade om opinionen. Jag tror ju att det skulle ha varit bättre om just han blev dömd till vård, då skulle han troligen inte kunna komma ut, nu finns den risken.

grandma
12

Jag tycker det är jätteläskigt det han har gjort och det är ganska tydligt att det är en människa med någon form av personlighetsstörning där empatin är totalt frånvarande. Jag tycker ändå inte att det är ok att hänga ut honom när han är så ung och vad får man ut av det mer än sensationslystnad.? Om man njuter av det så är man ju inte mycket bättre än vad han är.  Som forna tiders mobb som stod och skrek vid hängningar och halshuggningar, de struntade fullkomligt i om människan var skyldig eller inte. 

#11 Breivik hade en narcissistisk läggning, knappast normal. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Anita N
17

#11 och 12 Jag tror inte alls att ni vill "ta hand" om den här killen. Det är väldigt lätt att vara kaxig på ett forum men i verkligheten vill väldigt få av oss skada andra människor. Jag tror alla kan sluta sätta diagnoser på den här killen och lämna det till proffsen. Tyvärr begår många yngre elakheter mot djur och det kan vara allt från att slå ihjäl flugor, dra benen av spindlar och skada hundar och katter. Kanske hemskt att inse sanningen men men världen är inte perfekt. Det är skillnad på att ha en psykisk sjukdom och att begå brott pga psykisk sjukdom.

Glad Skåning

Wony
5

Jag tycker att handlingarna i sig är hemska, och självklart tycker jag också att han måste sona sina brott och få sitt straff, men att han blir uthängd är bedrövligt. Om han har psykiska besvär ska han få vård tycker jag. 

Rent allmänt i samhället finns det ett förfärligt hat mot psykiskt sjuka, man ser dem inte som likvärdiga människor. Ingen har valt att bli psykiskt sjuk, det är inte så att man en morgon vaknar och säger till sig själv "nu ska jag bli psykiskt sjuk". 

Och de som hänger ut andra människor, kastar glåpord och hotar är inte mycket bättre. Det är bättre att vara sansad och tänka på sina ord. Den enes brott rättfärdigar inte den andres, i alla fall inte i sådana här fall. Att hota och hänga ut är att sjunka otroligt lågt tycker jag. Sådana människor har jag absolut ingen som helst respekt för.

grodprinsessa
6

Så många här tycker att det är okej att lägga upp en bild på en kille, för och efternamn och säga att han gjort detta… När inte ens rättegången är klar och han är dömd… Och från en organisation där ingen vet om det verkligen är rätt kille…. Tänk om det var en bild på er dom la upp av misstag och sa att det var ni som dödat alla katterna?

Djurälskaren87
5

10# jag tycker dom skall få vård men tror knappast såna som han kan börja ett normalt liv i samhället om man är så sjuk och instabil som han. Han är fortfarande inte dömd men han har erkänt vilket jag tycker ger rätten att publicera bild och namn de gör dom flesta på brottslingar? Inget nytt. Hans anhöriga däremot är nej nej att hänga ut! Han är 16 men tillräckligt vuxen att kunna ta konsekvenserna av hans handlade. Sedan tycker jag de är bra med bild på honom då man kan se vem man bör akta sig för…då han behöver låååååååång vård! Att gå på och tortera oskyldigs djur och placera ut dom utanför ägarnas port är bara så hemskt och denna människa saknar empati!

grandma
5

#18 det finns sjuka människor som tar på sig andras brott och HUR kan du vara säker på att det är rätt person på bilden?

// Nalle Puh// 

[dynamitella]
3

Han erkände. Så enkelt är det.

Djurälskaren87
4

Som sagt hade han aldrig erkänt hade jag tyckt de varit fel att hänga ut oskyldiga men har han erkänt så har han? Då lutar jag på att han är gm!!! Och bevis finns ju på honom..

[dynamitella]
1

Inte det? Jag var helt säger på att polisen gick ut och sa att han erkänt. Var det inkorrekt?

[AndreaPirlo92]
12

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan tycka synd om honom. Han har dödat nio katter som förmodligen betydde allt för ägarna. Jag känner redan ett stark hat mot honom och hade det varit en av mina katter som han hade dödat så vet jag inte vad jag hade gjort. Så jag tycker han förtjänas att hängas ut, det är ändå förmodligen det lindrigaste som kommer hända honom…

grandma
2

#20   Nej så enkelt är det inte. Någon har erkänt men är det han på bilden? Du vet alltså till 100% att det är han.

#18 Om det är han, tror du att du känner igen honom om 15 år?

// Nalle Puh// 

Wony
5

#23 Det handlar inte om att tycka synd om någon. Däremot kunde man önska att människor i allmänhet inte var så fruktansvärt hatiska hela tiden. Ja, han har begått brott, och det är fel. Men man behöver inte slänga hot och glåpord i ansiktet på personen bara därför. 

