Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 786 ggr
[Emma--]
0

12 eller 13 veckor vid leverans

Jag har tänkt skaffa mig en tredje katt, och hennes uppfödare hade satt leveransdatum när dom blir 13 veckor gamla av anledningen att hon ska bort helgen dom blir 12 veckor. 

Men så upptäckte jag att hon ska hit på utställning dagen kattungarna blir 12 veckor så hade ju varit smidigt om hon fick skjuts hit redan då. 

Uppfödaren får såklart avgöra om katten är redo då eller inte. 

Men har sett att fler och fler börjar vänta tills katterna är 13 veckor, och tänkte att det kanske finns fördelar med att vänta den där sista veckan? 

Förstår att det kanske är många personliga åsikter men vill gärna höra dom. 

Vill ju göra det allra bästa för lillkissen och det är bara drygt 20 mil till uppfödaren så det är inte några problem att hämta henne när hon blir 13 veckor om det är det bästa.

[Emma--]
0

Och det är devon rex det handlar om, ifall det gör någon skillnad.

Carolina747
0

Det skadar ju inte att vänta en vecka extra! :)

[Mustangcab]
0

Jag fick min Juzzy när han var 13 veckor och vägde 2 kg😃

[Emma--]
0

Nä det skadar ju inte 🙂
Men längtar ju redan efter den lilla haha. Och kändes smidigt att hon får skjuts hit. Men samtidigt kanske det är bäst att vänta så får hon en extra vecka med sina syskon.

sagan
2

Tycker också att det är bättre att vänta längre om man kan. Fått för mig att dem mår bättre om dem är lite äldre än 12 veckor vid flytt. Har du otur är det just din som behöver en extra vecka två för den inte är helt klar med avvänjningfasen. Vissa katter tar det lite längre tid för. Men en bra uppfödare borde veta om katterna är helt redo eller behöver lite mer tid.