Hur gammal får en katthona vara "avel"
Har ingen katthona bara en kastrerad hankatt=får inga kattungar här hemma. Men jag satt och kolla lite på blocket, därav min undran hur gammal får en katthona vara max för att man ska avla på dom? Då menar jag att man medvetet avlar, allså har en okastrerad honkatt som paras ute eller med äns egna hankatt.
Finns inga regler.
1 jaså det trode jag att man hade en miniålder o en maxålder som det finns på hundar. Lite dumt tycker jag att det faktist inte finns mini och maxålder även på katter.

Ja tyvärr, det är skitdumt att det inte finns fler regler kring kattavel. Lämpligtvis ska honan vara strax över året, vad jag förstått det som, för att det ska vara optimalt (vad katten är byggd för) eftersom bäckenet stelnar mer och mer sen.
Sen är det ju andra saker som spelar mycket stor roll om man är seriös med sitt avelsintresse, och det är ju på vilket sätt man låter aveln ske. Man bör alltid kolla på hur marknaden ser ut - finns det köpare som väntar på just såna katter du planerar att föda upp? Eller finns det ett överskott av dem? Vill du komma nånstans med aveln (t.ex. bidra till en sundare stam inom rasen) eller bara ha söta kattungar? Är du beredd på alla tester som bör genomföras för att avla på garanterat friska djur och bidra till "utrotningen" av de ärftliga sjukdomarna? Är du beredd på vaccinationer, avmaskning och ID-märkning m.m. av alla ungarna innan flytt eller tycker du att det är en onödig kostnad? Tänker du köpa raskatt, har du isf tänkt igenom valet noga? Eller tänker du köpa huskatt, har du isf tänkt på att huskattsmarknaden är övermättad med över hundra tusen katter, såna som "blivit över", glömts bort, dumpats eller fötts ute av dessa katter?
Det är mycket att tänka på! Även om inte DU ska köpa katt och avla så var det enklare att formulera texten rakt till dig, där av alla "du":n :)
3 även om man är kattunge köpare så tycker väl jag att det är en klar fördel att man faktist inte sponstrar dålig avel, även på huskattsidan ;)