Sedan att det finns de som rätt ut sagt verkar vilja plåga den skyldige resten av dennes liv är absurt. Vi har straffsatser och när man avtjänat sitt straff ska man inte heller behöva alieneras i samhället. Det gynnar ingen. Däremot kan det göra att en förbrytare återfaller i brott, då ingen vill se personen som en människa som också ska respekteras för sina åsikter. Då känner istället förbrytaren att ingen bryr sig om att denne avtjänat sitt straff. 

Dessutom kan det finnas många olika anledningar till varför det som skett har skett. Att utgå, som vissa gör, från att han är psykiskt sjuk är inte schysst. Och vissa verkar klassa alla psykiskt sjuka som några man spärrar in på ett hem någonstans långt bort där "normalt folk" slipper se och höra. Absurt.

Djurälskaren87
3

Han är ju knappast frisk om han begår sånt Brott? Hmm fint väder idag ,jo man kanske skall ta och tortera en till katt … Tjena! Inte frisk någonstans. Han har erkänt!!!! Det räcket för mig att tycka det är ok att hänga ut honom!! De finns källor som jan garantera att de är han på bilden som år gm,mer tänker jag inte gå in på. Jag tycker synd om såna som han för att han tyvärr alltid kommer ses som kattdödaren,bars att googla hand namn så står de! Tror folk kommer komma ihåg honom ,absolut då han snart även kommer finnas i tidningar. Och han finns redan på nätet,bars sprid!!! För detta är något han får leva med om man begår såna handlingar!

Wony
4

#26 Du tror inte att det räcker med att han får leva med det i den omfattningen han redan hamnat i? Jag funderar på om man tvunget måste ösa salt i såren med en grävskopa?

Imasy
10

Jag tycker det är ganska smaklöst att sitta och sprida bilder och glåpord och spekulera i diverse sjukdomar och hur lång tids vård denne kille behöver.

Det är faktiskt fortfarande ett barn det handlar om, även om han snart är myndig. Han har begått vedervärdiga handlingar och det kommer bli konsekvenser av detta. Vi vet heller inget om hans bakgrund.

Men hur i hela friden ska han kunna rehabiliteras om han för alltid ska vara uthängd av en pöbel? I vårt land är man faktiskt oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Och ingen av oss som sitter här vet hur det egentligen ligger till. Isådanfall får man vänta på domen ifall den blir offentlig, osäker kring sekretessen pga att han är omyndig.

Pixiepussel
3

#26 Problemet med att offentliggöra hans identitet är, bortsett från hur det drabbar honom, att familj och vänner också kan drabbas. Det finns verkligen ingen anledning till att t.ex. hans mamma ska få ta emot hot. Röjs hans identitet röjs även hennes.

Imasy
10

Nu vet inte jag om det är rätt att jämföra olika brott mot varandra och bestämma vilket som är värre än andra.

Men det finns många avskyvärda brott som begås dagligen. Många människor hängs ut i offentlig media trots att de senare visar sig vara oskyldiga men är märkta för livet.

Ja han har erkänt. Men hur många "erkände" inte mordet på Olof Palme? Var det Abbas den unge killen hette som blev vedervärdigt torterad av sin flickväns familj, någonstans i södra Sverige för några år sedan? Om jag inte minns helt fel så var det den unge sonen (flickvännens bror) som tog på sig skulden trots att det var föräldrarna som var skyldiga.

Bara för att man har erkänt något så betyder inte det per automatik att man är skyldig.

Om vi nu säger att det är så som du skriver, att om man torterar katter så är man inte frisk någonstans. Men HUR ska han bli frisk då, om alla ska vara på honom? Hur länge ska han dras med sina synder? Har man inte sonat sina brott efter att man fått fängelse/vård? Någon annat samhälle skulle jag faktiskt inte vilja leva i, för då har vi gått flera hundra år tillbaka i tiden.

Och jag förstår inte heller hur man kan släppa ut sin katt lös när man vet att det går någon lös ute som har denna böjelse heller.

Silvestris
9

Jag undrar fortfarande vad ni som tycker att han ska hängas ut vill få ut av det. Tror ni att det kommer hjälpa honom att bli en bättre människa? Tror ni han får en positiv människosyn av att se hur ni spottar ut hat? Det är som sagt inte bara han som drabbas (vilket är illa nog) utan även hans familj.

Nej, den moderna varianten av lynchmobb är vad det handlar om bara det att det idag går att vara feg och sitta bakom en skärm och vara anonym i sitt hat.

Vill man ha en bättre värld måste man arbeta för det, inte bara med ord utan med handling och mer hat ger oss inte en bättre värld.

Imasy
3

Jag tycker såhär; Den som är helt utan skuld kan kasta den första stenen.

grandma
6

Man blir mörkrädd av allt hat. Det kanske finns en presumtiv mördare i alla hatare. De sitter där bakom en skärm och läser och förfasar sig och hatar tills det en dag brister. Vem vet?!

