Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3116 ggr
Zorbaaa
0

Dryckesfontän

Köpte en igår men vissa saker är för mig lite oklart. Kan man ha den anstängd på dagarna med vatten i eller tar den skada av det pånåt sätt? Har parkett i hela lägenheten och vill inte få golvet förstört om de får för sig att plaska runt. Hur ofta bör man byta ut filtret? Tips på något att lägga under för att skydda golvet? Vanliga handdukar är ju så fult :/ Ska man byta vattnet varje dag eller räcker det att bara fylla på eftersom det cirkulerar?

kattig
0

har inte märkt att den jag har skvätter något, eller att katterna skvätter i den, men men e mer porlande vattenskål än just fontän också, så kanske skillnad. Har på den hela tiden :)

fyllar iaf på den varje dag och gör rent den ungefär en gång i veckan, och vet inte hur ofta man ska byta filter, gör det nån gång ibland bara när det känns som det kan vara dags :)

Vixxen
1

Finns perfekta plastbrickor att köpa och placera under vattenfontänen!

[Mustangcab]
0

En plastbricka under fontänen blir bra. Men jag byter vatten varje dag och diskar fontänen. Sen diskar jag den i diskmaskinen en gång i veckan.Jjag har en Lucky kitty som är i porslin och utna filter. Även jag har parekttgolv i hela huset.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250923?gclid=CIOHxr2bp7gCFXR7cAodil8ALg

[Emma--]
0

Jag brukar byta filter varannan vecka (har catmate). 
Och då har jag 2 katter. Har man bara 1 katt tror jag man kan vänta någon vecka extra. 
Tror det stod i instruktionerna på min att har man 2 eller fler ska man byta varannan vecka.

[Lilyz]
0

Jag har en Catit som rymmer 2 liter vatten och jag byter vatten och sköljer rent den varje dag. Man ska även byta filter var 3e vecka enligt instruktionerna men jag kommer göra det en gång i månaden så man lättare kommer ihåg (inte haft den så länge) :) 

Tror säkert att du kan ha den avstängd på dagarna men då försvinner ju själva grejen med att ha den under tiden den är avstängd. Men dricker missarna bra ändå är det säkert inga problem :)

[Mustangcab]
0

Om du har den avtstängd så måste du byta vatten för det blir inte syresatt på samma sätt som när den rinner. Det är en av de goda  sakerna med en  fontän.

Bellbooh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har du för vattenfontän? Vi har den där från pioneer i keramik och med den fick vi instruktioner samt rekommendationer om filter bytte osv. Jag brukar lämna pumpen på nästan hela tiden förutom när jag tycker att kontakten till den är lite för varm så då tar jag ut den över natten, detta händer då ca 2 ggr i veckan. Precis som #2 säger finns det plast/gummi-brickor som kan placeras under vattenfontänen om man vill. Vi har en sån bara för säkerhetsskull ifall katterna skulle gå in i fontänen när de leker och springer runt i huset som galningar. Se bild nedan, finns snyggare såklart men köpte den bara för funktionens skull och jag hade bråttom. Filtret byter jag ut varannan månad men då ser jag till att diska fontänen noggrant och sköljer filtret i samband med det ca 2 ggr i veckan. Annars jag fyller på med extra vatten varje dag så att det är fullt hela tiden. Jag tycker att det är lagom fräscht att bytta ut vattnet minst 2 ggr i veckan, detta kan man göra i samband med att man diskar hela fontänen t ex.

Zorbaaa
0

Ok är den på hela tiden så verkar det som att man inte behöver byta vatten varje dag? Var finns sånna brickor ni tipsar om att köpa? Har ockaå pioneer i keramik.

Zorbaaa
0

en fråga till er som har pioneer: vilken fart har ni på?

har jag på lägsta puffar det inte ut nå vatten, har jag på näst lägsta rinner det över kanten och ner på parketten :/ morr.

man ska väl ha vatten ca 2 cm från kanten?

annzoo
0

jag har köpt en "skobricka" under min vattanfontän

Bellbooh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en sån som finns på bilden, en vit fisk från CRT ZOO(finns att köpa i www.crtzoo.com också). Har sett i Zoo i Bromma, Stockholm och i andra välsorterade affärer andra modeller på matskålsunderlägg men är nöjd med den jag har nu så den får vara kvar. Och du behöver nog inte byta vatten så ofta om du har fontänen på hela tiden så att säga. Jag stänger ju av min i ca 20tim/vecka o då känns det för mig fräscht att byta vatten minst 2 ggr i veckan och då diskar jag alla fontänens delar noggrant i samband med det också.

Jag har min på det lägsta eftersom jag har märkt att mina katter dricker mer när den inte låter så mycket, vilket är när pumpen är på det lägsta samtidigt när det är fullt med vatten. Fontänen är som en helig plats för en av mina katter då han brukar ligga som en orm runt fontänen och ser ut att meditera så han trivs när vattnet rinner ner långsamt. Jag brukar ha vattnet ca 1,5cm från kanten men då har jag ju lägsta nivån på pumpen och mina katter leker inte med vattnet så det går bra att ha lite mindre än 2cm.