Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6992 ggr
Onslow
3

Vilken kattras skulle passa mig?

Vi har funderat på att skaffa katt och tänker nu på vilken kattras som skulle vara den bästa. Jag vet självklart att det är otroligt individuellt, men tänker endast generellt, vilka håll man ska titta åt liksom. Glad

Vi letar efter en relativt stor till stor katt, gärna semilånghårig men korthårig är helt okej det också. Inte för aktiv, får gärna vara sällskaplig och pratig, "klängig" är inget problem. Vi vill ha en kompis, liksom.

Självklart innekatt.

Har sökt runt en del, funderar på Ragdoll eller Maine Coon framförallt - vad tror ni om dem?

Skulle gärna adoptera från ett katthem, men vi vill helst ha en redan tam och trevlig katt. Dock har vi ju en stund att fundera, det är inte aktuellt den närmaste tiden såklart, mot våren som tidigast, så inga kommentarer om att om vi inte ens kan kattraser bör vi inte skaffa katt.

Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

MonicaLagerquist
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns gott om långhåriga tama trevliga katter på katthemmen.Så är det en huskatt ni vill ha boka ett besök på ett seriöst katthem.

Vill ni ha raskatt så är jag egoistik nog för att lobba för min egen ras La Perm.

Stolt ägare till tre La permer

19Mikaela93
1

Perser är ju en lungn, sälskaplig och frammot ras. Jag är uppväxt med Norska Skogskatter men sedan 2009 har jag haft Perserkatter, folk blir ofta förvånade över att dom är så otroligt snälla och orädda.

Ta och läs lite på http://www.spexus.se/

Lycka till med din framtida katt!!!

///Mickan

Katthemsmatten
0

#1 Har så rätt i att du kan finna precis den sortens katt på närmaste seriösa katthem. Glad T o m någon som kan se ut som hennes egen helt bedårande La Perm!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Bekka-AR
1

Eftersom ni tycker om Maine coon men vill ha en lugn katt och inne katt skulle jag rekommendera sibirisk. Den är lik till både utseendet men är inte lika aktiv som Maine coon med andra ord är den mer lämpad som inne katt. maine coon brukar ofta säljas som ute katter eftersom de behöver sån aktivering. Den sibiriska katten är den näst största efter maine coon, så vill ni ha en stor katt passar denna ras. De jamar inte utan kvittrar så det blir aldrig jobbigt när de pratar. Till sättet är de som en hund och vill gärna vara med i allt ni gör. Det är också en smart ras som används inom cirkus eftersom de är så lätt lärda. Har ni även någon allergiker som kommer på besök finns sannolikhet att de tål katten då den är allergi vänlig.

Bekka-AR
1

bild på sibirisk

Bekka-AR
0

oj varför blev den åt fel håll? på denna bild ser du likheten mellan sibirisk och Maine coon.

Katthemsmatten
0

Så VACKER!!

Katthemsmatten
0

Vände på datorn och såg den första bilden - dagens gapskratt över hur totalt avslappnad katten är. Båda är fantastiskt vackra!

Bekka-AR
2

#10 tack så mkt! Ja han kan verkligen snappla av. :) Har en perser också men rekommenderar denna ras då jag tycker den passar bäst in på beskrivningen. perser är min favorit ras men vill man ha mer pratglad katt är den sibiriska lagom. pratar inte för lite eller mkt. men raggdoll och birma är också raser som är bra inne katter dock är den sibiriska mest lik Maine coon. men om man ska ha inne katt skulle jag inte skaffa en maine coon.

viciouscircle
2

#6 En maine coon lämpar sig ypperligt som innekatt och en renrasig sådan säljs i stort sätt alltid som innekatt.

Dock är dom inte direkt några knäkatter så om du vill ha en "klängig" katt TS så är nog en ragdoll ett smartare val :) (Självklart är det ju individuellt också)

mitzerl
3

#12 Men ragdoll är ju inte direkt någon klängig ras, de är inte kända för att vara knäkatter, snarare sitta-bredvid-katter.

Om TS önskningar är en relativt stor, semilånghårig katt som är lugn men sällskaplig så borde det inte vara några problem att hitta en sådan på katthem. Alla katthemskatter är inte skygga och otama. Tror bara att några få är det.

Jag tror att det man främst skall fråga sig är följande:

* Är det viktigt för en att katten har stamtavla? (dvs att man vet kattens hela bakgrund och att föräldrarna är testade för sjukdomar). För en del är detta viktigt, för andra är det mindre viktigt.

* Är man beredd att betala vad en seriöst uppfödd raskatt kostar? (många vill gärna ha raskatt men backar undan när de får veta vad det kostar och kanske istället köper en billig BYB-låtsasraskatt som uppfödaren säger - hittar på - att har den eller den rasen och så tror man att man fått en billig raskatt när man i själva verket blivit lurad)

Är svaret NEJ på frågorna så rekommenderar jag en pigg och social katt från ett katthem - berätta om dina önskemål så hjälper de dig nog.

Är svaret JA på ovanstående frågor: gå på en utställning och kolla in olika katter, där får man bättre kläm på olika raser än om man bara läser sig till det. Vill du ha en semilånghårig stor katt: Maine Coon eller norsk skogkatt. Vill du ha en lite pratigare semilånghårig katt: turkisk angora.

viciouscircle
0

#13 Där ser man. Alltid trott att dom var knäkatter. Har även fått höra detta. Åt minstone att dom är mer knäkatter än maine coonen i alla fall. För coonisar vill gärna vara med där det händer saker - men dom vill INTE sitta i knä :D

Dock är dom inte direkt några knäkatter så om du vill ha en "klängig" katt TS så är det nog säkare om du letar efter någon annan ras ;) **

AgnetaB
2

En Norsk skogkatt kanske, lite mera pratig  o lite lagom aktiv.  Stor, semilånghår o ändå bra päls.