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
3

Jag har aldrig antytt att han ska dö osv men tycker Sverige är för snåla med vård och denna kille behöver mycket och lång vård för att få en chans att bli frisk och leva ett normalt liv som möjligt…tycker han inte skall släppas förrän han anses "frisk." Nej jag vet inget om hans bakgrund men bara för att man tex blivit misshandlad som liten så är de inte anledning nog att döda djur… Tyvärr. Att hans namn hängd ut går inte att förhindra och det får man räkna med om man begår brott. Tror dock inte polisen skulle plockat in honom om dom inte hade stärkande bevis och sedan skicks han till ungdomshem då dn minderårig inte får häktas.

Silvestris
9

Det finns ett bra sätt att förhindra att människor hängs ut och det är ju helt enkelt att vi låter bli att hänga ut dem! Att man reagerar snabbt om man ser det ske.

Pixiepussel
0

#34 Att han själv blivit illa behandlad är visst en anledning till varför han skulle kunna plåga djur. Det är däremot ingen ursäkt och han ska hållas rättsligt ansvarig. Absolut att man får räkna med att allmänheten blir arg om man begår brott, men än en gång: förtjänar verkligen vänner och familj det?

Imasy
3

Hur vet du att man är snål med vård i Sverige? Hur vet du att han behöver lång vård? 

Och jo, jag skulle nog vilja påstå att blir man dåligt behandlad som liten är risken ganska stor att man blir brottsling som äldre. Och dödar man inte djur så kanske man ger sig på människor.

Du har ju t.ex. Richard Kuklinksy om man ska nämna någon, en seriemördare som enligt sig själv dödade ca 250 människor. Såg en dokumentär om hans liv och det hans pappa utsatte honom för när han var liten gjorde att man fick ont i magen. 

EDIT: Kom förresten på att även Richard Kuklinsky även han torterade katter på sådant sätt att det vänder sig i magen, innan han dödade sitt första människooffer vid 13 års ålder.

[Thiah]
18

#23 hade katterna betytt allt för ägarna hade ägarna hållt dem inne direkt efter första mordet och då hade vi enbart haft en stackars död katt istället för 9. 

Annars tycker jag denna diskussion är helt sjuk.  Dom som anser att man hänger ut en 16 åring, hans familj och vänner samt anser att det är okej att hota honom till livet är lika sjuka som den som dödat katterna i  min mening.  Våld föder våld och hat föder hat.

Gatukorsning
12

Även Sverige har skrivit under barnkonventionen.

§ 1 Ett barn är varje människa under 18 år.

§40 Ett barn som är anklagat för brott eller blivit dömt för en straffbar handling har rätt att behandlas respektfullt och rättssäkert.

Jag har full förståelse för att folk är arga, men jag har absolut ingen förståelse för att folk hotar och agerar på detta sätt som det har uppdagats. Pojken har gjort fel ja (han säger själv att han har begått brotten vad jag förstår) , men det är för den sakens skull inte rätt att hänga ut honom, han har heller inte blivit dömd för något brott.

Jag har heller ingen förståelse för varför folk släpper ut sina katter när de vet att det finns någon i området som dödar katterna. Det tycker jag är korkat gjort av kattägarna faktiskt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Djurälskaren87
1

Jag har aldrig påstått att det är ok stt hota honom eller hans familj men jag tycker inte det är synd om honom att han hängd ut och ja orsaken till hand handlade kan bero på massa saker som hänt men det är fortfarande inte ok att ha de som en ursäkt eller anledning. Tycker det är tragiskt att hans familj inte reagerat tidigare då han knappast kunnat smyga med detta utan att någon anat och har dom vetat och försökt söka hjälp är de vården det är fel på. Vet av egen erfarenhet att det är svårt att få den hjälp som krävd idag mycket pga av brist på resurser. Jag tycker deginitivt han Sks ha vård och ha rätt till den inte att han skall dö osv. Sedan så är de fruktansvärt att man inte ska kunna ha sin katt ute utan stt dom kan bli torterade och att ägare fortsatte släppa ut katterna trots varningar om en kattdödaren är givetvis en tragisk historia också

Imasy
8

Men hur kan du veta att hans familj INTE har reagerat och agerat tidigare?

Hur kan du veta att han inte har kunnat smyga med detta?

Utan att veta något om just denna kille, utan överlag, så finns det många förövare/gärningsmän som begått avskyvärda saker utan att deras närmaste omgivning hade den minsta aning. Så jag tycker det är helt fel att sitta och anklaga hans föräldrar över deras brister när vi inte vet något alls om denna familj och vad som gjorts/inte gjorts.

I många fall finns det föräldrar som stångat sig blodiga för att deras barn ska få hjälp av diverse instanser helt förgäves, så jag tycker man ska vara försiktig med vad man anklagar andra för.

[AndreaPirlo92]
0

Jag förstår inte heller varför man släppt ut katterna i det området. Men det var iallafall nio liv som han tog, vilket är väldigt mycket. Sedan så hängs ju allt ut på nätet nuförtiden så jag tror knappast det skulle gå att hindra.

