Kliande öron (snabba svar uppskattas)
Jag skulle behöva lite hjälp då min ena hane kliar sina öron sönder och samman.
Först trodde jag att det var myggbett då han verkat ganska så populär bland de flygande odågorna under våra sele-promenader, men så jag fixade en tratt åt honom för ca 2 dagar sedan.
Men nu när jag inspekterar öronen så är jag inte lika säker.
och det verkas verkligen klia något ofantligt and rullar med huvet mot tratten och försöker frenetiskt klia genom tratten.
Har försökt mildra lite med Xylocain gel men det verkas inte hjälpa något märkbart.
Jag skall ringa veterinär och fråga också, men vill kolla vad ni andra erfarna människor tror då jag vill ha en aning om vad det kan röra sig om först då jag har ett något skadat förtroende för veterinärers kunskap.
båda öronen är utsatta men främst hans vänster-öra.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Hmm, det ser ju ganska torrt ut. Skulle kunna vara skabb men det brukar en kunna se. Skabb ser ut som svart-bruna små prickar/fläckar i örat. Jag skulle nog ta in honom till veterinär så de får ta en kik.
allergi?
Eller eksem kanske?
Han såg ju ut att ha väldigt rena, torra öron. Ser du längre ner om han har brunt gegg? Isf skulle det ju kunna vara svamp. Annars är det väl bara allergi jag skulle gissa på.
Kliar han bara runt/i öronen eller även nacke? Ruskar han på huvudet?
#6 han är ren förutom såren oh utslagen, och kliar bara öronen där det ser ut att vara bett/utslag.
Han har börjat ruska på huvudet sedan jag satt på tratten men det misstänker jag är mer för att han inte kommer åt att klia, så det är bästa alternativet för honom då.
Jag har pratat med min uppfödare som brukar ha väldigt bra koll och hon sa att det främst ser ut som bett och att det är tratt och kortisonsalva som gäller.
Har även kollat runt på liknande symptombeskrivningar och bilder och det stämmer inte med vare sig någon svamp eller med allergi utan bäst med insektsbett.
Problemet är ju att det antagligen blir värre av att honkatten tvättar öronen på honom och riskerar att få det att bli värre.
men idag har såren sett mycket bättre ut som att dom faktiskt fått börja läkningsprocessen ordentligt också, så jag får se.
I övrigt är han pigg och glad och leker och äter precis som vanligt.
Medarbetare på Datorspel I Fokus