Svullna bröst?
Upptäckte igår att min honkatt har som små klumpar/svullnader under huden vid varje spene, mest vid dem 2 längst bak.
Vad tror ni det kan vara? kan det vara typ svullen körtel eller nåt?
Hon är 5 år, kastrerades för ca 6 veckor sen, vet ej om hon fått ungar tidigare eller ej. Mår bra i övrigt, innekatt, har även 2 kastrerade hankatter.
Ska ringa veterinären imorgon så vi får en besökstid, men är ju orolig :(
Hur gammal är hon?
Min ena hona kastrerades vid ett års ålder och där dök det upp knutor vid spenarna. Både jag, flera uppfödarvänner och två veterinärer var säker på att det var juvertumörer!
En veterinär tyckte jag skulle operera bort båda juverraderna på katten.
Då jag vet att det till 95% nästan alltid är elakartat när en katt får juvertumörer och att det ofta redan spridit sig, så valde jag att inte göra något.
Lät henne därför bara bli extra bortskämd och bestämde mig att när det blir för illa så får hon somna…
Men istället för att växa mer och bli sämre, så försvann knutorna!
Saga är nu 7år och fullt frisk och vacker som du ser på bilden.
Mitt tips är att du åker in till veterinären om du är osäker. Ta där ett prov på en av knutorna. Har du tur som jag och Saga hade så är det bara en hormonell reaktion på kastreringen. Dessa knutor kan bli rejält stora har jag hört.
Men visst finns risken att det är nåt annat och det kan vara en idé att veta vilket. Ju äldre hon är, desto större är tyvärr risken för tumörer.
/Elisa
Kan det vara
Vetenskap – granskade artiklar
H Ulpe: Fallbeskrivning och litteraturstudie – Fibroadenomatös hyperplasi av juvervävnad hos katt
finns reportage i veterinärtidningen
http://www.svf.se/sv/Tidningen/Tidigare-SVT-nr/Innehallsforteckningar/2009---nummer-15/
Här är en som undrar ungefär samma sak.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/fibroadenomatos-hyperplasi
1 vilken tur att du ändå lät henne finnas kvar några hade kanske gjort felval där o tänkt det har spriditsig hon kommer lida osv o så tar de bort henne. Otroligt söt 😉
TS Hon är allså fem år och nyligen kastrerad pigg kry annars, tycker väl att vetrinären skulle märkt lite vid kastrering då de brukar iaf dom vi kastrerat klämma igenom för att verkligen se att de är friska katter innan man söver dom. Ring och hör med vetrinären om detta kanske har det med kastreringen o göra som 1 säger att kanske går det bort sen, men för att utesluta juvertumör så kan man iaf rådfråga med sin vetrinär. Ska hon inte på efterkontroll? ta upp det då annars ;)
#1 hon är 5 år :)
Ja skulle veterinären säga avliva nu skulle jag säga nej då hon mår så bra som hon gör :)
Ska ditt så får dem ta prov och ev u-ljud så får vi se, är jätte lite där, är inte vätska eller knöl utan typ bara "tjockare" hud så :)
#2 tack :)
#3 jo hade det vart nåt med spenarna då hade dem ju upptäckt det så det är nåt som kommit i efterhand :)
Nej ingen efter kontroll och då skulle den redan vart då det var typ 6-8 veckor sen hon kastrerades :)
Men får prata med dem imorgon, troligen blir det en tur in i nästa vecka eller så för provtagning och ev u-ljud :)