Djurälskaren87
1

Hade dom försökt ge han vården han behöver hade de ju inte gått så långt? Jag vet inget om hans familj men tycker fortfarande det är konstigt att ingen reagerar då han förmodligen bodde hemma också och är svårt att smyga med saker när man är så nära inpå. Hans familj har säkert gjort de dom kunnat men finner visssa saker märkligt och är må gd frågor man skulle vilja ha svar på

Imasy
6

Nu gör du mig förvirrad.

Hade dom försökt ge han vården han behöver hade de ju inte gått så långt? 

Man kan inte bara beställa vård om man behöver det. Det ska remissas och ofta är det långa väntetider till t.ex. BUP. Hos mig är 1-2 års väntetid inget konstigt. Och åter igen, hur kan du veta att hans föräldrar inte försökt hjälpa honom?

Jag vet inget om hans familj men tycker fortfarande det är konstigt att ingen reagerar då han förmodligen bodde hemma också och är svårt att smyga med saker när man är så nära inpå.

Nu säger du att du inte vet något om hans familj, men ändå så vet du att hans föräldrar inte hade försökt ge honom vård som du skriver i föregående mening. 

Hur vet du att han inte kunde hålla detta hemligt? Jag tror inte det har varit någon större svårighet för honom faktiskt.

Hans familj har säkert gjort de dom kunnat men finner visssa saker märkligt och är må gd frågor man skulle vilja ha svar på

Nu säger du att grabbens familj säkert gjort vad de kunnat, trots att du började inlägget med att anklaga föräldrarna med att om de hade gett honom vård i tid hade detta aldrig behövt hända.

grandma
6

Det finns unga människor som skär sig själva och tar droger, som är med om både det ena och det andra utan att föräldrarna märker något. Om omgivningen skulle märkt något på alla brottslingar som finns så skulle de kanske inte vara så många.

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
1

De jag säger är funderingar inget konstaterade! Det är mina egna tankar och inte ren fakta så nej jag vet inte vad hand föräldrar gjort om han ens har några,vem vet! Men tycker fortfarande saker är märkliga och finns akutpsyk som man inte behöver remiss för att gå till!

Imasy
6

Utifrån dina inlägg så låter det långt ifrån funderingar, utan snarare som   konkreta påståenden. 

Och akutpsyk, exakt vad skulle de hjälpa till med? Dit kan du få komma om du håller på att ta livet av dig här och nu, men sedan står du där själv igen. Bara för att man kommer dit så betyder inte det att du har en lång behandlingsplan med dig när du går där ifrån.

Djurälskaren87
1

Det är iallafall ett steg mot hjälp… Och dom sätter upp mål då jag jobbar på akutpsyk;)

Djurälskaren87
0

Då ber jag om ursäkt om du tror så om mina inlägg men nej inget konstaterande

Imasy
9

Mjo, men om man har ett begär att plåga ihjäl andra levande varelser tror jag det kan behövas lite mer resurser än "uppsatta mål".

Och om du jobbar på akutpsyk måste jag säga att jag är förvånad att du inte har en större förståelse för denna problematik än vad du verkar ha utifrån dina inlägg.

Djurälskaren87
0

50# ok

Imasy
7

Det kanske är jag som läser helt åt skogen galet, men för att saxa några av dina inlägg så tycker jag det låter mer som konstaterande än spekulationer, och jag undrar helt ärligt hur du ser på psykiskt sjuka människor. Rent spontant känner jag att jag hoppas att jag aldrig behöver träffa dig när du är i tjänst.

Det är fruktansvärt att hänga ut hans familj men honom tycker jag det inte är några problem att hänga ut!Han är ju psykisk sjuk och jag tycker inte synd om honom alls,snarare katterna,ägarna och hans anhöriga

jag tycker dom skall få vård men tror knappast såna som han kan börja ett normalt liv i samhället om man är så sjuk och instabil som han. Han är fortfarande inte dömd men han har erkänt vilket jag tycker ger rätten att publicera bild och namn de gör dom flesta på brottslingar? Sedan tycker jag de är bra med bild på honom då man kan se vem man bör akta sig för…då han behöver låååååååång vård! 

Han är ju knappast frisk om han begår sånt Brott?  Han har erkänt!!!! Det räcket för mig att tycka det är ok att hänga ut honom!! De finns källor som jan garantera att de är han på bilden som år gm,mer tänker jag inte gå in på. Och han finns redan på nätet,bars sprid!!! 

Hade dom försökt ge han vården han behöver hade de ju inte gått så långt?

--

Även brottslingar omfattas av vårt rättssystem.

Djurälskaren87
1

Orkade inte läsa allt och jag tror inte jag behöver träffa dig på mitt jobb heller men blanda inte in mig och mitt jobb,påhopp!! Jag gör givetvis ingen helhets bedömning förrän jag träffar personen i fråga. Jag måste ju prata och reda ut hur personen som är sjuk tänker för att kunna ge rätt vård och gällande kattplågaren så kan jag inte göra de då jag inte pratat med honom live. Nu har jag sagt mitt i denna tråden då jag tycker du gav mig påhopp hur jag är i mitt yrke!!! Herregud klart jag ger alla vård och hjälp om dom kommer till oss!

