Hur komma tillrätta med lådproblem?
Behöver verkligen hjälp. Har 4 innekatter varav en bengalkille 1,5 år, kastrerad vid 5 mån. Han fick uvi i höstas och började kissa överallt, säng, soffa, badkar bäddar mm. Han blev frisk och kissar sen i vintras helt normalt men vägrar sen dess använda kattlådorna. Har 4 lådor med klumpande sand, en med Toalätt och en med Öko plus, ingen duger. Han kissar i badkaret, sängen och soffan (är du kastad). Sängen har jag plast över, då kissar han på plasten. Han använder även kattbäddarna som toalett.
Förstår ju att han förknippar lådorna med obehaget när han var sjuk men hur ska man göra för att hjälpa honom att vilja använda dom igen?
Vad har du för typ av lådor?
Vilket märke och sort är det på den klumpande sanden? (Toalätt och ÖkoPlus kan du skippa).
Hur mycket sand är det i lådorna?
Var är lådorna placerade?
Hur ofta rensar du lådorna från kissklumpar och avföring?
Bajsar han alltid i lådorna?
Kissar han aldrig i lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
Fler frågor:
Är de övriga katterna kastrerade?
Hur gamla är de övriga katterna och när flyttade de in?
Hur ser katternas relationer till varandra ut, hur beter de sig mot varandra?
Sajtvärd Katter iFokus
Har Classic extreme, tjockt lager i öppna lådor. Rensas 2grr/dag.
Han bajsar alltid i lådorna utan problem, kissar alltid i badkaret eller på plasten i sängen. Soffan innan den kastades.
Två lådor i köket, tre i hallen och en i uterummet.
Har tvättat allt han kissat på med Ättika, citronsaft, Urine off eller Scent stop, inget har fungerat, han kissar på samma ställe ändå.
Du skulle kunna prova att hälla/lägga kattmynta i lådorna för att göra dem lite mer lockande.
Eller spraya feliway i lådorna, alt. sätta in en feliway doftgivare i det rum med flest lådor.
Har själv inte testat ovanstående, men kanske kan vara värt ett försök :)
Alla katter är kastrerade, lugna huskatter. Inga problem mellan dom. Har två stora klösträd med liggplatser och andra platser där dom kan dra sig undan. Inga problem vid maten, alla har sin plats. Uterum med gallerfönster så dom kan titta ut.
Vi har en katt som är exakt lika dan. Dock har vi fått han att gå på tidningar vid dörren nu. Vi har testat allt men lyckas inte få han på lådan igen.
Så jag följer denna tråden.
Är du säker på att han helt frisk då det förefaller som om han kissar väldigt ofta. Han kan ha FIC Feline idiopatisk cystit. Dvs han kan ha problem med sina blåsa utan att han har en UVI. Detta kan exemplevis utlösas av stress.
Tillståndet är smärtsamt och katten bör behandlas bl.a med metacam som är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Du bör se till att få ett urinprov ör att se om det finns blod i urinen vilket är ett tecken på FIC.
Det finns också kosttillskott som man ge som innehåller glukosamin vilket ger ett skyddande skikt inne i blåsväggen. Det finns något som heter Cystophan som är i kapslar och så finns det Cystease som är tabletter. De ha lite olika innehåll men de har glukosamin som gemensam nämrare och de ges för FIC.
Det är viktig att katten dricker mycket så försök att ge så mycket blötmat du kan och att skaffa en vattenfontän.
Sen är det som #1 och # 2 säger också väldigt viktig med de sakerna. En katt kissa inte fel för att jävlas.
Jag skulle stänga in honom utan andra kattkompisar i t.ex. köket (där han inte kissat fel tidigare) och ställa ut nya lådor (som är helt öppna, lätta att ta sig i och ur, men inte exakt likadana som de ni har), två med en annan lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand t.ex. Pussi Kompakt och 2 med den vanliga Extreme Classic-sanden.
Plugga in en Feliway-adapter där också (även om det tar ett tag innan de lugnande feromonerna hinner ha effekt).
Sajtvärd Katter iFokus
Det var just det han hade i höstas, behandlades med Metacam och Cystophan. Kissar nu normalt, ca 2ggr/dygn stor mängd. Har inga problem med att få i sig vatten. Han äter i stort sett enbart blötmat.
Problemet är att han fortfarande förknippar lådorna med obehaget han hade att kissa när han var sjuk (antar jag), det är det jag gärna vill ha tips om.
Tanken är inte så dum, men han har en väldigt hög röst och skulle nog inte gilla att bli instängd 😂men ska absolut fundera på om det går att lösa på liknande vis.
# 10 Du skrev UVI vilket är en förkortning för urinvägsinfektion, dvs det finns bakterier i urinen. Då gäller det nog att kontakta en veterinär igen för att få metacam utskrivet och att fortsätta att ge Cystophan. Samt att göra som OberonsMatte säger. Stäng in honom på ett ställe där han inte kissat utanför tidigare och skaffa Feliway och sätt i köket och en någon annanstans.