AgnetaB
2

Håller annars med Bekka-AR om Sibirisk katt då jag föder upp det också. Är pratig på ett trevligt vis, kvittrar som sagt. Stora(har en ej färdig växt fertil hona på 5kg!) Sibirer utvecklas långsamt ,man säger att de är klara vid ca 5år. Sällskapliga o har bra päls de med.

marabo_
0

Jag tycker också sibirisk katt dom är sällskapliga,trevliga aa härliga på alla sätt och vis! dom är stora t.ex min fyra månader gammla sibir väger 1,7 kg! dom har oxå ganska lång päls.

Slashignore
2

Jag får väl slänga in ett gott ord för den norska skogkatten då! Har själv 2 st vuxna här hemma och ett gäng bebisar. De är enligt mig underbara katter och den perfekta rasen för mig. De är ganska lata och gillar att ligga med dig i soffan och titta på tv på kvällen. Men kan bli väldigt busiga och är otroligt nyfikna. De gillar att undersöka saker och sen gå och lägga sig och vila för att det var utmattande… hehe! Tycker det låter som en katt som skulle kunna passa dig/er. Sen är ju ragdoll och birma två underbara raser också ragdoll har jag dock ingen personlig koppling till.

Bilden föreställer två av mina bebisar som bor här hemma just nu!

LoAEmma
0

Ragdoll! Helt underbar ras :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Onslow
3

Tack så hemskt mycket för alla svar! :)

Hade inte ens funderat på Sibirisk eller La Perm, men båda raserna verkar fantastiska.

Jag vet att vi kanske har höga "krav", men det spelar egentligen ingen roll. Jag har enligt min uppfattning ganska god hand med katter och har hjälpt socialicera en hel del otama vildkatter, men det är klart att det kan vara en ren tillfällighet också, att katterna blivit tama när jag hållit på med dem. :)
Vissa av er kanske minns min tråd förra sommaren (-11) där jag var på ett kollo och hjälpte till att rädda en katthona och hennes två undernärda bebisar? De var fullkomligt ohanterliga till en början men senare kunde jag iallafall hålla på med dem utan problem. Här är tråden för den intresserade.

Nu menar jag absolut inte att låta som en av de där jobbiga småbarnen som alltid ska berätta att de faktiskt kan en massa om katter och inte behöver hjälp, för så är definitivt inte fallet! Nämner bara lite bakgrundsinfo.

Faktum är att vi bor i Vaxholm, där det finns ett relativt stort och känt katthem. Skulle det kunna vara en bra ide att kika in där? Helst vill vi ju ha två kattungar men vem vet om vi kanske blir kära i en vuxen kisse där. :) Det vi har funderat på är ju en stor, semilånghårig hane men kanske blir det en liten, korthårig hona?

För att svara på några frågor, ja, vi är beredda att betala för en raskatt och alla andra kostnader som krävs och vi är fullt medvetna om priser etc. Det viktigaste är att katten mår bra och är vänlig, vore inte så kul med en som bara gömmer sig, varken för oss eller katten! Måste vara otroligt stressande för den lille att vara rädd för sin familj.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Katthemsmatten
2

#20 Jag tycker ABSOLUT att du ska kika in på Djurhjälpen i Vaxholm!! Då gör du dessutom inte bara en eller två katter en tjänst, du kan fördubbla det eftersom att om du köper en eller två katter från dem så ger du samtidigt lika många katter en chans att få komma in i värmen hos dem. Uppdaters gärna när du väl har bestämt hur du gör. Och finns inte rätt katter på Djurhjälpen, kolla SVEKATTS hemsida och välj sedan ett katthem som är medlemmar i SVEKATT som ligger nära dig för att se om de har den eller de katter som skulle passa din familj.

SVEKATT arbetar för alla katters rätt till liv. De föreningar som antas som medlemmar har alla en 'no kill' policy. Dvs. ingen frisk katt (eller som med vård kan bli frisk) ska avlivas oavsett om den är fullt tam eller skygg. För mig personligen är det en viktig aspekt när jag köpt katt.

Thatgirl
0

Hur gick det?

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Onslow
4

Stolt ägare av en Ragdollkille. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

sjöholm i hålan
2

Grattis !! Sån vill jag med ha , men får hålla tillgodo med dessa två pajasar ett par år till :-)

mallabralla
2

härligt att ni hittat er nya familjemedlem! 

ragdoll är underbara katter!

jag får dock slå ett slag för Perser, om ni någon gång vill ha en kompis till er ragdoll kille så skulle en perser kille passa perfekt ihop, det är pöskatter och knäkatter, riktiga livsnjutare!

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2

kommer i praktiskt korthårigt format också om man så önskar 😉

mallabralla
3

samtidigt som dem är pösiga uppskattar dem att vara med i livet och aktiveras. här San-Grails Solitair som är hejare på agility!

AgnetaB
0

Mallabralla

Kul se en perser på agilitybanan, är väl inte riktigt vad man förväntat sig :)

mallabralla
1

hahah nej, var därför jag lade in den, dem är mycket som man inte förväntar sig 😉