Imasy
15

Jag menar inte att vara elak, men det var du själv som skrev om ditt jobb, och då tolkade jag det som att du menade att du hade kompetensen/vetskapen om hur vården fungerar, relaterat till tidigare skrivna inlägg. 

Men det gör mig uppriktigt bestört över att läsa en vuxen människa som säger sig jobba inom psykvården, sitta på nätet och skriva sådana saker om ett barn som troligen är i behov av psykhjälp. Det gör mig faktiskt riktigt ledsen och uppgiven.

Djurälskaren87
1

Det jag har skrivit är att jag inte tycker synd om honom och att han får stå för de han gjort och sedan även hoppas han får rätt vård så han kan leva ett hyfsat normalt liv i samhället?! Var är problemet? Inte skrivit att han ska plågas eller inte få vård osv sedan jan jag inte göra ett professionell bedömning om jag inte träffat personen i fråga så att blanda ihop mim arbetsroll och hur jag är privat gör mig ledsen då när jag arbetar går in i en professionell roll och baserar ingen person hur jag kanske tycker om den privat utan jag ger rätt vård till alla

grandma
2

#53 Jag kan inte se något påhopp någonstans men vi kanske ändå inte ska låta det här hålla på i det oändliga. Det är ju inte meningen att vi ska göra så att andra mår dåligt. Det är lätt att trassla in sig så att man till slut inte vet vad man själv tycker egentligen.🙂

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
0

Sen är de svårt att skriva ner allt i skrift! Men de jag vill klargöra är att jag arbetar alltid professionellt och ger alla rätt förutsättningar utan att sätta mina egna värderingar då jag är där för patienten och inte för vad jag snart om deras brott ,självskadebeteende osv

Djurälskaren87
2

56# jag valde att skrivs att jag jobbar på akutpsyk pga att man visst kan få hjälp utan remiss inte att någon skall skriva att hon inte vill få vård av mig osv då det inte har något att göra ned vad jag tycker privat eller vad jag står för när jag jobbar.

grandma
4

Jo men jag förstår inte hela den grejen med remisser och inte remisser för många psykiskt sjuka förstår ju inte att de är sjuka, det borde ju du veta som jobbar inom vården. Jag har själv jobbat på barnpsyk en kortare tid och inte f** sökte de barnen hjälp själva.

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
1

59# oftast är de anhöriga till dom som tar med sitt barn tex…så inte ofta dom går dit själv nej men jag menar att man som anhörig kan ta sitt barn till akutpsyk om man misstänker något.. Men man kan aldrig tvinga dock

Djurälskaren87
1

Sedan har vi oftast inte patienter som har begått Brott utan mer Brott mot sig självs. Självmordsförsök,depression,självskadeveteende och ångest och dom vet att dom behöver hjälp oftast men d som tex skadar andra blir de ju svårare för dom att ansöks om hjälp om dom inte anser att dom gör fel och de är där anhörigs kommer in,om dom vet om eller misstänker att deras barm beter sig annorlunda,ändrar beteende osv kan dom alltid vända sig till tex oss om väntetiden är för lång

Djurälskaren87
2

Men jag hoppas han får rätt vård! Och rip alla katter, ni förtjänade verkligen inte detta öde:(

mitzerl
14

Djurälskaren87, du skriver ju ändå:

men honom tycker jag det inte är några problem att hänga ut! Han är ju psykisk sjuk 

Jag hoppas att det bara var något du skrev i stundens hetta och inte något du arbetar utifrån i ditt jobb med psykiskt sjuka. Jag hoppas att du har lite mer empati för dina patienter än så.

grandma
7

Uppenbarligen är Djurälskaren ingen människovän och jag ryser när jag tänker på att hon jobbar med psykiskt sjuka. Tyvärr är det alltför många inkompetenta människor som jobbar inom psykvården idag som dessutom saknar empati och förståelse för psykpatienters behov.

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
0

Nej jag är ingen människovän det är därför jag valt att jobba i vården….hmm. Men jag tänker inte skriva här mer nu. Finns inget mer att säga.

Djurälskaren87
0

63# har du svårt o läsa?! Jag har skrivit att jag bemöter mina patienter på ett profiosenellt sätt och jag jobbar inte utifrån mina åsikter utan utifrån patienten! Sen kan inte jag yttra mig om just enskild individ så länge jag inte träffat personen och de jag tycker privat skiljer jag från i arbetet men visst jag skrev väldigt mycket igår av studens hetta.

Djurälskaren87
0

64# jag sköter mitt jobb perfekt och är väldigt kompetent när jag arbetar med mina patienter!

