Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4295 ggr
VStromberg
0

Hjälp mig, kattunge 6 veckor!

Hej allihopa.

Ikväll får jag hem en liten 6-veckors kattunge. Mamman har övergivit den och den skulle skjutas.. Ja, hur det gick sedan skulle nog många känna igen sig i ;)

Har vart på djuraffären och köpt Royal Canin Babycat Milk, och så kommer den även få av mina andra katters mat - rått kött.

Vad behöver jag tänka på förutom att nappa och tvätta rumpen?
Jag har en vuxen kastrerad honkatt på 2 år, och nu även en 6 månaders honkatt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Mison
0

Är den 6v så bör den kunna äta mat för egen maskin. Det bästa är om du låter ungen flytta till en fosterfamilj. Det är inte rätt för den lilla att växa upp ensam.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Mison
0

Var det bara 1 unge i kullen?

Alla djur behöver någon som bryr sig!

annzoo
0

en 6v kattunge behöver inte nappas eller stimmulera rumpan.

Hur mkt väger den?

VStromberg
0

Okej, ja bara en unge i kullen. Hos mig får den bo med två andra katter. Vet inte hur mycket den väger..

MVH Viktoria S

liindaahh
0

Rekomenderar att hitta en stödmamma

Zorro_Tiger
1

Jag hittade en kattunge när hon var 3-4 veckor som jag själv tog hand om (var 12 år då, är 13 nu). Hade med henne vart jag än skulle och hela min värld kretsade kring henne den sommaren. Frågade efter hjälp här på forumet men blev istället kallad djurplågare och massa annat hemskt för att jag inte lämnade bort katten. Igår fyllde hon 1 år och hon är verkligen jätte trygg, ur mysig, lite busig och jätte mammig med mig. Det jag vill få sagt är att jag inte tror på det där som de skrev till mig "Lämna bort katten annars kommer den bli aggressiv". Lycka till! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

VStromberg
1

Stödmamma är inte aktuellt.

Tack för ditt svar Zorro_Tiger.

Han är fin i hull, pigg och glad. Har druckit mjölk och även ätit lite mald kyckling. :)

MVH Viktoria S

annzoo
11

#6 Att ta med en katt vars man än åkte är inte att rekommendera, bättre att avstå från tex utfärder och stanna hemma. Det hade varit bättre att stödmata den lille hemma sedan skrev du i den tråden att du höll kattungen instängd då den var 6v i en transportbur för att den var för livlig, ohanterbar och hårdhänt? Kanske därför folk reagerade? TS har ju även äldre katter som kan uppfostra den lille som du ej hade

VStromberg
3

#8 Ojdå. Ja riktigt så går det ju inte till här. Han springer runt och leker och busar, lapar ersättning, äter kött och går på låda, klättrar i gardinerna, myser under täcket ;)

Vi har klippt klor och det var inga problem. Skulle aldrig kunna tro att han bott i ett stall hela sitt liv.

På lördag behöver jag dock lämna hos en kattvakt eller så får han följa med mig till en mässa :)

MVH Viktoria S

Djurälskaren87
1

9# bra jobbar!:) hur tar dina andra katter de? Gärna bild hihi!:)

bubbelbruden
5

Om man tar hand om en för ung kattunge så får man räkna med att dom kan få beteende störningar när dom blir äldre..OM.. dom inte har kompisar att lära sig av eller nån äldre som kan lära dom hur man hanterar tillsägelser eller hur man ska leka och hur hårdhänt man kan vara.

Detta är inget som folk säjer utan sånt som vi som hållit på med katter och kattungar i några/många år själva sett och sånt som forskats fram och det är därför vi har lagen på 12 veckor.

Alla katter får inte dessa störningar andra blir i stället tvärt om väldigt gosiga och mammiga vilket om det får eskalera också kan bli ett bekymmer då katten mår väldigt dåligt och kan börja leva ut om den inte hela tiden får vara med sin "mamma" och kan även bli aggressiv mot andra som lever runt "mamma"

Många ser inte detta bekymmer fören katterna är äldre eller till dom får en kompis och dom då märker att katterna inte leker bra och tror då katten är sjuk, jag får själv mail och liknande där folk frågar om katter kan blir psykiskt sjuka och jag frågar ofta då hur gammal katten var när dom fick den och hur den växt upp och det är ofta man ser ett väldigt mammigt beteende och/eller ett väldigt aggressivt beteende.

Jag rekommenderar alltid att man försöker hitta en fostermamma speciellt om man inte redan har katter hemma,har man katter hemma så kan dom i vissa fall räcka.

sangvinolent
0

Jag fick min katt när han var runt sex veckor, hans mamma hade ingen mjölk och hans syskon dog.
Matade med flaska under tiden då han var med andra katter, tog hem honom och han är hur snäll och mysig som helst. Skaffade nyligen en kattunge, som han busar snällt med, tvättar och hjälper henne att städa lådan. Jag är glad att det gick bra, hoppas att det fortsätter bra också!

[[pimey]]
2

Ja låser man in en livlig 6 veckors kattunge i en transportbur då finns det inget annat ord än djurplågeri!usch!! Ts lycka till med den lilla men den är stor nog att inte behöva stödmatas och tvättas i rumpan. Har en 6 veckors hittekatt här hemma hos mig och hon äter royal kitten samt går på lådan utan problem. Innan så fick hon ersättning i en skål och inte flaska när hon blev större

VStromberg
4

Det går jättebra med honom. Han växer och lever livet, busar med de andra katterna och lär sig språket.
100% rumsren, lapar ersättning ur skål och käkar kött. Hugger mig i handen om jag försöker ta hans mat dock…..

Ligger och sover på mitt bröst osv :) En härlig katt med MYCKET energi.

Bild:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/67414_10200392384719699_815023378_n.jpg

MVH Viktoria S

hund_katt
1

söt ❤️ hoppas det går bra 🌺

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse