Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 17576 ggr
cajoline
0

Bygga egen klösmöbel? Nån som testat?

Har funderingar på att försöka bygga en egen stor klösmöbel, vill ha en större modell, takhög som är stabil och maffig till mina katter.
Har ett helt eget rum som jag tänkt inreda till katt-rum så platsen finns, men det jag funderar över är om det är väldigt svårt/dyrt att bygga eget.
Har hittat en del alternativ att köpa på http://www.kattlycka.se/katt-tak.html men är fortfarande lite osäker.

Är det någon som testat att bygga egen klösmöbel o isåfall kan tipsa lite, eller om någon har tips på snygga större klösmöbler att köpa på nätet (helst ej över 3000:- om den inte är riktigt cool då 😃)

Mvh
Crazy Cat Lady 🐱

[Elinors]
1

Har inga tips, men har själv vart intresserad av att bygga en möbel så det ska bli intressant att se om ngn annan kan ge bra tips! :) googlar du klösmöbel eller katträd finns det många riktigt stora och fina under 2000kr :)

emilialinnea
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller just nu på att planera för att bygga ett eget klösträd. Tänkte ta en avbarkad trädstam. Vet ännu inte av vilket träslag, det är väl det största problemet. Tror ni Björk funkar? Jag såg dessa klösträd inne på arken zoo i Västerås för något år sedan. Jag hade tänkt ge mig på att göra något liknande då jag verkligen gillar designen och original kostar mellan 6000-10000kr. De är av märket ruben & partner.

/Emilia

LinaLj
1

Jag byggde egna klösträd när jag flyttade till stugan eftersom Teddy älskade golv till tak träd men stugan har lite udda mått så inget färdigt träd funkade. 

Jag köpte gjutrör Som jag skruvade ihop med metallbrickor och kletade sedan på limm och virade sisalrep runt. Inte enormt tjusiga, men stilrena och väldigt funktionsdugliga. En bit skummgummi uppe och nere gjorde att de låstes på plats mellan golv och tak.

cajoline
1

#2 Ja, riktigt snygga klösträd, men jag hade vart lite orolig för att det skulle tippa.. Har ett gäng katter i varierande storlek och vissa klumpigare än andra.. 😉
Min nuvarande klösmöbel tyckte jag verkade stabil iom att den har en hyfsat stor bottenplatta, men denna har de lyckats välta 2 ggr under vilda lekar..

cajoline
0

Du har ingen bild på hur resultatet blev?

LinaLj
0

#5 Tyvärr inte.

[Forest]
1

2 jag har haft avbarkad klästräd men tyckte inte att katterna klöste på den värst mycket, jag kan varmt rek att man sätter på sisalrep, finns på bla jula att köpa. Jag satte på både rep och heltäckningsmatta på kläsmöbeln när jag såg att den inte andvändes, vips så klöste mina 2 katter som en tok på den och jag bytte repet runt den ett par gånger.

TS har du googlat lite det finns flera bra blogger om just detta folk som gjort egna och som även visar olika mott och lösningar. Jag har bara gjort en avskalad träd som jag sen klädde, jag hade den mot väggen och skruva fast den med stålband. Jag hade fasta hyllplan på väggen och gjorde där lite klättervägg åt missarna. Det var 20 årsen idag har jag köpt stor klösmöbel på ebay för ca 800kr och en på ÖoB för 400kr men visst blir man sugen på göra en liten härlig klösmöbel då den blir som man själv vill både färg,storlek osv.

cajoline
0

Jag har googlat och fått tips om ebay med. Speciellt från Tyskland. Har kikat en hel del och det finns mycket fina (även takhöga) klösträd till bra pris, mycket billigare än här i Sverige. Men jag vet inte om man törs köpa när man inte vet hurdan kvalitén är..
Vilket land köpte du ifrån på ebay o hur var kvalitén på den?

🙂

[Forest]
0

8 det var från tyska vi köpte våran tak till golvmöbel. Den är idag 6 år gammal finns ännu att köpa i butiker, den var med i den länken du visa C8 -1300kr billigt måste jag säga. men för 6 årsen fanns den i våran butik vi åker till och då var priset inte så lågt utan 3 000:- kosta den då.

cajoline
0

Ah, ja denna svenska sidan är helt klart den billigaste man kan hitta här.
6 år alltså.. och håller fortfarande bra? Då verkar det vara bra kvalité! 👍
Jag får helt enkelt kolla på ebay igen o se om jag hittar nåt kul till kissarna och sen kompletterings-bygga ihop nåt spännande.. Fick lite inspiration av en bild jag såg.. En byrå som någon tagit ur lådorna på, rensat ur den och gjort som våningar i, med hål så katterna kunde hoppa upp till nästa våning.. och så söta kuddar och små mini-tavlor på väggarna och draperi för.. såg ut som ett gulligt stort dockskåp till katter.. 😃

[Mustangcab]
0

Härifrån vet jag att många affärer köper sina klösmöbler. Tyvärr hittar jag inga priser men jag vet att det är bra kvalité på dem.

http://www.trixie.de/en/grp/Cat_Cat_Furniture,13452

[Forest]
1

10 jag har bytt ett par pelare som klös på mer, man kan köpa "delar" för byta ut vet att min syster bytte ut tråden men jag har vart lite för lat för göra det själv och själva delarna har inte vart så grymt dyra ändå. Här är en blogg jag gillar, papprören kan man säga till på bla ÖoB då det finns rör till vaxsdukarna och mattorna. http://brimco.blogspot.se/p/scrapbooking-tips-ideer.html

En annan som jag tycker är så fin möbel stor men den är fin http://luddrumpan.blogspot.se/2011/10/sa-har-byggde-vi-vart-stora-klostrad.html

cajoline
0

Tack för tipset.. Skickade iväg ett mail till dom med lite frågor.. 👍

cajoline
0

Bra tips där!!

Åh, jag vart lite kär i deras hemmabyggda möbel.. Så gosig o fin den såg ut! ❤️

[Mustangcab]
0

Kom ihåg att möblerna behöver förstärkas om de ska hålla. Här har min man satt in järnstänger i dem för att de ska klara av att en britt på 7,5 kg tar sats och springer från golvet upp till taket. Och så är de fastsatta i väggen  också.

cajoline
0

Ja, det är ett väldigt bra tips.. mina vildbasar lyckades välta klösmöbeln jag har nu i deras vilda lekar..o då är den ändå väldigt stabil.. Så det blir bara till att förankra det mesta i väggarna här hemma.. 🙂

[Forest]
0

15 Mycket bra att du tog upp det för att vissa katter leker ganska brutalt med klösmöbeln, är den dessutom lite större är risken att klösmöbeln åker i golvet.

emilialinnea
2

Vi har nu vart och sågat ner 2 björkar och har spenderat hela kvällen med att avbarka dom… Vilket jobb alltså men det är nog värt det i slutändan. Dom står ute på mormors inglasade altan för att torka lite bara. Vi tänkte göra en rejäl bottenplatta och min pojkvän ville få fast den i taket ändå. Så vi får se hur det blir, men den kommer vara långt över 2m i alla fall.

/Emilia

Sven-Erik Segerström
2

Till crazy cat lady. Ödsla inte tid på hembygge. Gå in på eBuy och sök på katzenkratzbaum..Finns massor av klättergrejor upp till 260 centimeter.Priserna jättebra ,mellan 500-1000 kronor plus frakt.Lycka tio. Sven- Erik Segerström

[Mustangcab]
0

# 20 Problemet är vem man ska köpa av. Jag vet att det finns en tråd på ett annat forum där det är en speciell säljare som har bra pris och bra produkter.

[Mustangcab]
2

Här är ett foto på den största av våra klösställningar. Vi har inte byggt den själva men väl satt ihop den med varandra. Det är egentligen 3 klösstallningar plus ett liggbord överst. Kojorna är egentligen gjorda för att stå på golvet med det ett liggbord ovanpå en pelare. Liggbordet till vänster i bild har min man tillverkat liksom bägge pelarna på bägge liggborden så de är i genuint trä. De andra pelarna sitter det järnstänger i. Sen har han gjort ett fäste höst upp på liggborden så att de ska sitta fast ordentligt i varandra.

[Mustangcab]
1

Så här är den fäst i väggen. Lätt att ta bort när man städar. Jag ber om ursäkt för att dammsugaren ligger framma😃Om något lutar så beror det på hur jag håller kameran.

[Mustangcab]
1

Denna är inte fastsatt i väggen då den står stadigt i alla fall men det är järnrör inne i ställningen. Den kommer från Trixie.

[Mustangcab]
1

Ett foto på den som väger mest av katterna. 7,5 kg😃