Jessicahagstrom94
3

Såna äckel har jag ingen sympati för heller, skulle inte bry mig ett skvatt om något illa hände den människan.

[Djupdal]
16

#68 Då kan du ta den 16-årige pojken i handen, om det nu är han som är den skyldige, för den skyldige hade uppenbarligen också problem med att känna sympati, och brydde sig inte heller ett skvatt om något illa hände andra.

Hoppas det ordnar sig för er båda två, ändå.

[Thiah]
3

#69 bra svar! :)

[trh]
8

Jag jobbar själv inom psykiatrisk akutvård. Många psykiskt sjuka är inte alltid medvetna om sin sjukdom och långt ifrån alla söker vård. Att bara ta sin anhörige i handen och leda in denne på sjukhus eller annan vårdinstans är inte så enkelt som det kan låta. Sen är det, precis som någon skriver ovan, inte bara att gå till exempelvis psykakuten och vips- så är man inlagd.

Jag kan bli mäkta förbannad, äcklad och ledsen (såklart!) när jag hör om vissa brott. Man får dock inte glömma att vissa av förövarna faktiskt är sjuka, precis som vissa är sjuka mer kroppsligt. En 16-åring är, oavsett, fortfarande ett barn och behöver vård precis som alla andra.

Djurälskaren87; jag blir väldigt förvånad över att du jobbar inom vården, framförallt med psykiskt sjuka när du skriver som du skriver? "jag tycker dom skall få vård men tror knappast såna som han kan börja ett normalt liv i samhället om man är så sjuk och instabil som han. "

Var jobbar du där man inte strävar efter att hjälpa patienten bli frisk?

Anita N
5

# Djurälskaren87 Om du nu jobbar inom psykiatrin borde du veta att det inte är ok att skriva att han är psykiskt sjuk utan att ha träffat honom. Distansdiagnoser är väl knappast tillåtet att ställa ens om du gör det som privatperson.

Glad Skåning

Jessicahagstrom94
1

Jag hade brytt mig om honom om han inte hade mördat en massa oskyldiga katter, som är ett djur jag älskar mest av allt på denna jord typ. Skulle väl aldrig falla mig in att ta den där människan i handen, än mindre bry mig om något händer honom eftersom han mördat så många försvarslösa katter. 

Det är skillnad på folk som är oskyldig än folk som gör fruktansvärda saker. De sistnämnda bryr jag mig inte om.

[Djupdal]
8

#73 Det är också skillnad på folk som är friska och på folk som är sjuka. Skillnaden är att de friska är friska och inte behöver vård, medan de sjuka är sjuka och behöver den.

Det är också skillnad på barn och vuxna.

Och på misstänkta och dömda.

Det är mycket möjligt att det är som du säger, att du oberörd skulle kunna stå och titta på honom medan han dog, utan att hjälpa honom fast du kunde. Men jag både hoppas och tror att du ljuger.

Jessicahagstrom94
3

Jag sa inte att jag kan stå och titta när han dör? Jag menar att jag antagligen inte skulle sitta och grina utan snarare inte bry mig om man läser nånstans att han har dött eller dylikt.

[Djupdal]
4

#75  Jamen vad skönt, då känner du både sympati för honom, och skulle bry dig om något illa hände honom. Till skillnad från vad du skrev i #68.👍

Det som är dumt med att skriva som i #68 är att de svagaste i pöbeln, de som gapar inne hos djurfront och på liknande ställen, kan få för sig att det är fullt normalt att inte känna sympati för andra människor.

[AndreaPirlo92]
4

Ska man normalt sett ha sympati för en människa som brutalt har mördat någon/några? Låter mer riktigt att man hatar någon som gör sådant.

grandma
4

#75 och #Djurälskaren87, ponera att det hade varit er bror eller syster som gjort detta hemska? Det finns ju inget som säger att det inte skulle kunnat hända. Kan ni inte tänka er in i hur det skulle kännas?Naturligtvis är brottet lika hemskt för det men skulle ni vara ute på forum och skriva som ni gör då, månntro?

// Nalle Puh// 

Djurälskaren87
1

Jag har flera inlägg skrivit att jag inte kan göra en helhetsbefömning när jag inte ens träffat patienten. Trött på att upprepa mig. Jag vill faktiskt inte skrivs om mitt jobb längre då jag vet att jag är duktig på de jag gör. Men har ingen lust att prata mer om mitt jobb,acceptera. Jag vet självklart inte om han lider av en psykisk sjukdom men något är de iallafall som har gjort honom till en sån känslokall människa och det är ju orsaken till hand handlade som han bör få behandling för först och jag tycker han bör ha hjälp snarast då det är bäst att börja utredning nu då han fortfarande är såpass ung. Det är alltid kö i sjukvården men det är tur han åkte fast för hans dåd så han får omedelbar hjälp och slipper vårdkön för långvård. Akutpsyk är ju inte långvård i den bemärkelsen men man kan få snabbare hjälp om man väl fått in en fot där o det är flera fall jag har varit med om där anhörig tagit sin dotter tex till akutmottagning för psyk och visst man får oftast sitta där ett par timmar men man får iallafall en start och en början på hjälp.