Då får jag förtydliga mig, han hade inga bakterier eller stenar. Kissade småskvättar och kisset var ibland blodblandat. Det syntes och märktes väldigt väl att han var sjuk. Han hade alltså FIC och behandlades med metacam och cystophan.
Skulle han vara eller bli sjuk igen skulle jag garanterat märka det.
Att stänga in en väldigt livlig och sällskapssjuk bengal i ett litet kök en längre tid känns inte så lockande men ska se om det går att lösa på något sätt.
Nån som har fler förslag?
Som jag skrev ovan, prova att hälla lite kattmynta-droppar i lådan. Är ju värt ett försök och ganska billigt alternativ då kattmynta inte är så dyrt :)
Eller ge godis till han så fort han vart på lådan (och bajsat då). Det gjorde vi med våran bengal-tjej då hon kissade i sängen som liten. Det slutade med att hon började "fejk-kissa" på lådan bara för att få en godisbit ;)
# 13 Men du kan inte utesluta att han har problem. Min ena katt hade en UVI som fick behandlas med antibiotka efter det så fick jag kolla om hon hade några bakterier i urinen vlket hon inte hade men hon började ånyo gå på lådan lite oftare så jag fick ta ned henne igen till vetten som tog ett prov och det var då inga bakterier men väl blod i urien och hon fick metacam att ta i 10 dagar.
Hon kissade inte speciellt ofta och inte utanför heller för den delen så det var inte lätt att se att något var fel men när jag rengjorde en av lådorna så kände jag det på lukten och att hon hade kommit till mig 2 gånger istället för en gång per dygn. Hon vill nämligen ha sällskap när hon ska gå på lådan😃
Just nu sliter jag med frågan om jag ska börja ge henne något av dessa preparat. Det ska tilläggas att hon 13 år gammal och att det finns 4 katter till här som är yngre än vad hon är. Samtliga är kastrerade. Jag har även últraljudat njurar och blåsa och röntgat henne för att se att alltingvar OK.
Du kan också prova att ställa matskålar där han kissar. Katter vill oftast inte uträtta sina behov i närheten av mat. Eller ställa en kattlåda på de ställen han kissar (kan ju vara svårt om han kissar i sängen och liggplatser, men om det går så prova. Men det viktigaste verkar vara att göra lådan till en trygg och rolig plats eftersom han numera förknippar det med något dåligt. Och då kan ju kattmynta, godis och feliway hjälpa :)
Ska flytta i oktober till hus på landet/skogen och då får katterna möjlighet att gå ut, kanske blir det bättre då. Får hoppas det.
Läste i en annan liknande tråd om att lägga aluminiumfolie i soffa och säng, det kanske kan funka 🤔
Matskålstricket har jag testat, han kissar bredvid skålen.
Har också funderat på att ställa ut ett par lådor med sand och en bit fleecefilt över. Man får ju inte bort problemet att han vill kissa på nåt mjuk men man slipper kanske kiss i säng och soffa.
Har läst o läst och provat allt möjligt nu. Sover med byggplast i sängen, soffan har jag kastat, fåtöljen har han kissat i tre gånger senaste veckan, parkettgolvet har fuktfläckar, badrummet luktar kattkiss och kattbäddarna har jag snart tvättat sönder.
Måste hitta en lösning, att omplacera eller göra mig av med honom på annat sätt är inget alternativ!
Men har du försökt med att ge katten metacam igen? Och glukusamin? Han kanske fortfarande har ont.
sitter han eller står han och kissar? Du är säker på att de är han och inte någon av övriga katterna som kissar fel, dvs har du tagit honom på bar gärning?
hur gamla är övriga katter och hur är deras förhållande till varandra?
har du lådor med eller utan huv? hur stora är lådorna?
Min hane börja kissa utanför då han ansåg att lådorna var för små och för låg kant..
Tecken på att han var sjuk - kissade småskvättar överallt, även mitt på golvet. När han kissade i badkaret såg jag att det var blod i urinen. Han tvättade sig "där nere" hela tiden. Nu visar han inga tecken alls på att något är fel. Kissar stora pölar ett par ggr om dagen. Har inte sett något blod och han tvättar sig inte onormalt mycket.
Känns onödigt att ge metacam om han inte behöver. Tror inte att det är något fysiskt fel på honom utan han kan bara inte förmå sig att kissa i sanden.
Han sitter och kissar, har sett honom många ggr. En gång kissade han bredvid mig i sängen på morgonen. Inga av dom andra kissar på dessa ställen (tack o lov).
Tror inte att han tycker det är något fel på lådorna, det gick ju bra innan han blev sjuk.
Det finns ingen osämja mellan katterna. Det som stressade honom så han fick FIC var antagligen matsituationen. Han morrade och vaktade sin mat och blev jättestressad. Det är åtgärdat sedan länge, nu får han sin mat i lugn o ro på egen plats.
Att stänga in honom vore nog ingen bra idé med tanke på att jag inte vill utsätta honom för stress så han skulle bli dålig igen.
Men katten har ett beteende som inte är normalt för katter. Det beror på något och jag tror att det beror på att han är stressad.