Recept på kattgodis?
Hej! Jag undrar om någon hade några goda recept på hur man gör godis till katten? Det skulle vara så mycket roligare att ge hemmagjorde än de man köper i affären, godare blir det nog också! Tack i förhand.
/ Ellen Bajsnåmi
Hej!
Vilken bra ide! Har gjort hundgodis själv och det är så roligt att få pyssla till dom små djuren!
Här verkar det som finnas en hel del:
http://www.katter.nu/katter/recept.htm
Kanske inte godis som i godisbitar.. Men massa roligt!
Har googlat runt och det verkar inte finnas så mycket recept speciellt på kattgodis, men det skrivs om att an kan ju torka kyckling och allt annat kött i små, små bitar så blir det typ godis, som säkert verkar bättre än allt man köper på det innehåller mjöl och ibland socker.
Här har du ett recept, men som sagt innehåller det både socker och mjöl.
-----------------------------------------------------------------------------------
Fredriks kakor
1,5 l vetemjöl
4 dl socker
500 g margarin
200 g lever
Blanda alla ingredienser i matberedaren så att levern finfördelas. tryck ut degen i lagom små bitar. Grädda i ugnen i 200°C i 8 minuter.
------------------------------------------------------------------------------------
Annars hittar jag inte ett enda recept som skulle kunna vara något!
Hoppas du får hjälp av någon annan som vet kanske nåt recept som funkar!
socker och vetemjöl ingen höjdare att ge en katt. 😕
Här gör jag hundgodis som även katten gillar. Jag torkar helt enkelt kyckling i ugnen tar lite tid men jag vet att jag även ger bra godis utan en massa annat onödigt. Jag ger inte katten lever då de inte ska ha för mycket lever för att slippa bli förgiftad . Jag strimlar/tärnar även nötkött och torkar i ugnen, gör inte detta stenhårt något av dom utan fryser in i mindre förpackningar för att lätt ta upp dagsgivan.
Ts har du gett din katt råkost? Jag ger här kycklingvinge det är någ bland det smarrigaste han vet dessutom bra för tänderna :) Lite ot men tycker det ändå är ett gottis som knapras på ganska länge 😉