Jessicahagstrom94
2

Det är skillnad på att känna persoen och inte känna personen. hade det varit någon i min familj hade jag fortfarande hatat personen men jag hade inte velat att personen ska försvinna och aldrig mer komma tillbaka.

Nu när jag inte känner människan som i mitt tycke är rena rama *d*o*en, skulle jag inte bry mig om han försvann och vi aldrig såg han igen. Han behöver ju inte dö, men han kan försvinna så vi kattvänner slipper se han. 

Nej, jag känner inte någon sympati för jag skulle ju inte bry mig om han dog, eller känner jag sympati då?

Uppkatten
8

Även jag blir häpen, förfärad och mörkrädd när jag läser t ex Djurälskaren87s resonemang i den här tråden. Man kan f ö aldrig vara proffs i sitt arbete om man resonerar så där pass annorlunda privat.

Bra jobbat Imasy, Grandma mfl som fört ett sakligt och vettigt resonemang i den här tråden!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gronstedt
3

Ni hatare, har det aldrig fallit er in att det finns människor som saker man inte har begått? Det finns människor som är bekanta för polisen, som rutinmässigt erkänner mord de läser om i tidningen. Det finns människor som erkänner i förhör, fast de är oskyldiga. Det kan ha många orsaker.

Det är därför vi har något som kallas rättegångar. För att man ska kunna avgöra om den misstänkte verkligen är skyldig. Det är länge sedan man dömde bara på erkännande.

Jessicahagstrom94
3

Erkänner man en sån sak får man väl räkna med att människor tror att det är han som gjort det och därför får han räkna med att folk ger han kritik för vad han säger att han har gjort.

[Djupdal]
4

Kan bara hålla med #82. Skulle tro att det är oerhört mycket vanligare att människor i psykisk ohälsa erkänner vidriga brott de läser om, än att de faktiskt begår dem. Det mest kända fallet i Sverige är givetvis Thomas Quick, som ju till och med lyckades bli dömd för 8 av alla de mord han erkände.

Hur det är i det här fallet har jag naturligtvis ingen aning om. Men det har inte alla hatare heller, som redan hängt ut en bild av pojken och sitter och önskar livet ur honom.

Jag tycker att alla som inte har varit inne på "djurfronts" facebooksida ska gå in dit och titta. Där finns en samling människor som verkar betydligt ynkligare och sjukare, och beter sig betydligt vidrigare, än pojken gjort som de vill ha ihjäl.

Oavsett om han är skyldig eller inte. Vilket vi inte vet.

Människorna där inne är ett större problem, och jag tror behovet av lämplig vård eller lämpligt straff är betydligt större för dem, än det är för pojken.

Oavsett om han är skyldig eller inte. Vilket vi inte vet.

Få saker gör mig ledsnare än hatiska, maskerade "djurvänner".Ledsen

Djurälskaren87
3

81# hör och häpna att man visst jan vara proffs i sitt arbete ändå!;) och tror ni jag klarat min utbildning och fått jobb om jag inte var duktig. Herregud jag blir mörkrädd att ni fortsätter skriva om mitt privatliv när jag gång på gång sagt att jag inte vill diskutera de mer. Ni får fortsätta skrivs eran syn på hur jag är i mitt arbete och njuts av hur många gilla inlägg ni får av de men utan mer svar från mig. Lämnaf denna tråd och ägnar mig åt katterna istället :) och fortsätter läsa fallet i tidningar. Ha en underbar solig dag! I Göteborg är de sol:)

Anita N
4

# Djurälskaren87

Nej att skriva som du gör är inte proffsigt och jag känner aldeles för många som jobbar inom psykiatrin för att tro att man kan skilja på sin människosyn som privat och inom yrket så enormt mycket som du gör.

Alla nu som påstår att ni inte skulle bry er om han blir dödad skrämmer mig för det visar att ni själv saknar empati.

Glad Skåning

Fabolousdolls
2

Han har erkänt, han är skyldig, ge honom vård! Jävla skitsnack med att folk har något emot psykiskt sjuka, lägg ner alltså, skulle vi svenskar generellt ha något emot psykiskt sjuka? Vi har sjukt dålig psykvård och det borde läggas ner mer tid och pengar dem sjuka, så de kan få en chans att bli fungerande människor i vårt samhälle! Skulle den här killen efter års vård visa en ändring i sitt beteende, visa empati och från sitt hjärta känna ånger och be om ursäkt till dessa familjer , då tror jag säkert svenska folket kan förlåta honom! Tycker dock att familjen ska skämmas att dem misslyckats så med sin son, som ung lär man ju sig hur man ska behandla djur, denna familj verkar ha missat en del där och tycker därför dem ska skämmas, dem är inte skyldiga, men bör få sig en rejäl tankeställare! Innan kände jag endast hat mot denna kille, han har fått mig att må så fruktansvärt dåligt, det är sådant som har gjort mig till en motståndare av nyheter, varför ska jag må dåligt för andra människors tråkigheter och det är först idag jag kan uttrycka vad jag känner, jag lider med dessa familjer och han får leva med att han har utsatt dem för hemskheter de aldrig kan glömma, han kan ju vara glad att det inte var mina katter om man säger så och det är jag oerhört glad för också för den delen!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[Djupdal]
3

#87 Ja, familjen borde verkligen skämmas som fött en psykiskt sjuk son…

Hur tänker du egentligen?

Fabolousdolls
2

#88 Alla har rätt till en åsikt! orkar inte bråka med någon jag inte känner, som sagt det jag skrivit = min åsikt! Det är inte till dig personligen! Ett tips: försök att fokusera på positiva saker och försök att förstå andra. Sen sa jag inte att de ska skämmas för att de fött en psykisk sjuk son, inte mina ord! Tycker inte det är skam i att föda någon som är psykiskt sjuk! Sen tror jag varken du eller jag vet om han fötts med psykisk sjukdom eller om det är något han utvecklat under åren… Vi är olika och det är OK att vara olika! Du har rätt till din åsikt och jag till min så är det bara. Ha det bra

Mvh

www.fabolousdolls.se

[Djupdal]
2

#89 Om alla hade samma åsikt skulle man kunna lägga ner alla diskussionsforum. Det är bara nyttigt att argumentera lite, när åsikterna går isär, och det har ju inget med med bråk eller person att göra.🙂

Det var det här stycket jag reagerade på:

"Tycker dock att familjen ska skämmas att dem misslyckats så med sin son, som ung lär man ju sig hur man ska behandla djur, denna familj verkar ha missat en del där och tycker därför dem ska skämmas…"

Om du verkligen hade tänkt som du skrev, om deras psykiskt sjuke son, så hade det ju varit fruktansvärt (enligt min åsikt). En sådan åsikt hade jag aldrig någonsin kunnat förstå.🙂

indra-bus
0

Män snälla #87

Vet du vad en psykos är?????

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fabolousdolls
0

#91 Jo självklart, men det är inte det jag diskuterar om… Vi vet ju ej om han haft psykoser när han utfört sina vansinnes dåd…

Mvh

www.fabolousdolls.se

[Djupdal]
4

#92 Jo, enligt vad som skrivits om domen så har den rättspsykiatriska undersökningen visat att han var sjuk när han utförde handlingarna, och att han fortfarande var sjuk när han undersöktes.

Så det är tydligen en sjuk liten pojke, och hans familj, som en massa "djurvänner" hängt ut och hatat.

Tycker fortfarande att "djurvännernas" vidriga beteende är det sorgligaste i hela den här tragiska historien. Tätt följt av att pojkens, och andra pojkar och flickors, sjukdom ska behöva få så här tragiska konsekvenser innan de får sin vård.

Fabolousdolls
2

#92 Aha okej då förstår jag, visste faktiskt inte det då jag som sagt försöker undvika nyheter så mycket som det bara går! Jag tycker självklart att detta är jätte tråkigt och förstår även jag att det kan vara ett rop på hjälp från killens sida! Jag blir så känslomässig… men kan tillägga att jag också tycker det är synd att killen ska få massa mordhot mot sig när han förmodligen redan mår dåligt! Hela alltet är så beklagligt och det är tråkigt att det skulle behöva gå så långt…

Mvh

www.fabolousdolls.se

Fabolousdolls
0

#93 menade jag!

Mvh

www.fabolousdolls.se

[Djupdal]
0

#94 👍

Rumblebee
4

Tycker det är vidrigt hur folk kan sitta och praktiskt taget spy galla när dom inte ens känner till hela situationen, dvs killens hälsa, famlijeförhållande etc etc.
Handling och konsekvenser… visst, man behöver inte hålla alla i handen, men stöter man bort och ja, rent ut sagt mobbar de som gjort något dumt så kommer det ju inte bli bättre, snarare sämre för att man känner sig ensam och utfryst.

Tycker folk ska passa sig för vad dom skriver. Man ska inte sitta och t.ex anklaga någon för att vara störd och inte kunna känna empati, när man själv skriver att man hoppas personen i fråga dör, eller att man vill ''ta hand om'' personen etc. Då är man ju precis som han. I behov av vård.
Jag gillar verkligen djur och det gör ont att höra om folk som massdödar dom, men är det psykiskt sjuka människor så kan jag bara inte ha taggarna utåt och gå till anfall som många andra gör. 
Och vad ger det att spy galla över någon som inte är frisk? Risken finns att man gör det värre.

Dessutom, något som gäller alla djurägare… Håll koll på era djur om ni verkligen älskar och bryr er om dom. Är det inte bilar som kör på dom så är det sjuka mäniskor som skadar eller dödar dom. Handling och konsekvens… Det här är konsekvensen av att låta katter springa ute själva.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.